Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Într-o piață în care lanțurile de retail internaționale își adjudecă tot mai mult din achizițiile consumatorilor, magazinele specializate cu concepte inovatoare reușesc să-și creeze o audiență nișată, dar fidelă. Fie că vorbim despre concepte construite în jurul ideii de alimentație sănătoasă, de produse exclusiv locale sau de experiențe de shopping inedite și personalizate, piața locală se bucură de băcănii care oferă un upgrade retailului specializat.
Deși ultimii doi ani au pus o presiune enormă pe micile afaceri independente, care a dus la închiderea unor băcănii sau restrângerea numărului de locații, cum este cazul La Prăvălescu, Băcănia Faină, Băcănia Penciu, Mesange Fromangerie sau Donia Băcănia cu suflet, unele concepte de magazine specializate au rămas pe baricade și țin piept marilor lanțuri de retail. Mai jos vă prezentăm câteva astfel de concepte de magazine specializate care ne-au atras atenția de-a lungul timpului.
Băcănia Rod, pariu pe producția proprie
Unul dintre cele mai longevive magazine locale specializate, Băcănia Rod a luat naștere în urmă cu mai bine de șapte ani, sub conceptul unui spațiu modern, urban, în care produsele din producția proprie se află la loc de cinste. Băcănia Rod este un business de familie, fondat de Laura și Liviu Rogojan, din pasiune pentru mâncarea sănătoasă și tradițional românească. „Nouă ne place să mâncăm românește și cum de multe ori am întâmpinat dificultăți în a găsi în comerț produsele pe care ni le doream, ne-am gândit că nu ar fi o idee rea să încercăm să le producem. Apoi, evident, am gândit un spațiu în care să le vindem”, povestea proprietarul Băcăniei Rod într-un interviu acordat Progresiv în 2015.
În dezvoltarea afacerii, soții Rogojan au mizat pe diferențiere. Principalele aspecte pe care le-au avut în vedere atunci când a fost vorba de crearea conceptului de băcănie au fost calitatea produselor, construirea unui spațiu ieșit din tiparele tradiționalului și servicii ireproșabile.
În prezent, Băcănia Rod numără trei locații în București, două dintre ele fiind inaugurate în primăvara anului trecut, în urma unei investiții de 80.000 de euro, și are planuri de extindere dincolo de granițele Capitalei. În ceea ce privește modelul de business, retailerul a rămas fidel conceptului inițial, singurele schimbări fiind la nivel de sortimentație. Astfel, pe rafturile Băcăniei Rod sunt disponibile, pe lângă produsele marcă proprie, și alimente provenite de la mici producători din Grecia (ulei, brânză, măsline, diverse salate), Italia (mezeluri, brânzeturi) și Olanda (cașcavaluri). Cu toate acestea, produsele Băcănia Rod performează în continuare foarte bine, reprezentând aproximativ 30% din vânzare.
”Băcaniile vor merge foarte bine pe termen mediu și lung. Oamenii caută produse de calitate și magazine specializate de unde să le achiziționeze. Încă suntem o piață în formare și în creștere pe acest segment. Mai avem cale lungă pănă la maturizare. Urmăm totuși calea Occidentului în acest sens, de aceea mă aștept să vedem din ce în ce mai multe magazine de acest tip”, a povestit Liviu Rogojan, co-fondatorul băcăniei.
Băcănia Bolloga, focus pe ideea de sănătos
Tot cu un concept inovator, construit în jurul ideii de alimentație sănătoasă, Băcănia Bolloga și-a deschis porțile anul trecut, în Cluj. Ovidiu Oltean și soția sa au gândit și documentat conceptul mai bine de doi ani. Însă magazinele sunt o completare a businessului care a prins contur în urmă cu șapte ani. „În 2013 am renunțat la joburile noastre și am ales să dezvoltăm o afacere proprie. Cu o investiție de 700.000 de euro, susținută prin fonduri europene și proprii, în 2015 am pus în funcțiune ferma de păstrăv din satul clujean Bologa, la poalele Muntelui Vlădeasa”, povestește fondatorul businessului.
