Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 23-a ediție. Sub sloganul “Back to the Future”, evenimentul a avut loc în perioada 13-15 martie, la Hotel Internațional din Sinaia. 27 de speakeri au urcat pe scena evenimentului și au împărtășit cu cei peste 450 de participanți informații utile industriei de retail & FMCG.
„Schimbarea este singura constantă în retail!” Aceasta a fost una dintre cele mai folosite expresii când vine vorba despre piața de retail și dacă ne uităm la 2023 regula se confirmă încă o dată. Însă 2023 a fost și un an al strategiilor atent construite. Istoria arată că cele mai puternice companii reușesc să depășească provocările momentului, maximizând oportunitățile de dezvoltare prin identificarea de noi rute creative.
Astfel, cei 27 de speakeri care au urcat pe scena evenimentului au împărtășit cu participanții informații și strategii esențiale pentru industria de retail & FMCG. Conferința Progresiv – Back To The Future a identificat instrumentele cheie pentru retaileri și producători pentru a se adapta acestor vremuri impredictibile, precum și pentru a câștiga un loc pe podiumul industriei.
Conferința Progresiv – Challenge the Status Quo
Piața regională va crește cu 2,5 trilioane până în 2028, a spus în deschiderea conferinței Toby Pickard (foto), Global Insight Leader IGD (Institute of Grocery Distribution) în cadrul prezentării sale 'The future of unified commerce: Digitalizing the path to purchase'.
Keynote speakerul acestei ediții a punctat faptul că shopperii omnichanel cheltuie, în medie, de patru ori mai mult decât cei care cumpără doar in-store și de zece ori mai mult decât shopperii digital only. Discutând modul în care tehnologia este tot mai prezentă pe piețele din toată lumea iar barierele dintre canale sunt dărâmate, Toby Pickard a expus trei teme principale: digitalizarea este aici și se manifestă cu o viteză nemaiîntâlnită până acum; mediul de trading reprezintă un catalist al schimbării; iar noile tehnologii aduc, pe lângă beneficii, și numeroase provocări.
În prezentarea sa 'Romanian macroeconomics: an overview', Florin Ilie (foto), Deputy CEO și Head of Wholesale Banking ING Romania, a explicat că banii "nu reprezintă decât creditul încă nerambursat al altcuiva. Toate prețurile din economie, tot consumul depinde de cât credit se dă. Banii din piață sunt, practic, creditul cuiva pe care nu îl cunoști". Sentimentul economic din România a revenit la normal, inclusiv la construcții, a mai adăugat Florin Ilie. ”Asta înseamnă că suntem pe plus cu economia datorită investițiilor publice. Se investește mai mult ca oricând, și probabil că se va mai investi încă 2-3 ani”.
Alegerile de anul acesta o să impacteze patru miliarde de oameni, a explicat și Iulia Pencea, Managing Director NielsenIQ România în cadrul prezentării 'A year of choices - Winning strategies in 2024's FMCG environment'. Aceasta a arătat că valoarea coșului mediu a fost pe un trend descendent, în timp ce numărul de tranzacții crește. “Piața FMCG locală a crescut cu 15% valoric, dar canalul discount a raportat un avans de 20%, iar minimarketurile au bifat o creștere de 16%”, a punctat Iulia Pencea.
E-commerce-ul rămâne la o cotă de piață de aproximativ 1,5% din tot ceea ce se consumă în FMCG-ul românesc, dar creșterea anuală pe acest canal (29,4%) a fost a doua cea mai mare la nivel global, fiind depășiți la acest capitol doar de Emiratele Arabe Unite. În ceea ce privește private label, Iulia Pencea a explicat că acest segment a crescut la nivelul pieței, atingând o cotă de piață de 18%, sub ponderea produselor marcă proprie la nivel global (21%).
Amenințat de comerțul modern, de fiscalitate, de lipsa garanției rezultatelor, canalul de retail independent are încă un rol important în piață. Perceput ca “unul de-l nostru” principalul avantaj este faptul ca știe să aibă o relație cu shopperii, a punctat Alina Stepan, Country Manager România & Cluster Head SE Europe Ipsos, în cadrul prezentării ”Comerțul tradițional, producătorul pragmatic și cumpărătorul modern”. Traditional trade este un sector rezilient, dar are nevoie de susținere ca să depășească proba timpului, a adăugat Alina Stepan.
