Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO România. Ținta companie pentru viitorul apropiat este să își consolideze poziția de partener principal pentru retailul tradițional și, totodată, al antreprenorilor independenți din industria HoReCa, lucru posibil prin integrare digitală, eficiență și competitivitate crescute.
Cum vedeți piața locală de retail dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Observând evoluția pieței locale de retail în ultimii 25 de ani, se distinge o transformare profundă, de la un sector tradițional, la unul extrem de dinamic și diversificat. METRO a avut oportunitatea de a fi un actor principal în această transformare, fiind prima companie, parte dintr-o rețea internațională, care a mizat pe deschiderea în România de magazine în format mare, introducând modelul de business cash&carry la începutul anilor '90. De-a lungul timpului, am asistat și contribuit la modernizarea retailului, care acum integrează canale multiple de vânzare și tehnologii digitale avansate. Acest peisaj competitiv și inovator în care ne aflăm astăzi reflectă nu doar schimbările în preferințele consumatorilor, ci și adaptările strategice ale industriei pentru a răspunde nevoilor de flexibilitate și eficiență crescute.
Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
În ultimii ani, digitalizarea a reprezentat schimbarea ireversibilă care a remodelat industria de retail. Această transformare a influențat modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și în care aleg să facă achiziții, favorizând o tranziție către experiențe de cumpărare online și multicanal. Cel mai mare beneficiu pentru industrie a venit din capacitatea de a integra tehnologii digitale care îmbunătățesc experiența de cumpărare și eficientizează operațiunile. Și la METRO, investițiile în digitalizare, în dezvoltarea platformelor de livrări online, în conectarea EPOS a clienților pentru gestiunea automată a stocurilor ne-au permis să oferim servicii mai rapide și personalizate, consolidându-ne astfel poziția într-o piață extrem de competitivă. Aceste schimbări au deschis și noi oportunități pentru creșterea eficienței și a scalabilității în întreaga industrie.
Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața de retail în 2024 versus 1999?
În prezent, piața locală de retail este competitivă, diversificată, digitalizată, integrată.
Citești și Adrian Ariciu pleacă de la conducerea Metro România pentru o nouă poziție în cadrul grupului
Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
În ultimii cinci ani, provocările au fost multe și au testat reziliența și agilitatea întregii industrii. Pandemia COVID-19 și incertitudinile geopolitice sunt doar două dintre exemplele care au contribuit la un context economic fluctuant, marcat de presiuni inflaționiste și modificări legislative cu impact semnificativ pentru business-urile din România. Scopul nostru, în tot acest timp, a rămas neschimbat – găsirea de soluții eficiente pentru menținerea competitivității clienților noștri. În acest sens, extinderea platformei online de livrări Mshop, îmbunătățirea continuă a aplicației METRO, alături de dezvoltarea platformei DISH pentru sectorul HoReCa sunt dovada orientării către inovație și servirea eficientă a clienților noștri. Am extins și digitalizat rețeaua LaDoiPași, atingând un total de 2200 de magazine la sfârșitul anului 2023. Am investit în dezvoltarea aplicației LaDoiPași și în integrarea sistemului de management EPOS, facilitând gestiunea eficientă a stocurilor pentru antreprenorii din rețea.
În fața inflației post-pandemie și a scăderii puterii de cumpărare am răspuns prin extinderea programului nostru consacrat – Cumperi mai mult, plătești mai puțin – astfel încât să putem susține cu prețuri avantajoase competitivitatea clienților noștri profesioniști din HoReCa și comerțul tradițional. În ultimii doi ani, noi categorii de produse au fost incluse în program, astfel încât astăzi peste 13.000 de produse din toate categoriile pot fi accesate cu prețuri de cumpărare mai mici, pe măsură ce cantitatea achiziționată crește. În plus, am intensificat dialogul cu clienții noștri, înțelegând că fiecare criză aduce și oportunități. Astfel, am transformat provocările în lecții valoroase care ne-au ghidat în formularea unor soluții clare pentru a ne sprijini clienții, axate pe inovație și adaptabilitate, susținute de o echipă puternică, receptivă la schimbări și deschisă la transformare, capabilă să evolueze odată cu METRO.
