Băcănia care a adus la oraș atmosfera magazinului sătesc

Susținătoare declarată a comerțului independent, familia Grama a decis în vara anului trecut să pună un nou magazin pe harta retailului de specialitate din Capitală. Aveau deja componenta de producție, fiind recunoscuți pentru uleiul presat la rece și pentru mierea Gramador, așa că un magazin propriu a venit ca o extensie naturală a businessului.

Într-un spațiu de 60 de metri pătrați aflat pe Calea Griviței, numărul 172, și-a făcut loc un hub al producătorilor locali. Se numește Băcănia Gramador și este locul din care, spun proprietarii, orice consumator își poate asigura cumpărăturile zilnice sau poate acoperi diverse ocazii de consum, de la mic dejun la masa de sărbători. Ce este diferit la această băcănie? Proprietarii au reușit să recreeze atmosfera magazinului sătesc pe unul dintre cele mai circulate bulevarde ale Capitalei.

„Pe cei care ne calcă pragul noi nu îi mai numim clienți, suntem vecini. Am reușit într-un timp foarte scurt să formăm o comunitate. Am ajuns la așa o relația umană încât am primit prăjituri de la ei. Noi suntem 7 zile din 7 aici, punând toată priceperea noastră și doar așa reușim să creștem. Nu pleacă nimeni fără să afle povestea produsului pe care îl cumpără. Noi vindem și poveștile, așa creăm legăturile cu producătorul. Pentru că vorbim de un om, de o familie de cele mai multe ori, nu este ca la marile companii cu producție industrială”, spune Ștefania Grama, unul dintre oamenii din spatele businessului Gramador.

Așa se explică faptul că, deși băcănia este doar din august 2020 pe piața de retail, a reușit să atingă un rulaj de aproape trei sute de mii de euro. Pariul a fost pus pe proximitate și susținerea producătorilor români și s-a dovedit a fi unul câștigător. Înainte să ia forma unei băcănii, Gramador era brandul sub care familia Grama din Gologanu, Vrancea, producea și comercializa ulei presat la rece și miere. „Businessul Gramador a prins formă în 1997 din dorința părinților de a face altceva. În vara acelui an au deschis magazinul în curtea casei. În toamnă au demarat producția de ulei”, spune Ionuț Grama.

Acesta explică faptul că, la acea dată, părinții lui au observat că valoarea uleiului era una foarte mare, cam toate gospodăriile din satul lor și cele vecine cultivau floarea soarelui, iar posibilitățile de procesare erau limitate. „Au vândut apartamentul din Focșani și au cumpărat o presă de ulei și un filtru. 75% din valoarea apartamentului acoperea presa de ulei și accesoriile necesare acesteia”, își amintește Ionuț. Magazinul deschis în curtea casei funcționează și în prezent, la fel și fabrica de ulei care s-a retehnologizat de mai multe ori, prima presă fiind acum folosită doar pe post de piesă de muzeu.

Din 2008 au extins producția și cu miere și specialități din miere. „În fiecare duminică mergeam într-un târg local și cumpăram mereu fagure de la același apicultor. El a fost cel care ne-a dat primii stupii și, de la primii trei, am ajuns în prezent la trei sute de familii de albine. Așa asigurăm practic mierea pe care o vindem acum în magazin și în rețeaua de distribuție, toată mierea fiind exclusiv din producție proprie. Nu ne dorim să luăm de la alți producători pentru că e riscat, ținem mult la calitatea produselor”, spune Ionuț. În 2010 - 2011 au decis să schimbe imaginea produsului și așa a apărut brandul Gramador. Cu timpul, pe măsură ce trendul privind alimentația sănătoasă a luat amploare, la care s-a adăugat și dorința de a susține producătorii locali, familia Grama a făcut următorul pas în businessul lor.

Extinderea de la producție la retail

Ideea de a deschide o băcănie a fost luată în perioada în care România se afla sub stare de urgență din cauza pandemiei de COVID-19. Fondatorii Gramador spun că acea perioadă le-a permis să își pună planurile în ordine și să decidă ce urmează pentru businessul lor. „Băcănia era clar pasul următor. Noi activam de mulți ani în această branșă, de cinci ani făceam distribuție către alte băcănii și magazine de specialitate și pur și simplu ni se potrivea. Cunoșteam foarte mulți producători mici, cunoșteam foarte bine piața aceasta. Nu veneam dintr-o altă nișă. Pentru noi a fost a extensie firească a ceea ce deja făceam”, spune soția lui Ionuț, Crina Grama.

Investiția în amenajarea spațiului s-a ridicat la 22.000 de euro în condițiile în care mare parte din muncă a fost făcută de ei. Altfel, spun fondatorii, suma probabil că ar fi fost cel puțin dublă. Cât despre gândirea sortimentației, aceștia și-au dorit să aducă în magazin orice producător român care oferă alimente „corecte din punct de vedere ingrediente și cost”. În acest moment, pe rafturile Băcăniei Gramador sunt în jur de 1.500 de produse unice.

„Ținta noastră este să ajungem cât de sus ne permite spațiul. Încă nu putem afirma că suntem băcănia cu cea mai diversificată gamă de produse locale, dar spre acest lucru tindem. Și, un alt aspect foarte important, am listat exclusiv produse din România și câteva din Republica Moldova. Însă suntem foarte atenți și foarte exigenți în privința produselor pe care le listăm”, spun fondatorii. Acest lucru se întâmplă și pentru că toți cei cinci oameni care formează echipa de la București a businessului Gramador sunt ingineri în industria alimentară.

Articolul complet poate fi citit aici.

Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Băcănia Yama, conceptul care folosește „local” drept atu pentru securizarea unei creșteri sustenabile
Deschisă în primăvara anului trecut, Băcănia Yama a mizat pe legătura cu gusturile copilăriei pentru a atrage clienți noi într-o perioadă...
Gramador ajunge la afaceri de 1,2 milioane de euro și estimează o creștere de 30% pentru acest an
Gramador ajunge la afaceri de 1,2 milioane de euro și estimează o creștere de 30% pentru acest an
La aproape trei ani de la deschiderea primei Băcănii Gramador în București, antreprenorii din spatele proiectului au continuat să investească...
Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Cinci băcănii care dau o nouă față retailului specializat
Într-o piață în care lanțurile de retail internaționale își adjudecă tot mai mult din achizițiile consumatorilor, magazinele specializate...
Gramador își consolidează prezența în Capitală și pregătește și manualul de francizare
Gramador își consolidează prezența în Capitală și pregătește și manualul de francizare
2021 a fost cel mai bun an pentru băcăniile Gramador, deschiderea unei noi locații validând practic strategia de business. Gama de produse locale...