Băcănia Donia, un pariu de 15.000 de euro pe produsele tradiționale | Progresiv

Donia Băcănia cu Suflet este un business de familie care a apărut din dorința proprietarilor de a le oferi bucureștenilor posibilitatea de a se bucura de produsele tradiționale românești. În dezvoltarea afacerii, Liviu și Doina Oprea, proprietarii magazinului, au mizat pe construirea unei relații de prietenie cu clienții – „La noi vii client și pleci prieten”, mi-au spus cei doi antreprenori. Băcănia Donia, un pariu de 15.000 de euro pe produsele tradiționale

Ideea de a face un magazin alimentar le-a venit Doinei și lui Liviu Oprea după o vacanță în Bucovina în care s-au bucurat de ospitalitatea gazdelor, dar și de preparatele specifice zonei. „Ne-am gândit cum ar fi să deschidem un magazin de unde oamenii să-și poată cumpăra bucate tradiționale românești, care să le amintească de gustul mâncării adevărate. Așa că în vara lui 2011, după ce ideea prinsese deja contur, am început să căutăm spații”, povestește proprietarul Băcăniei cu Suflet.

Autenticitate.Aflat la doi pași de Piața Romană, în spatele blocurilor, spațiul care găzduiește magazinul s-a dovedit a fi perfect pentru conceptul de magazin pe care familia Oprea voia să-l dezvolte. „Am găsit spațiul întâmplător, de fapt Doina l-a văzut. Voiam să fie într-o zonă centrală, însă ne gândeam cât de mare va fi chiria. Scria pe el că e în curs de amenajare, dar cu toate astea ne-am dus să întrebăm. Când am intrat prima oară ne-am zis că e spațiul potrivit pentru ceea ce voiam noi”, își amintește Liviu Oprea.
Aflată într-o casă veche, cu un design tradițional, din lemn, băcănia a fost gândită ca o parte din Bucovina în care bucureștenii pot simți mirosul și gustul produselor tradiționale. Donia Băcănia cu Suflet este formată din trei încăperi: una cu băuturi tradiționale românești – vinuri, horincă, pălincă etc – o altă cameră în care stau tot felul de bunătățuri tradiționale și ecologice, precum mezeluri, cafea, dulcețuri și șerbet, iar ultima încăpere este destinată cosmeticelor și accesoriilor tradiționale – săpunuri

Cheia, creme și tincturi, farfurii pictate manual, vase din fontă care te duc cu gândul la băcăniile de altădată. Spațiul a fost pus în valoare prin rafturile de lemn prinse în tavan cu lanțuri, creație a domnului Oprea, de pardoseala din lemn care imită interiorul caselor vechi, dar și de accesoriile așezate cu bun-gust: ștergare țesute, tablouri cu motive tradiționale. „Pur și simplu am desenat fiecare perete. Noi am fost designerii. Ea, cu experiența de economist, și eu, inginer de profesie, ne-am apucat să construim tot ce vedeți aici. Sincer, nu știu de unde am avut inspirația aceasta”, povestește proprietarul.

Miza pe produse tradiționale. Produsele din Băcănia cu Suflet sunt aproape toate naturale, fără adaosuri chimice sau conservanți, fiind atestate tradițional. Majoritatea provin exclusiv din România, din gospodării sau de la mici producători: cașcaval cu busuioc, muștar și negrilică și mușchi tărănesc în baiț de miere din Bucovina, brânzeturi maturate cu chimen, ardei, ceapă sau trufe din Harghita. De asemenea, pe rafturile băcăniei se găsesc și borcane cu zacuscă, sos de ghebe, tot felul de dulcețuri, un sortiment mai special fiind cea de ardei iute, horincă și pălincă din prune sau mere din Maramureș și vinuri. „La vinuri am vrut să ne diferențiem așa că am făcut o selecție. Avem de la Aurelia Vișinescu, Crama Gârboiu, Crama Liliac de Lechința, Casa Isărescu, Corcova, Budureasca. Nu am optat pentru toată gama. Am selectat câteva vinuri mai deosebite, și nu neapărat mai scumpe. De la Segarcea spre exemplu, am ales gama Prestige. Avem chiar și un vin mănăstiresc de la Mănăstirea Jercălăi, între Valea Călugărească și Urlați”, a explicat antreprenorul.

În alegerea sortimentației soții Oprea au mizat în special pe produse naturale, „curate” așa cum le numesc ei sau dacă sunt produse care au în componență adaosuri nu uită să le precizeze asta și clienților. „Am mai adus și diferite sortimente de terine și pate-uri. Sunt niște produse foarte bune, cu un gust deosebit, dar au E-uri. Întotdeauna când vine un client și cere astfel de produse, îi spunem ce au în componență. Decizia trebuie să fie întotdeauna a clientului”, a adăugat acesta.

