Mediul de business, slalom printre creșteri alarmante de costuri și scenarii pesimiste
Un an greu pentru toți jucătorii din retail și FMCG, în care incertitudinea a fost factorul cel mai greu de gestionat. Așa rezumă 2022 executivii unora dintre cele mai importante businessuri de profil, care vorbesc la unison despre scumpiri fără precedent ale materiei prime și ale utilităților, dar și despre un cumpărător mai sărac. Nici 2023 nu se va derula după un scenariu diferit, mediul de business pregătindu-se cu o abordare a soluțiilor pe termen scurt, din aproape în aproape.
Contextul macroeconomic a primit cele mai multe nominalizări la capitolul „factor declanșator principal” pentru provocările resimțite în acest an de jucătorii din retail și industria bunurilor de larg consum. Pe lângă scenariul inflaționist care a depășit cu mult toate estimările specialiștilor, s-au adăugat scumpiri fără precedent la energie, gaz și materii prime. În plus, pe lângă criza pandemică și economică, și-a făcut apariția o nouă criză, cauzată de cea mai mare secetă din ultimii 500 de ani, potrivit specialiștilor. Aceasta a dus la lipsa furajelor și explozia costurilor produselor agricole. Spre exemplu, Giampaolo Manzonetto, CEO Grup Lactalis România, vorbește, în acest context, despre o lipsă cronică de lapte crud. „Prețul laptelui materie primă a explodat, iar laptele e din ce în ce mai greu de găsit. În primele șase luni ale anului, inflația a evoluat într-un ritm pe care nu l-am anticipat. Toate costurile de producție și transport au crescut semnificativ și au dus la un decalaj mare între prețurile de cumpărare și cele de vânzare. Nu există niciun factor din componența costurilor care să nu fi cunoscut majorări – cel mai mare impact l-au avut prețul laptelui materie primă, apoi prețurile ambalajelor și energiei”, a spus executivul.
Și industria berii a fost afectată de toate aceste elemente care pun presiune pe lanțul de producție. „Spuneam în prima jumătate a anului că 2022 va fi unul care ne va provoca să ținem categoria la suprafață. Exact asta s-a întâmplat pentru că piața berii s-a contractat în ultimele luni, locații din traditional trade și HoReCa s-au închis, iar în luna august am înregistrat o scădere cu 4% la nivel de industrie comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Piața de profil a avut o creștere de peste 50% a costurilor de producție”, a punctat și Mihai Voicu, General Manager Bergenbier S.A.
Citește și: Românii au cheltuit mai puțin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții
Mult mai aplicat, Albert Davidoglu, CEO Macromex, a detaliat impactul real al provocărilor în businessul pe care îl conduce.Astfel, costurile cu energia au crescut cu 52%, cele cu combustibilul cu 46%, materia primă și produse (+30%), servicii (+20%). „La energie am avut o pantă de creștere de 52% în 2022, însă de la 1 septembrie creșterea este mult mai mare, chiar la o plafonare de 1,3 lei/kwh în 2023 vom fi la +47% peste media din 2022. La recolta de legume avem o situație nouă. De exemplu, terenurile cultivate cu fasole și mazăre s-au redus la nivel european cu 30% și asta pentru că fermierii s-au orientat către grâu și porumb al căror preț a crescut foarte mult. În plus, seceta a redus producția la hectar cu 40% ori asta va duce la o disponibilitate mai mică. Un alt aspect vine din zona costurilor pentru investiții, și aici mă refer la costul materialelor de construcții și la rata dobânzii, care au crescut semnificativ”, a spus Albert Davidoglu.
Totodată, inflația și scăderea indexului de încredere al oamenilor au contribuit la modificări de comportament de achiziție și consum, pe care companiile trebuie să le urmărească cu atenție, a declarat Ovidiu Oprița, Director General Transavia. „Creșterea uriașă a prețurilor energiei și gazelor au făcut ca această linie de cost să devină a doua cea mai importantă, după hrana puilor. Impactul acestor creșteri de preț fără precedent este diferit de la o companie la alta: cele care o duceau greu și înainte și aveau pierderi, în situația actuală simt că acele pierderi se accentuează masiv și devin insuportabile, conducând chiar la închiderea lor. Pe de altă parte, companiile solide, integrate, suportă mai ușor aceste presiuni externe”, a explicat reprezentantul Transavia.