Conferința Progresiv – Pillars of Sustainable Growth
Consumatorii caută gustări care să îi ajute să aibă control asupra porțiilor, iar datele confirmă acest lucru: 68% dintre consumatori citesc informațiile nutriționale, fiind de asemenea mai conștienți de produsele pe care le cumpără și motivele pentru care aleg respectivele produse, a explicat Răzvan Ionescu, Category Planning Manager Biscuits & Bakery Romania Mondelēz International în cadrul prezentării 'Leading the future of Sustainable Snacking'.
În ceea ce privește planurile de viitor, Mondelēz vizează doi piloni principali de creștere: sustainable snacking și mindful snacking.
Pe de altă parte, Diana Scăunașu, Managing Director Consumer Panel Consumer Panel Services GfK România, a adus date actualizate despre evoluția pieței de retail și FMCG. Astfel, 2023 este primul an în care comerțul tradițional nu mai domină piața de bunuri de larg pentru consum acasă. TT este acum la 26% cotă de piață, în timp ce discounterii au atins o cotă de 27%. Mai mult, dacă traditional trade era anterior principala sursă de creștere pentru discounteri, acum și hipermarketurile sau supermarketurile cedează cotă în favoarea acestora. În ceea ce privește topul retailerilor, Lidl, Kaufland și Penny sunt câștigătorii anului trecut, a adăugat Diana Scăunașu în cadrul prezentării 'Journey or destination: retailers shifting strategy from expansion to loyalty'.
Pentru anul în curs, aceasta crede că shopperii au un optimism moderat - ei au în continuare un buget limitat, dar sunt încă predispuși la mesaje emoționale; mai mult, micile momente de plăcere sunt încă la căutare, dar doar în condițiile în care nevoile de bază au fost deja acoperite.
Sensibilitatea la preț i-a determinat pe shopperi să cumpere mărci mai ieftine și să elimine anumite branduri de pe lista de cumpărături, a spus și Georgiana Radu (foto), Director Național de Achiziții și Marketing Lidl România. În cadrul prezentării 'Marca privată: de la idee la raft', ea a arătat că shopperul român este dispus să conducă mai mult pentru a găsi un preț mai bun, dar se află sub media Europei Centrale atunci când vine vorba de stock-up.
“Monitorizăm constant direcțiile de schimbare ale comportamentului de cumpărare, cele mai importante dintre acestea fiind planificarea mai atentă a cumpărăturilor, orientarea către retaileri accesibili din punct de vedere al prețului, deschiderea către mărci proprii și interesul pentru produsele locale. Toate aceste trenduri se intersectează în diverse moduri cu modelul nostru de business", a adăugat Georgiana Radu. De ce aleg totuși cumpărătorii Lidl? „Una dintre componente este marca privată, care s-a demonstrat a fi prinicipalul mijloc de fidelizare. Astăzi avem în sortimentul permanent 61 de produse sub brandul Cămara noastră și 80 de produse In-Out, dezvoltate cu 34 de furnizori și ne dorim să creștem atât numărul produselor, cât și pe cel al furnizorilor cu care dezvoltăm permanent produse sub acest brand propriu”, a punctat aceasta.
Conferința Progresiv – The Power of Digital
+8%. Acesta este avansul raportat de piața locală de e-commerce, segmentul FMCG afișând un avans de peste 29%. Anul acesta piața ar urma să crească cu 10%, spune Andrei Cânda, Ph. D, Managing Partner iSense Solutions. În zona de FMCG, cosmeticele sunt cel mai des cumpărate online și singura categorie care a crescut anul trecut (+7%), următoarele categorii fiind produsele de curățare, cafea/ceai și produsele pentru animalele de companie.
Principalul criteriu de alegere al magazinului online pentru cumpărăturile de FMCG este prețul, 69% dintre shopperi spunând că acesta este principalul factor decizional, potrivit studiului iSense. Un aspect interesant este că Lidl Plus, eMAG și Kaufland se află în top 10 cele mai utilizate aplicații mobile - de altfel, 70% din userii Lidl Plus au activat cel puțin un cupon în luna august.
Utilizatorii își doresc să aibă posibilitatea de a da o singură comandă din mai multe magazine, și din această nevoie a luat naștere Bringo Mall, care oferă exact această posibilitate, a spus și Florina Dobre, CEO Bringo România. "Nu mai este nevoie de mai multe aplicații pentru mai multe produse, și totul devine mai simplu", a adăugat ea. "Odată cu partenerii noștri creștem și noi, pentru că acesta este și scopul, de a consolida Bringo ca marketplace".