Plusuri. Un element de diferențiere al Băcăniei cu Suflet îl reprezintă produsele. Înainte să le pună pe raft soții Oprea au degustat fiecare produs. Ba chiar, când băcănia era în stadiu de proiect au mers prin țară să caute furnizori. „Ne-am dus să vedem cine sunt producătorii și cum sunt realizate produsele. E absolut necesar să vezi și ce este în spatele produselor. Noi am mers mai mult spre oamenii care produceau ca să știm ce vom avea pe rafturi”, povestește Liviu Oprea.
În ceea ce privește selectarea furnizorilor, reprezentanții băcăniei spun că a fost un proces care a necesitat timp.

„E nevoie să găsești cele mai bune produse și asta înseamnă timp. La șerbet vreau să vă spun că am schimbat vreo cinci-șase furnizori. La început gustul era bun, însă dacă stăteai să analizezi îți dădeai seama că aroma era prea puternică, că erau prea zaharisite. Cu unii dintre furnizori am avut momente când poate nu le-a reușit un produs. Le-am spus însă ce s-a întâmplat și au reușit foarte repede să corecteze. Astfel am reușit să creăm o relație solidă”, mai spune Liviu Oprea.

Cât despre prețuri, proprietarii spun că au încercat să fie cât mai aproape de cele de la producători. Dintre cele mai scumpe produse, Liviu Oprea a menționat un vin de la Crama Oprișor al cărui preț este de aproximativ 200 de lei și un sortiment de brânză atestată ecologic - „Sambrunia este produsă de un domn din Hunedoara. Producătorul o ține la maturat un an și jumătate și costă în jur de 220 de lei kilogramul, dar avem și o telemea excelentă adusă tocmai din Maramureș la doar 19 lei kilogramul”.

Planuri de viitor.Cu un număr de 50-60 de clienți pe zi și o valoare medie a coșului de cumpărături de 40 de lei, soții Oprea spun că, în general, vânzările merg bine, mai puțin în cursul verii când se simte puternic faptul că bucureștenii pleacă în concedii.
În ceea ce privește proiectele de dezvoltare a businessului, cei doi antreprenori au deja mai multe variante pe care le analizează. Unul dintre proiectele pe care intenționează să-l implementeze în viitorul apropiat este o platformă online de vânzare. Dacă va avea însă succes și dacă clienții vor fi deschiși, nu au de unde să știe, însă sunt încrezători. „Până când platforma nu va fi gata, nu știu dacă va funcționa. Până la urmă o platformă de vânzare online poate deveni o afacere de sine stătătoare, separat de băcănie, cu alte produse și cu alte prețuri. Pentru că este exclus să vinzi online cu prețul pe care îl ai în magazin. Prețurile ar trebuie să fie mult mai mici pentru că la un magazin fizic există costuri suplimentare.

Pe de altă parte trebuie pusă la punct și partea de livrare”, explică Liviu Oprea. „Mai am două proiecte în cap pe care trebuie să le analizăm și să vedem dacă sunt fezabile. Unul să fie o producție proprie de produse tradiționale. Mă gândesc la dulcețuri pentru că socrii mei sunt din zona Novaci și m-a mai bătut gândul la un export. Am cochetat o vreme cu el, dar mai trebuie pus la punct”, a adăugat acesta. Totodată, soții Oprea nu exclud posibilitatea de a deschide o nouă locație atunci când vor fi siguri că magazinul actual va ajunge să aibă performanțe foarte bune.

Konstantinos Dontas, Director General Interstar Chim
Inovațiile, factor de creștere în strategia Interstar Chim
Cu o creștere importantă a rentabilității, datorată în principal inovațiilor la nivel de portofoliu și investițiilor în marketing,...
Casa del pan magazin specializat brutarie concept de magazin cu paine. paine in brutarie artizanala. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Casa del Pan, conceptul în care pâinea devine destinație
Construit în jurul unui produs care se găsește pe masa tuturor românilor, conceptul Casa del Pan este un exemplu foarte bun de cum poți crește...
Allan Anderson Virgil Iantu Nawaf Salameh JA.AR Single Malt Whisk
Alexandrion Group extinde portofoliul de whisky cu JA.AR Single Malt Whisky 
Alexandrion Group, parte a Nawaf Salameh Family Office, anunță lansarea globală a JA.AR Single Malt Whisky. Acest produs este dedicat tinerilor...
Billa va investi anul viitor în Bulgaria peste 31 de milioane de euro. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Billa va investi anul viitor în Bulgaria peste 31 de milioane de euro
Lanțul de supermarketuri Billa va investi anul viitor pe piața din Bulgaria peste 31 de milioane de euro, mai mult de jumătate din buget fiind...