Într-o situație aparte s-a regăsit retailerul online Sezamo, care s-a lansat în România în plină perioadă de hiperinflație și într-un context macroeconomic și geopolitic dificil. „Lansarea noastră publică a fost pe 18 octombrie, dar am testat piața câteva luni, astfel că pot spune că cea mai mare provocare a fost să dezvoltăm servicii atractive pentru piața locală. De asemenea, creșterea prețurilor de cumpărare de la furnizorii noștri a fost o altă provocare, pentru că noi ne dorim să oferim clienților prețuri stabile, iar acest lucru este mai dificil în acest climat”, a spus Tomáš Chadzivasilis, CEO Sezamo România.
Impact real în business
Pentru Interbrands Orbico, liderul pieței de distribuție din România, inflația și turbulențele din lanțul de aprovizionare au fost elementele care au afectat cel mai mult afacerea locală. „Datorită structurii companiei și segmentelor diferite în care activăm, am reușit să evităm perturbarea operațiunilor. Experimentăm creșteri spectaculoase în prețul combustibililor, unde operăm o flotă de peste 1.200 de autovehicule. În a doua parte a anului am înregistrat și un impact în zona de buget salarii pentru că încercăm constant să găsim un echilibru între creșterea inflației și creșterea salariilor angajaților noștri”, a declarat Ioana Boghenco, CEO-ul companiei.
Ca și soluție abordată, compania a continuat investițiile în business, în parteneriate și sisteme care au dus la o creștere accelerată în timp ce costurile au avansat mai ponderat. Această strategie de dezvoltare – fie că vorbim de eficientizarea logistică, noi parteneriate cu furnizorii, de dezvoltarea platformei proprii de B2B sau noi servicii de execuție in-store – a ajutat compania să balanseze mai bine riscurile cu oportunitățile de business, a mai menționat Ioana Boghenco.
De asemenea, toate costurile de producție și transport ale Grup Lactalis România s-au majorat și au dus la un decalaj mare între prețurile de cumpărare și cele de vânzare. În acest context, producătorul a activat planuri de reduceri de costuri, a amânat anumite cheltuieli operative, a optimizat sortimentația, rutele de transport și a abordat problemele pe termen mult mai scurt. „La fel de important a fost să mărim acuratețea scenariilor de forecast. Pe de altă parte, tocmai pentru a proteja consumatorul, creșterea costurilor de producție nu s-a reflectat în întregime în prețurile de vânzare ale produselor noastre. De aceea, inflația reală industrial care a afectat businessul nostru e mai mult decât dublă față de cea oficială, iar asta înseamnă că ne-am micșorat marja de profit. Acest cerc vicios nu ne va permite să depășim performanțele anului trecut. Dar, pentru că am mers mai departe cu investițiile, inovațiile și exporturile, acestea cred că vor avea un impact pozitiv asupra evoluției afacerilor Lactalis România”, a punctat Giampaolo Manzonetto.
La rândul său, Macromex a luat măsuri pentru a reduce anumite grupe de costuri. De exemplu, compania a redus consumul care nu este legat de asigurarea temperaturii în depozit cum ar fi iluminatul interior și exterior, iar în privința combustibililor a reorganizat rutele de livrare astfel încât să optimizeze distanțele parcurse de mașinile de distribuție. „Evident, ne uităm și noi în zona surselor alternative de energie și chiar a mașinilor electrice pentru distribuție”, a adăugat Albert Davidoglu.
O altă măsură luată de companie a fost cea de a majora prețurile produselor, strategie adoptată și de Agroserv Măriuța, producătorul brandului de lactate Lăptăria cu Caimac. „În loc să ne axăm doar pe aspectele de dezvoltare ale afacerii noastre, a trebuit să avem în vedere și cum să atenuăm cât mai multe dintre provocările pe care le-am avut și le avem de înfruntat, precum majorarea prețurilor la energie, combustibil și inflația. Vom continua să aplicăm un management strict al costurilor, ceea ce va duce la scăderea cheltuielilor de transport, precum și administrative, acestea din urmă urmând să fie reduse cu 18%. Cu toate acestea, măsurile pe care le avem în vedere nu vor fi suficiente pentru a încheia anul profitabil, prin urmare ne așteptăm să încheiem anul 2022 cu o pierdere netă de 1,6 milioane lei”, a precizat Mădălina Cocan, Director General Lăptăria cu Caimac.