După ce au obținut certificarea ecologică pentru păstrăvărie, au demarat zona de producție impulsionați atât de dorința de a da diverse forme unui produs sănătos, dar și pentru că exista cerere din partea prietenilor și cunoscuților. De la producție la investiția în retail a mai fost doar un pas, iar principala motivație a fost aceea de a asigura un loc de desfacere pentru produsele proprii care să respecte nivelul lor de cerințe. Prima băcănie a fost deschisă în octombrie anul trecut, într-o zonă a Clujului de unde veneau cele mai multe comenzi pentru păstrăv și, pentru că și-au dorit un spațiu modern, demn pentru a concura cu conceptele europene de retail și investiția a fost pe măsură, bugetul ridicându-se la 120.000 de euro pentru un spațiu de 80 de metri pătrați. În plus, pe lângă spațiul de comercializare a produselor, băcănia include și o zonă de restaurant, unde se servesc mâncăruri preparate din ingredientele aflate la vânzare.
Pentru cea de-a doua băcănie însă, cei doi antreprenori au ales să renunțe la zona de restaurant în favoarea zonei de feliere, vidare și pregătire a produselor pentru livrările la domiciliu. Pe rafturile băcăniei sunt listate în jur de 500 de SKU-uri, din categorii diverse: brânzeturi, lactate, produse de băcănie, produse vegetale, dulcețuri și conserve de legume, paste, dar și produse din carne și mezeluri. Aici puteți citi întreaga poveste a businessului Bolloga.
Băcănia Gramador și atmosfera magazinului sătesc
Susținătoare declarată a comerțului independent, familia Grama a decis în 2020 să pună un nou magazin pe harta retailului de specialitate din Capitală. Aveau deja componenta de producție, fiind recunoscuți pentru uleiul presat la rece și pentru mierea Gramador, așa că un magazin propriu a venit ca o extensie naturală a businessului. Ideea de a deschide o băcănie a fost luată în perioada în care România se afla sub stare de urgență din cauza pandemiei de COVID-19.
Fondatorii Gramador spun că acea perioadă le-a permis să își pună planurile în ordine și să decidă ce urmează pentru businessul lor. „Băcănia era clar pasul următor. Noi activam de mulți ani în această branșă, de cinci ani făceam distribuție către alte băcănii și magazine de specialitate și pur și simplu ni se potrivea. Cunoșteam foarte mulți producători mici, cunoșteam foarte bine piața aceasta. Nu veneam dintr-o altă nișă. Pentru noi a fost a extensie firească a ceea ce deja făceam”, spune soția lui Ionuț, Crina Grama.
Într-un spațiu de 60 de metri pătrați aflat pe Calea Griviței, numărul 172, în Băcănia Gramador orice consumator își poate asigura cumpărăturile zilnice sau poate acoperi diverse ocazii de consum, de la mic dejun la masa de sărbători. Ce este diferit la această băcănie? Proprietarii au reușit să recreeze atmosfera magazinului sătesc pe unul dintre cele mai circulate bulevarde ale Capitalei. Cât despre gândirea sortimentației, aceștia și-au dorit să aducă în magazin orice producător român care oferă alimente „corecte din punct de vedere ingrediente și cost”. Citește aici mai multe despre cum a luat naștere Gramador.
În urmă cu un an, Gramador a inaugurat și cea de-a doua băcănie din Capitală, aflată pe bulevardul Câmpia Libertății. Cu o suprafață de vânzare de 40 de metri pătrați dintr-un total de 80 de metri pătrați, în locație sunt listate peste 1.500 de SKU-uri. Cât despre planurile pentru acest an, fondatorii Gramador iau în calcul încă o băcănie deschisă în Capitală. În același timp, pregătesc manualul de francizare, o decizie venită în urma cererii din piață, după cum au declarat fondatorii într-un interviu acordat Progresiv.
Codrul Boieresc, conceptul de "acasă la bunici"
A gândi un concept inedit a devenit o cerință obligatorie pe piața băcăniilor, iar Codrul Boieresc, afacere lansată în urmă cu trei ani, și-a completat lanțul valoric printr-o rețea de magazine care vor să recreeze senzația de „acasă la bunici”. Cea mai nouă verigă este băcănia deschisă în luna februarie într-un centru comercial din București, în urma unei investiții de 50.000 de euro.
