Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate

În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la dezvoltarea retailului modern în această perioadă, spune Mircea Moga, CEO Mega Image. Dezvoltarea rămâne una dintre priorități și dacă vorbim despre viitor, miza Mega Image fiind redefinirea conceptului de proximitate. Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate

Cum vedeți piața locală de retail dacă vă raportați la ultimii 25 de ani? 

În ultimii 25 de ani, piața de retail a trecut printr-o transformare continuă, cu perioade de creștere mai lente sau accelerate. Noi, Mega Image, am fost printre jucătorii stabili, în top retail, cu o contribuție semnificativă la dezvoltarea retailului modern în această perioadă. Dacă ne uităm la ultimii 10 ani, am urmat un ritm accelerat de creștere, am avut constant oportunități și provocări și am asistat la preluări, achiziții importante care au consolidat poziții ale jucătorilor mari de pe piață.

O hiper-transformare a avut loc în perioada pandemiei, dar și ulterior. Am răspuns prompt, ne-am adaptat și am fost alături de consumatori care și-au schimbat și ei comportamentul de consum și modul de a face cumpărăturile. Am accelerat la o viteză nemaiîntâlnită zona de digitalizare prin soluții care ne-au oferit în schimb date personalizate despre clienții noștri, am reușit să îi cunoaștem mai bine și preferințele zilnice.
Este o piață care se schimbă mereu și cred că această dinamică specifică ne-a antrenat să fim printre cei mai buni, să ne adaptăm și să ne menținem relevanța.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?

Experiența la cumpărături care a fost redefinită de noul consumator. Aceasta a fost cea mai mare transformare din ultimii ani. În contextul numeroaselor transformări, noul consumator a avut nevoi, preferințe și obiceiuri diferite. Toate acestea au schimbat și experiența pe care am oferit-o la cumpărături, de la formatul magazinelor, în proximitatea casei, la oferta de produse cu cel mai bun raport calitate-preț, la o integrare omnichanel.

Care sunt cuvintele-cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața de retail în 2024 versus 1999?

Omnichanel. Adaptare și Flexibilitate. Digitalizare. Experiențe personalizate la cumpărături.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunitaăți de creștere pentru business?

Multe provocări au venit din contextul social și economic, de la pandemie, război, la inflație în creștere. Aceste perturbări ne-au forțat să facem schimbări rapide, să urmărim îndeaproape și impactul lor asupra consumatorilor și să le răspundem cât mai bine.

Astfel, o oportunitate a fost dezvoltarea portofoliului de mărci proprii, care au răspuns nevoii clienților de produse bune, la preț la fel de bun. Ne-am concentrat mai mult atenția spre tendințele de consum care susțin o alimentație sănătoasă din surse locale și am venit cu o sortimentație de produse în această direcție. Este o oportunitate pentru noi pentru că suntem în proximitatea clienților și putem valorifica acest avantaj în interesul cumpărătorilor noștri, să le oferim oricând acces la produse proaspete, locale: legume și fructe proaspete, produse locale, tot ce dezvoltăm și aducem prin programul Gusturi românești de la gospodari, sau produse cu ingrediente fără secrete, sănătoase, din gama Nature’s Promise. Această dezvoltare a fost continuă în ultimi ani și în acest moment produsele marcă proprie reprezintă aproximativ 25% din vânzările noastre.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru piața de retail? În ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?

Da, pandemia a adus o transformare imensă pentru întreaga piață de retail. Iar cuvintele cheie au fost adaptarea și flexibilitatea. Cel mai mare impact l-a avut în comportamentul consumatorilor, care ne-au dictat și nouă o transformare a businessului pe mai mulți piloni. Astfel, ne-am adaptat rapid și am oferit consumatorilor ce aveau nevoie în noul context: mărci proprii de calitate la un preț bun pentru coșul zilnic, oferte personalizate și tematice, produse locale, proaspete, de la producători din țara noastră. Mai mult, o transformare puternică a avut-o zona de digital, pe care am accelerat-o și în care am investit pentru a completa experiența din magazinele fizice.

Cum a transformat digitalizarea forțată industria de retail și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?

Digitalizarea este vitală în sectorul de retail, de aceea rămâne pentru noi, Mega Image, un pilon esențial în strategia noastră de business, iar dezvoltarea a fost accelerată începând cu pandemia COVID-19.
Ne dorim să oferim clienților o experiență omnichannel personalizată, cu tot mai multe beneficii relevante construite în jurul fiecărui client. Ne focusăm pe îmbunătățirea experienței digitale atât in magazine, cât și în interacțiunea directă prin programul de loialitate Connect.
Vom continua să dezvoltăm aplicațiile digitale utilizate atât în procesarea comenzilor online, cât și în procesele operaționale pentru a livra o experiență de cumpărare online cât mai bună.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în Romania, în următorii 5 de ani din punctul dvs de vedere?

Adaptabilitatea rapidă și înțelegerea profundă a contextului local sunt adesea considerate factori critici pentru succesul pe termen mediu și lung în industria de retail. Iată câteva tendințe și factori care ar putea influența evoluția pieței de retail și potențialii câștigători, precum tehnologia și e-commerce-ul - retailul online și tehnologiile asociate, cum ar fi inteligența artificială, realitatea augmentată și procesarea vocală, vor continua să influențeze comportamentul consumatorilor. Cei care investesc în experiențe online inovatoare și eficiente, precum și în logistică și livrare rapidă, ar putea să aibă un avantaj competitiv.
Sustenabilitate și responsabilitatea socială - consumatorii devin din ce în ce mai conștienți de impactul lor asupra mediului și doresc să facă alegeri sustenabile. Retailerii care adoptă practici responsabile din punct de vedere social și ecologic și care își comunică transparent aceste eforturi ar putea atrage mai mulți clienți.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și cum se schimbă comportamentul de cumpărare în contextul dezvoltării magazinului viitorului?

Experiența în magazin este din ce în ce mai importantă pentru clienți:  deși comerțul electronic este în creștere, experiența în magazin rămâne importantă. Retailerii care reușesc să integreze tehnologiile inovatoare în magazinele lor fizice și să ofere experiențe de cumpărare memorabile vor avea un avantaj.

Cum arată magazinul viitorului în viziunea Mega Image?

Noi vom continua să oferim experiențe complete în magazine prin specificul și formatul lor, prin concepte unice, prin mărci proprii și produse locale care susțin un stil de viață sănătos. Mizăm în viitor pe redefinirea conceptului de proximitate, adaptând sortimenția oferită în funcție de comunitățile deservite, în promoții personalizate, în offline, cât și online. Consumatorii și-au definit un stil de viață echilibrat, cu tendințe în creștere pentru produse sănătoase, locale, proaspete, iar sortimentația Mega Image va veni mereu în întâmpinarea dorințelor lor.

În același timp, vom continua investițiile în magazine pentru a completa experiența la cumpărături. Dezvoltăm portofoliul de produse marcă proprie Mega pentru a oferi cel mai bun raport preț-calitate și consolidăm parteneriatul cu producătorii locali din programul Gusturi românești de la gospodari, care este unic pe piața locală de retail prin implicarea echipelor și prin produsele de calitate, fructe și legume, controlate în fiecare etapă de creștere.

Zona de e-commerce va rămâne în centrul strategiei noastre pe termen lung. Am dezvoltat și vom sustine investițiile în platforma pentru cumpărături online cu o integrare completă a serviciilor: de la depozit propriu dedicat exclusiv pregătirii și livrării comenzilor online, la platforma online și aplicația de mobil cu serviciul de livrare rapidă, în două ore, sau începând cu a doua zi.

Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...