În schimb, retailerul Profi a decis să facă stocuri mai mari decât în mod normal reușind să mențină astfel prețul la raft nemodificat mai mult timp. „Strategia noastră de dezvoltare prin deschiderea de magazine în noul format Profi, precum și prin remodelarea unui număr mare de magazine existente, astfel încât să se alinieze la noul format de succes, a făcut ca impactul provocărilor menționate să nu fie unul major. Și anul viitor vom continua strategia deja stabilită, deschizând aproximativ 300 de magazine noi sau remodelate și adaptând continuu sortimentul pentru publicul nostru”, a explicat Gaetan Pacton, Director General Profi.
Scenarii pentru 2023
Privind în perspectivă, Ovidiu Oprița declară că Transavia încearcă să mențină un echilibru între optimism și conștientizarea riscurilor, urmărind continuarea creșterii sănătoase a businessului, bazată pe cerere, atât în piața internă, cât și la export. „Vom fi atenți la toate oportunitățile care vor apărea și vom continua să investim în dezvoltarea de noi facilități de producție, în tehnologizare, în protecția mediului, în inovație și echipă. Avem în derulare cel mai mare proiect de energie verde din industria alimentară prin care ne vom produce între 80 și 100% din energia necesară din surse proprii. Investiția de aproximativ 35 mil. euro va fi finalizată anul viitor”, a completat Directorul General al companiei.
Mihai Voicu (Bergenbier S.A.) susține că, cel puțin pentru prima parte a anului viitor, vom rămâne cu siguranță în scenariul inflaționist din 2022 și nu există pentru moment motive de optimism. „Cel puțin în industria noastră, costurile la materia primă vor continua să crească și cel mai probabil acestea se vor resimți în prețul final pentru consumator. Așadar, nu sunt elemente care să arate un trend pozitiv în consum, dimpotrivă. Sperăm doar ca situația per total să nu se înrăutățească versus 2022”, a afirmat executivul.
Și Grup Lactalis România păstrează pentru 2023 un scenariu asemănător cu cel care s-a derulat anul acesta pe piața lactatelor, pietrele de încercare fiind în continuare inflația, recesiunea, criza climatică. „Nu am făcut investiții special pentru a reduce costurile. Vestea bună este că nu am oprit planul de investiții pe termen mediu și lung. Investițiile s-au concentrat pe automatizarea liniilor de producție și ambalare și pe creșterea capacității de stocare, în special la Oiejdea. Alt proiect nou va începe în curând tot la Oiejdea. Proiecte noi sunt în desfășurare în prezent și în fabrica din Câmpulung Moldovenesc pentru îmbunătățirea calității produselor și creșterea productivității”, a spus Giampaolo Manzonetto.
Miza pentru Sezamo România pentru 2023 este legată de orientarea consumatorilor către produse care îndeplinesc cel mai bun raport calitate-preț. „Pentru asta vom promova mărcile noastre proprii. Menționez aici Modia, Ubomi, Yutto (pe care le avem deja), plus altele care vor intra anul viitor în oferta noastră. Potențialul pieței de e-groceries din România este uriaș, așa că este loc enorm de creștere”, a declarat Tomáš Chadzivasilis, CEO Sezamo România.
La rândul său, Ioana Boghenco (Interbrands Orbico) ia în calcul pentru anul viitor scenarii în care creșterea va fi mai temperată comparativ cu 2022, avansul fiind doar la nivel valoric. „Ne așteptăm la scăderea volumelor pentru unele categorii de produse, însă faptul că avem un portofoliu variat și echilibrat ne face să fim optimiști cu privire la anul viitor. Probabil că 2023 va fi, de asemenea, un an plin de provocări, unde atenția la detalii și în special la costuri trebuie să fie la cel mai ridicat nivel. Ne așteptăm să continuăm creșterea businessului pentru că fundamentele sunt setate, iar implementarea unui nou design în structura IT prin introducerea platformei SAP va face activitatea organizației și mai eficientă”, a conchis Ioana Boghenco.