Auchan România, un an de creștere consolidată
2024 a fost un an de consolidare pentru piața locală de retail, dar și pentru businessul Auchan Retail România. 2025 rămâne și el sub semnul consolidării, cu obiective de creștere ambițioase, la baza evoluției pozitive aflându-se „motoarele clasice” – preț de vânzare, ofertă comercială, fructificarea sezoanelor de vârf și expansiunea -, susține Ionuț Ardeleanu, Director General Auchan Retail România.
Cum arată bilanțul pieței de retail dacă ne raportăm la finalul anului trecut? Unde se poziționează Auchan România în raport cu piața?
2024 a fost un an de consolidare pentru piața locală de retail. Nu s-a mai întâmplat de mulți ani să avem mișcări atât de importante, ceea ce înseamnă că există un grad ridicat de încredere față de piața românească. 2024 a fost un an bun în general, dar și pentru Auchan România, și așteptam un an de consolidare și de fructificare a strategiei comerciale din ultima perioadă. 2022 și 2023 au fost doi ani cu inflație galopantă și asta a dus la schimbări importante la nivel de consum. Vorbeam despre downtrade, despre un client atent la preț, dar care era obișnuit cu produse de calitate superioară la același preț bun. 2024 a urmat același trend, cu un focus sporit vizavi de preț și promoții. Vestea bună pentru noi este că am anticipat această tendință și ne-am pregătit în consecință. Pentru businessul Auchan România, 2024 a fost un an de creștere, dar îl putem împărți în două perioade distincte. Începutul de an a fost mai dificil, însă a doua parte a venit cu o evoluție foarte bună, în care am crescut mai mult decât piața.
Vorbim despre un ritm de creștere peste cel raportat în 2023?
Auchan România operează un ecosistem de formate, iar realitatea este diferită de la un format la altul. 2024 a venit însă cu un avans double-digit pe toate formatele în care suntem activi, cu excepția segmentului de hipermarket, unde avem o creștere solidă de o singură cifră, ceea ce este o performanță în contextul dat.
Care sunt elementele care au contribuit la o evoluție pozitivă și ce rol au jucat conceptele noi în ecuația de creștere?
Prețul este elementul central în strategia noastră comercială și este o promisiune pe care o avem încă de la intrarea Auchan pe piața din România. Anul trecut am continuat strategia noastră accelerată de reducere a prețurilor și, într-un an în care a existat inflație, am reușit performanța de a avea un preț mediu de vânzare mai mic decât în 2023. Pe lângă preț, toată activitatea comercială se bazează pe momentele de sezon, unde Auchan România este lider. Noi împărțim comerțul anual în câteva perioada puternice – sărbătorile de Paște și de Crăciun, Back-to-School etc. – pe aceste momente reușim să facem diferența și să atragem clienții. În plus, în 2024 am venit cu două branduri noi în piață – ATAC și Simply by Auchan –, acesta din urmă fiind la început, dar este un program care vine cu o promisiune puternică pentru partenerii noștri. Dacă vorbim despre ATAC, este o confirmare a faptului că există foarte mult loc pentru formatele de discount în România, iar pariul nostru pe preț, pe termen lung, se dovedește câștigător. Am încheiat anul cu șapte magazine ATAC și, prin comparație cu performanța înainte de remodelare, bifăm creșteri pe toți indicatorii relevanți. Avem creșteri pe număr de articole pe client, avem creșteri pe număr de clienți și avem o creștere double-digit la nivel de cifră de afaceri. Singurul indicator în scădere este prețul mediu de vânzare, ceea ce este normal.
Cum vedeți anul 2025? Pariați în continuare pe cartea optimismului?
Cred că ne așteaptă câțiva ani de creștere continuă care se bazează pe dezvoltarea economică a României. Puterea de cumpărare a românilor este în creștere și acest lucru se traduce și printr-un consum mai ridicat. Dacă ne raportăm la industria de retail, avem în față o piață încă imatură din punctul de vedere al nivelului de dezvoltare. Numărul de metri pătrați de spații comerciale este mult sub nivelul țărilor din Europa de Vest, ceea ce înseamnă că există în continuare loc de creștere. În plus, avem o diferență de 20 de puncte procentuale între puterea de cumpărare a românilor versus media europeană, ceea ce este enorm. Deci mă aștept la o perioadă de creștere, în general.
Urmează o perioadă de creștere și pentru businessul Auchan România? Ce v-ați setat pentru 2025?