A fost pandemia un punct de cotitura pentru piața de retail si in ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
În mod cert pandemia a adus cu sine multe schimbări, însă schimbări care erau inevitabile într-o era dominată de progresul tehnologic, când viteza și agilitatea sunt atribute definitorii. Concret, pandemia a accelerat adoptarea tehnologiilor digitale. Sistemul de comenzi online, aplicațiile mobile pentru gestionarea eficientă a stocurilor și interfețele digitale pentru interacțiunea cu clienții au devenit esențiale. Consumatorii au devenit mai precauți în privința interacțiunilor fizice, ceea ce a dus la o creștere a preferințelor pentru servicii de livrare la domiciliu și opțiuni de plată contactless. Acest fapt a determinat integrarea si extinderea de astfel de servicii de către magazinele de proximitate și restaurante, pentru a rămâne competitive.
Cum a transformat digitalizarea forțată industria de retail și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Evoluția digitală nu este doar o tendință trecătoare, ci o transformare fundamentală a modului în care afacerile funcționează. Transformarea digitală a operațiunilor noastre este un element cheie, având ca scop nu doar optimizarea proceselor interne, ci și îmbunătățirea experienței clienților noștri prin soluții eficiente și accesibile. Dar asta implică, pe lângă dezvoltarea și extinderea platformelor noastre digitale, și optimizarea spațiilor logistice în cele 30 de magazine fizice pentru a oferi o experiență de cumpărături fluidă și integrată. Ne concentrăm pe creșterea amprentei la sol, extinzând suprafețele magazinelor actuale și construind noi depozite pentru a spori eficiența lanțului de aprovizionare și pentru a asigura disponibilitatea continuă a produselor. Însă transformarea unui business nu se poate face doar la nivel de tehnologie și logistică, transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația, experimentarea și învățarea continuă. Trebuie să fim agili, să ne adaptăm rapid la schimbări și să îmbrățișăm eșecul ca pe o parte esențială a procesului de învățare și creștere.
Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în România, în următorii cinci de ani?
Unul dintre trendurile care este aici pentru a rămâne este necesitatea unui model de business multicanal. Aceasta vine la pachet atât cu nevoia de a inova continuu, de a perfecționa platformele online pentru comenzi facile, cu inventar actualizat în timp real și opțiuni de livrare flexibile, precum și opțiuni de plată digitală, contactless, dar și cu extinderea de spații logistice pentru a asigura un flux constant de produse, fără sincope în lanțul de aprovizionare. Va deveni tot mai importantă utilizarea inovației tehnologice, precum adoptarea AI pentru optimizarea proceselor de back-end în arii precum Supply Chain Management, operațiuni, supravegherea prețurilor din piață și serviciile administrative HR.
Sustenabilitatea, manifestată în practica companiei, dar și în relațiile cu angajații și comunitatea, este un alt aspect care va fi din ce în ce mai evident.
Cum arată cumpărătorul de astăzi și cum se schimba comportamentul de cumpărare în contextul dezvoltării magazinului viitorului?
Cumpărătorul actual este din ce în ce mai informat, flexibil și orientat digital, dar și mai exigent în raport cu varietatea și prețurile produselor disponibile pe piață. În viitor, odată cu schimbarea generațiilor, angajamentul față de sustenabilitate va deveni probabil un factor crucial în deciziile de cumpărare, atât pentru clienți persoane fizice, cât și pentru persoane juridice. Consumatorii vor căuta tot mai mult produse sănătoase și experiențe autentice.
Magazinul viitorului va fi caracterizat de o integrare fluidă între spațiul fizic și cel online – phygital. Provocarea va fi să se ofere eficiență în livrare, să se creeze experiențe unice pentru clienți și să se anticipeze nevoile acestora prin utilizarea tehnologiei. În consecință, înțelegerea profundă a nevoilor clienților și adaptabilitatea la schimbările și tendințele pieței vor rămâne fundamentale pentru succesul în retail.
Cum arată viitorul cash&carry în viziunea Metro?
Viitorul cash&carry este dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, prin adoptarea de noi tehnologii. Ținta noastră este să ne consolidăm poziția de partener principal al antreprenorilor independenți din industria HoReCa și retailul tradițional prin integrare digitală, eficiență și competitivitate crescute.
Care ar fi cele cinci cuvinte care ar putea să definească viitorul pieței de retail in România?
Digitalizare, automatizare, personalizare, sustenabilitate, parteneriate puternice.