Adrian Urdar, Chief Product Officer Bringo International, a adăugat că Bringo are peste 200 de vendori și peste 2000 de magazine la nivel național. "Bringo Mall vine ca o transpunere în mediul virtual a ceea ce se întâmplă în marile centre comerciale", a explicat acesta în cadrul prezentării 'Innovation in Delivery: Customer Experience Upgraded'.
"Pe măsură ce vânzările din e-commerce și așteptările clienților cresc, businessurile intră într-o nouă eră: omnichannel ca un avantaj competitiv. Înseamnă asta că retailul fizic a intrat într-un con de umbră? În niciun caz! Acest lucru înseamnă că o bună parte din vânzările din magazinele fizice sunt influențate de interacțiunile online." Concret, mixul dintre online și offline a generat o creștere strong double-digit de la an la an, iar focusul pe dezvoltarea segmentului online va continua și pe piața din România, a punctat și Emanuele De Marchi (foto), Head of Marketing International Markets Lavazza.
Pe de altă parte, cheltuielile esențiale achitate cu cardurile considerate produse de masă au crescut semnificativ în ultimii ani, dar au rămas constante în cazul cardurilor premium, a spus Mihai Cismașiu-Buda, Principal Data & Services Mastercard România, Croația și Israel, remarcând că există diferențe între cheltuielile esențiale și cheltuielile discreționare în funcție de tipurile de carduri folosite. Mai mult, în majoritatea segmentelor analizate, "clienții nu mai vor să facă tranzacții mari o singură dată, ci preferă mai multe tranzacții recurente, iar asta e bine, pentru că înseamnă mai multe puncte de interacțiune", adaugă acesta.
Conferința Progresiv – Retail market : where from and where to
Discounterii se găsesc într-un moment de cotitură, prinși între premiumizare și nevoia de a-și crește eficiența, a explicat Sebastian Rennack, Founder Aletos Advisory, Keynote Speakerul zilei de vineri la Conferința Progresiv - Back to the Future. Ca urmare, fiecare zonă a magazinului se schimbă, a punctat el, în special cea a caselor de marcat și cea a produselor non-food. Printre caracteristicile acestui an în retail & FMCG, Sebastian Rennack a amintit de o mai mare descentralizare în ceea ce privește conceptele și sortimentația, mai puține oportunități pentru branduri la raftul standard, noi posibilități de plasări secundare și mai multe șanse de a prezenta produse noi.
Pentru că 80% din vânzări au loc în magazinele fizice retail media s-a extins din online spre offline, a spus Oliver Șenchea, Managing Partner Retail Media Hub, în cadrul prezentării 'Retail media: New growth accelerator for brands and retailers'. Dacă primul proiect de retail media a fost demarat în 2017, astăzi majoritatea jucătorilor - atât online, cât și offline - este implicată în astfel de rețele.
În ceea ce privește rezultatele unei campanii realizate prin retail media, acestea variază foarte mult, spune el, oferind ca exemplu segmentul vinului, unde media se situează la 12-15%, în funcție de canalul în care se realizează promovarea.
Un subiect de actualitate rămâne apetitul consumatorilor pentru produsele locale. Iar principalele motive pentru care consumatorii aleg produse românești sunt gustul, susținerea afacerilor locale și dorința de 'mai sănătos'. Pe de altă parte, disponibilitatea sezonieră, prețul ridicat comparativ cu brandurile internaționale, oferta limitată din magazine și vizibilitatea scăzută la raft sunt percepute ca bariere de către consumatorii urbani, a punctat Oana Lungu, Director de Achiziții Kaufland România & Republica Moldova.
În prezent, peste 80% dintre furnizorii Kaufland sunt din România. Mai exact, din totalul de 3.300 de parteneri, peste 2.600 sunt locali. În 2022, totalul cheltuielilor cu aceștia a depășit 2,4 miliarde de euro, a adăugat ea.
De asemenea, Kaufland și-a propus ca până în 2025 să implice furnizorii români în dezvoltarea de soluții inovatoare de ambalare circulară și durabilă, ca parte a strategiei de sustenabilitate a retailerului.