Sunt convins că vom menține trendul ascendent și vom consolida ceea ce am construit în ultimii ani de zile. Ne-am setat o creștere importantă la nivelul cifrei de afaceri, care se va baza în continuare pe motoarele noastre clasice – preț de vânzare, oferta comercială, fructificarea sezoanelor de vârf și experiență in-store. Mă aștept să creștem mai mult decât piața și nu este un obiectiv ușor de atins pentru că activăm într-o piață tot mai solidă și contextele macroeconomic și geopolitic stau sub semnul incertitudinii.
Cum arată planurile din perspectiva expansiunii? Rămâne dezvoltarea canalului de proximitate pe lista de priorități?
Când vorbim despre expansiune vorbim despre trei direcții diferite. Pe segmentul de hipermarketuri, vom investi în dezvoltare dacă vor apărea oportunități. Cred că mai există loc de extindere, de exemplu am semnat pentru o locație nouă la Cluj, în centrul comercial Rivus, și suntem în analiză pentru alte locații. A doua direcție este canalul de discount. Vom deschide în prima parte a acestui an primul magazin ATAC din București și sper să mai avem alte două locații până la finalul lui 2025. Și ultima direcție, dar nu cea din urmă, este proximitatea. Și aici includem atât formatul de supermarket, unde pregătim două deschideri, cât și segmentul de franciză, unde vom continua ceea ce am început anul trecut. Numărul deschiderilor depinde însă de mai mulți factori, dar noi avem capacitatea de a deschide până la 200 de magazine Simply by Auchan anul acesta. Vom vedea însă ce ne rezervă viitorul și cum va arăta realitatea din teren. În acest moment lucrăm la mai multe formate de franciză și, cu siguranță, anul acesta vom deschide și primele magazine hard franchise sub brandul MyAuchan.
Care este statusul privind remodelările pe segmentul de hipermarket? Rămâne conceptul implementat în Berceni etalonul de dezvoltare?
Auchan Berceni este noul nostru standard pe formatul de hipermarket. Am finalizat remodelarea acestui magazin în octombrie 2023, după o investiție de cinci milioane de euro, și rezultatele sunt foarte, foarte bune. Anul trecut am remodelat cele două magazine din Pitești și continuăm planul. Miza este să aducem toate hipermarketurile pe acest standard de 7.500 de mp, desigur având flexibilitate în funcție de situația imobiliară a fiecărei locații, de gradul de maturitate al magazinului, dar și de nevoile clientului.
Cum arată bugetul de investiții? Rămâne România o piață atractivă din prisma investițiilor?
Bugetul de investiții va fi unul consistent. Nu intenționăm să punem frână investițiilor, ba chiar din contră. România este un pol de stabilitate pentru grupul Auchan, o piață cu rezultate stabile de mulți ani. În plus, inovațiile pe care le-am implementat pe plan local sunt urmărite de grup și, anul trecut, Auchan Polonia a deschis primele două magazine ATAC, un concept dezvoltat de la zero de echipa din România. Vorbim despre primul concept de retail exportat din România.
Cum vedeți cumpărătorul la început de 2025 și de unde vin cele mai mari provocări?
Există în continuare focus pe preț și mă aștept la un cumpărător atent la buget pe tot parcursul acestui an. Clienții sunt bombardați cu informații de tot felul, situația globală rămâne incertă și aceste lucruri se vor traduce prin cumpătare. Cred că acesta este cuvântul pentru anul 2025. Cât despre provocări, o incertitudine este creșterea nivelului de cost. Pentru energie primele scenarii vizează o creștere masivă a prețului, ceea ce, în teorie, se va traduce și în prețul la raft. Misiunea noastră este să fim un tampon pentru clienții noștri și să reușim să limităm aceste tendințe de creștere. Ne ajută foarte mult ceea ce am făcut în anii trecuți – atât instalarea de panouri fotovoltaice, cât și trecerea de la centrale pe freon la centrale de frig CO₂, care vin cu o scădere semnificativă de consum de energie. În 2026 vom ajunge la operare 100% pe centrale CO₂ în canalul de hipermarket și vorbim despre o investiție semnificativă, costul fiind de două milioane de euro per magazin.
Cum vedeți viitorul pieței de retail și cine vor fi câștigătorii pe termen mediu și lung?
Cred că va exista un echilibru și fiecare format își va găsi locul. Hipermarketul rămâne un format important cu condiția să își respecte promisiunea și rațiunea de a exista, și anume oferta și prețul. Dacă nu ai ofertă și nu ai preț, clienții vor merge în mod spontan către proximitate. În viitor, proximitatea va juca un rol esențial și mă aștept la o creștere accelerată în continuare pentru toate formatele. Cele mai mari bătălii se vor da pe canalul de proximitate și creșterea va veni cu o luptă la baionetă.



