Antifragilitatea, un cuvânt-cheie pentru următorii doi ani

În urmă cu ceva timp citeam cartea lui Taleb – Antifragile. Nu îmi închipuiam la acel moment că voi avea parte de o lecție de viață, eu și o întreagă planetă. Antifragilitatea, un cuvânt-cheie pentru următorii doi ani

Taleb e de părere că „antifragilitatea e dincolo de reziliență sau robustețe. Rezilienții rezistă șocurilor, dar rămân la același nivel, în timp ce cei antifragili reușesc să performeze mai bine”.

Este exact ce am descoperit în acest an de pandemie. Majoritatea companiilor, retaileri sau producători, au clădit planuri pentru reziliența businessului, au clădit businessuri cu robustețe mare, însă câteva au reușit să folosească această criză într-un mod extraordinar. Și acest lucru a fost posibil mai ales mulțumită flexibilității și vitezei de adaptare la cerințele și presiunile acestei crize.

Pe măsură ce 2020 s-a apropiat de final și economiile au început să se deschidă timid, consumatorii și-au schimbat deja comportamentul - de la cum trăiesc și muncesc, la ce și cum cumpără, iar o parte importantă din aceste schimbări de comportament vor rămâne cu noi și după perioada COVID.

Câteva noi realități ale consumatorilor/cumpărătorilor în 2020:

  • - Reducerea activităților out-of-home va continua ca măsură de siguranță și protecție pentru o recesiune ce se preconizează a fi mai puternică decât cea din 2009. Drept urmare aceste activități și obiceiuri sunt înlocuite cu alternative in-home.
  • - Cumpărătorul s-a orientat către magazinele din proximitatea casei. Dacă în 2018 un cumpărător vizita în medie 5 retaileri diferiți/săptămână, numărul vizitelor a scăzut simțitor, la mai puțin de jumătate. Drept urmare, atât proximitatea din modern trade, cât și cea din traditional trade au avut de câștigat în perioada aceasta atât ca trafic, cât și din creșterea valorii coșului de cumpărături.
  • - În ceea ce privește misiunile de cumpărare, cumpărăturile din impuls au scăzut simțitor, în timp ce misiunea de stock-up a crescut, evident, în toate tipurile de magazine.
  • - Timpul petrecut în magazin a scăzut, mai ales pentru formatele mari, și acest lucru a dus la scăderea varietății în coșul de cumpărături și planificarea mai mare a componentei coșului de cumpărături. Orientarea către brandurile/produsele deja cunoscute a fost evidentă în această perioadă, totodată a scăzut „food waste” și a crescut preferința consumatorilor către produse locale și branduri ce comunică sustenabilitate sau etică. Trebuie să admitem împreună că anul 2020 a fost un an foarte bun pentru majoritatea retailerilor din România, cu creșteri excepționale: +37 % vs LY, + 31% vs LY – acestea sunt două cifre de creștere pe care le înregistrau doi dintre jucătorii de modern trade cu formate de „proximitate”. Cu toate acestea, în 2021 vom vedea o nevoie de reducere costuri în general (chirii) și de transformare costuri fixe în variabile: depozitare, resurse umane (forța de vânzări, angajații din retail), deci ne așteptăm la o presiune pe negociere suplimentară, venind din aceste zone.

În acest context, mai jos regăsiți trendurile de inclus în strategia pentru 2021.

Proximitatea – în Modern Trade și Traditional Trade

Precum digitalizarea, proximitatea se află de ani buni pe agenda de omnichannel a celor mai mari retaileri. Proximitatea nu e neapărat un cal alb în criză. Pentru cei mai mulți dintre consumatori conceptul se traducea deja prin economisire de timp/comoditate, acces la oferte mai multe și cu iz de personalizare. Ce a adăugat contextul actual sunt componentele de siguranță și cea de instigare la consum responsabil (produse de strictă necesitate - traseu scurt de cumpărare), parametrii pe care s-au așezat chiar mai cu greutate așteptărilor tradiționale. Fiecare brand are o strategie clară de dezvoltare în fiecare canal. Avem însă în fața noastră un 2021 în care „return on investment” poate fi considerabil mai bun, în cazul în care proximitatea este bine reprezentată, atât prin investițiile și strategiile promoționale, dar și prin tipul de împachetare adaptat la „stock-up in proximity”. Însă cel mai important factor de reușită, în comerț, rămâne prezența la raft și cred că în 2021 o distribuție coerentă în retailul modern de proximitate și în retailul independent de proximitate vor fi factori de succes importanți.

Flexibilitate și transparență în Supply Chain

Am fost cu toții martorii unui an extrem de volatil în „demand” și „supply”. Avem nevoie să adaptăm în intern capabilitățile de stock planning și promo planning la realitatea de azi. Trebuie să fim mai aproape de piață și de fiecare retailer în parte, în așa fel încât presiunea stocului și a „out of stock-ului” să fie cât mai mici. Abilitatea de a previziona și satisface cererea nu a fost niciodată atât de importantă pentru producători și retaileri în egală măsură. Capacitatea de a aduce flexibilitate în producție și logistică și de a reduce costurile în paralel trebuie să fie o preocupare permanentă cross-funcțională. Mai ales prin perspectiva în care negocierile anuale vor pleca de pe poziții diferite în 2021, după un an de succes pentru retail și unul de stres pentru marea majoritate a producătorilor.

Articolul integral poate fi citit aici.

*Articol scris de Lucian Marin, Managing Partner Marco Polo CEE

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Deși se estimează că inflația globală va fi mai mică în 2024, aceasta va rămâne peste un nivel de confort în majoritatea economiilor...