”În 2017 am redefinit modelul de franciză LaDoiPasi. Ne-am îndreptat atenția în primul rând către așteptările consumatorului, nevoile de consum şi cum trebuia să ne poziționăm pentru a veni în întâmpinarea lor. Însă am ținut cont şi de partenerii noştri de business, de aceea am gândit strategia B2B2C. Anul trecut, am trecut de borna de 2.100 de magazine, lucru pe care nu ni-l imaginam în urmă cu șapte ani. Astăzi, magazinele LaDoiPaşi au zilnic peste 1,1 milioane cumpărători”, a declarat Irinel Popescu, Director de Vânzări şi Operațional METRO România.
Acesta a mai explicat cum strategia grupului Metro a fost să-şi îndrepte atenția către comerťul tradițional şi revânzători, dar şi către piața de HoReCa, ducând astfel la o eficientizare a canalului de supply chain. "În primii doi ani de zile, aproape toți partenerii erau traderi independenți care aveau un magazin și l-au convertit prin intrarea în franciza LaDoiPași. Acum, aproximativ 40% din unități sunt construite tip greenfield", a adăugat el, punctând și faptul că traditional trade a ajuns anul trecut la o cotă de piață de 27% din total valoare FMCG în România.
Retailerul francez Auchan va lansa în luna aprilie primul magazin complet automatizat de pe piața din România sub brandul Auchan GO, au anunțat, în premieră pe scena Conferinței Progresiv - Back to the Future, Tiberiu Dănețiu (foto), Director de Marketing Auchan Retail România, și Teodor Șerban, Director Eficiență și Proiecte Auchan Retail România.
"Auchan GO este un concept în care avem tehnologie, cunoaștem nevoile clienților și încercăm astfel să realizăm o experiență de cumpărături plăcută, fluidă. Fără case de marcat, fără coșuri, fără numerar - singurul lucru de care ai nevoie e aplicația Auchan și un card bancar înrolat în aplicație", a explicat Tiberiu Dănețiu.
Mai exact, Auchan GO se va lansa în aprilie 2024 în București, cu o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați și peste 1.500 de SKU-uri din 20 de categorii. "Spațiul este dotat cu peste 70 de camere și 3.000 de senzori, pentru că este despre digitalizarea 100% a unui magazin fizic. Cu aceste tehnologii, vom ajunge să avem date despre interacțiunea consumatorilor cu fiecare produs în parte, date tranzacționale, date despre parcursul clienților. Toate acestea ne vor permite să înțelegem comportamentul și parcursul clientului, iar asta va ajuta la luarea deciziilor în timp real. Ajungem să avem date la secundă în legătură cu comportamentul clienților în magazin", a adăugat Teodor Șerban.
Freshful a ajuns la 18.000 de SKU-uri și 100.000 de clienți, dintre care 50.000 clienți activi, iar procentajul de on-time delivery este de 92%, a declarat și Andrei Popescu, General Manager Freshful. Valoarea medie a coșului este de 332 de lei, cu un număr de 36 de produse achiziționate în medie. Categoria de clienți "spicy", adică cei care dau o comandă la 3-4 zile, cheltuie lunar în jur de 3.300 de lei doar pe Freshful, a adăugat el. Mai mult, deși această categorie reprezintă doar 5% din numărul total de clienți, ei generează 22% din vânzări. Ca termen de comparație, o altă categorie, ce reprezintă 45% dintre clienți, aduce doar 19% din vânzări.
"Vrem să deschidem 35-40 de magazine anul acesta, iar PENNY trebuie să livreze rezultate pentru a susține o astfel de expansiune", a spus Dan Crișan, COO PENNY România.
Zona de delivery a devenit tot mai importantă pentru companie în ultimii ani, recent fiind demarată și colaborarea cu Tazz (pe lângă Glovo și Bringo). "Livrăm în 60 de orașe, avem în jur de 180-190 de magazine care livrează. Mai mult, avem în prezent peste 1 milion de euro pe lună ca venituri din livrări, prin urmare e un domeniu pe care ne focusăm și în care investim", a adăugat el.
Cum arată planurile PENNY România pentru brandurile proprii? "TripluRO e un proiect de suflet pentru noi, a fost foarte bine primit de toți partenerii noștri și de presă. Avem 800 de articole TripluRO pe rafturi în acest moment, și încercăm ca până în 2025 aproximativ 60% din sortimentație să fie TripluRO”.