Ce valoare a avut coșul de cumpărături în luna octombrie?
Valoarea media a coșului de cumpărături în luna octombrie a fost de 103,92 de lei. Aceasta a fost calculată în funcție de prețul la raft al produselor disponibile la raft în cele 11 hypermarketuri, supermarketuri și magazine cash&carry din Capitală monitorizate de analiza Shopping Basket.
În ceea ce privește valoarea coșului de cumpărături pentru produsele disponibile în toate unitățile monitorizate, Metro Berceni a fost cel mai ieftin magazin luna trecută, valoarea coșului format din lapte, apă minerală, bere și iaurt fiind de 8,37 de lei. Următorii clasați în topul celor mai ieftine unități sunt hypermarketurile Auchan Militari și Real Constanța. La polul opus se situează magazinul Profi situat pe bulevardul Ghencea.
Dacă ne referim la disponibilitatea produselor la raft, în ziua în care a fost realizată cercetarea, în supermarketul Mega Image Piața Sudului, un singur produs din lista cu cumpărături analizată de Shopping Basket nu fost găsit, restul de 19 produse fiind disponibile. Cele mai dese situații de out-of-stock s-au întâlnit în supermarketul Billa Gara de Nord, unde nouă din cele 20 de produse de pe listă nu au fost găsite.
De asemenea, în ceea ce privește magazinele în care au fost regăsite cele mai multe produse cu prețul cel mai mic, pe segmentul hypermarketurilor, Carrefour Colentina și Auchan Militari a avut opt, respectiv nouă astfel de unități. La polul opus se situează unitățile Cora Alexandriei și Kaufland Mihai Bravu, unde au fost găsite opt produse cu cel mai mare preț.
În cazul supermarketurilor, magazinul Market Piața Veteranilor este unitatea comercială care a avut în luna octombrie nouă produse cu cel mai mic preț. Pe de altă parte, supermarketul care a avut cele mai multe produse cu prețul cel mai mare a fost Profi Bd. Ghencea, cu opt astfel de produse.
Pe segmentul cash & carry, magazinul Metro Galați a înregistrat cele mai multe produse cu prețul cel mai mic (14).
Metodologia studiului Shopping Basket
Pentru al 11-lea an consecutiv, Revista Progresiv publică analiza Shopping Basket, un studiu de tip mystery shopping realizat de agenția de servicii de marketing și comunicare Mercury360, care monitorizează prețurile din rețelele internaționale de magazine alimentare.
În al patrulea trimestru al acestui an, sunt monitorizate prețurile din magazinele din Capitală, fiind monitorizate hypermarketurile Auchan Militari, Carrefour Colentina, Cora Alexandriei, Kaufland Mihai Bravu și Real Constanța, supermarketurile Billa Gara de Nord, Market Piața Veteranilor, Mega Image Piața Sudului, Profi Bd. Ghencea, unitățile cash&carry Metro Berceni și Selgos PAntelimon, precum și magazinele de discount Penny Market Bucureștii Noi și Lidl Fizicienilor.
Lista de produse, care include 20 de articole alimentare și nealimentare, este comună la hypermarketuri, supermarketuri și cash&carry, pentru formatul discount fiind monitorizate alte articole. Produsele din lista de cumpărături analizată în studiul Shopping Basket sunt SKU-uri (articole) lider în comerțul modern pe categoriile vizate, potrivit datelor de cercetare disponibile în piață. Produsele sunt achiziționate la începutul fiecarei luni, iar data la care se realizează vizitele în magazine variază de la o lună la alta. Prețurile publicate sunt cele afișate pe bonul de cumpărături.
În studiul calitativ din secțiunea Shopping Basket există o scară de notare pentru a stabili nivelul de curățenie și de mercantizare al magazinului vizitat. În ceea ce privește mercantizarea magazinului, criteriile urmărite sunt: disponibilitatea la raft a produselor, aranjarea pe raft și accesibilitatea acestora, precum și curățenia și integritatea produselor. Dacă două din cele trei criterii nu sunt îndeplinite pe deplin, se va nota „insuficient" în dreptul nivelului de mercantizare al magazinului.