Cosmin Savin este artizanul din spatele proiectului Codrul Boieresc, o afacere care a luat naștere în urmă cu trei ani, la Roznov, lângă Piatra Neamț. Vorbim de un sistem integrat, care pornește de la producerea materiei prime până la procesarea și comercializarea produsului finit. Cu o valoare totală de un milion de euro, investiție susținută în proporție de 50% de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, Codrul Boieresc are sub umbrela sa o rețea de cinci magazine, localizate în Roznov, Piatra Neamț, Focșani și București.
„Ne-am gândit la un concept de băcănie autentic românească, un loc unde să ai senzația că te-ai întors acasă la bunici. Am ales designul și materialele cu mare grijă. Spre exemplu, lemnul este din fânăriile bătrânilor de la sat, l-am recondiționat și l-am pus în valoare”, explică antreprenorul. În cei aproximativ 90 de metri pătrați de vânzare clienții pot regăsi peste 500 de produse, dispuse pe rafturi și în vitrina băcăniei, fiind asistați în alegere de către patru angajați.
Sortimentația este asigurată de peste 30 de producători, care provin în special din zona Moldovei, la care se adaugă produse realizate de proprietarii afacerii – preparate tradiționale (cârnați, tobă etc.), preparate crud-uscate (șapte sortimente de salam, prosciuto crudo, specialități realizate după rețete autentice și maturate într-un sistem frigorific special), preparate din carne de vânat, carne proaspătă și piese de vită maturate. Aici găsești mai multe detalii despre conceptul Codrul Boieresc.
Băcănia Șerban, un concept de graniță
Prezentă pe piața din Onești încă din 1994, rețeaua de magazine deținută de grupul Șerban a trecut printr-un proces de transformare radicală în ultimii cinci ani. Deși la nivel conceptual vorbim despre o băcănie, proiectul „Băcănia Șerban” se poziționează la granița fină dintre retailul specializat și cel generalist. Astăzi rețeaua numără cinci astfel de băcănii în județul Bacău.
Schimbările prin care au trecut magazinele ar putea fi rezumate într-un singur cuvânt: radicale. Spațiul a fost regândit complet, mini-fabricile fiind transformate în magazine demne de retailul modern. De altfel, pentru ca rezultatul să se ridice la înălțimea așteptărilor, compania a încheiat un parteneriat cu o firmă de consultanță din Ungaria, cu care a dezvoltat noul concept de magazin, dar care s-a ocupat și de implementarea proiectului. Astfel, pentru că s-a dorit încă de la început crearea unui concept care să sugereze ideea de „acasă”, în amenajarea spațiului s-a pus foarte mult accentul pe lumina caldă, iar ca material s-a folosit cu precădere lemnul. În plus, grinzile de lemn, rafturile și sertarele sculptate, dar și elementele de decor – precum tablouri vechi, săculeți de cânepă cu făină sau șiraguri de ardei iuți uscați – vin să completeze imaginea de spațiu cu istorie.
Vezi și: Grup Șerban Holding se listează pe piața AeRO și atrage 13 mil. lei pentru dezvoltare
Cu toate acestea, produsele marca Șerban sunt cele care ocupă cel mai mult spațiu la raft, dar și cele care aduc cele mai mari vânzări. Și cum, la origini vorbim despre o fabrică de produse de panificație și patiserie, acestea sunt și cele mai numeroase, fiind disponibile peste 70 de sortimente de produse de panificație, mai speciale fiind pâinea cu mălai, pâinea ardelenească cu cartof, franzela cu lapte și aproximativ 60 de tipuri de produse de patiserie. Un rol important în vânzări îl au și produsele de cofetărie, în componența cărora făina este din producție proprie. Pe lângă acestea, magazinul include și o vitrină cu carne proaspătă de pui Șerban, dar și o zonă de rotiserie. Mai multe detalii, aici.