Liliana Bock, Maresi România: Digitalizarea a revoluționat industria FMCG
Pe o piață foarte competitivă cum este cea a bunurilor de larg consum, diferențierea între branduri este dată de buna comunicare către publicul țintă. Iar digitalizarea a revoluționat industria FMCG, spune Liliana Bock, Marketing Manager Maresi, pentru că a permis accesul la o mare bază de date și informații care îi ajută pe distribuitori să își optimizăm toate procesele, totul devenind mult mai accesibil pentru consumator.
Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Piața bunurilor de larg consum și evoluția sa în ultimii 25 de ani cred că reprezintă un subiect despre care se pot scrie cărți, pentru că vorbim despre schimbări extrem de mari. Vorbim despre trecerea de la o piață care abia învăța ce înseamnă o ofertă variată de produse, și care abia se obișnuia cu intrarea unor mari branduri internaționale în Romania post comunistă, spre o piață care are deja o masa de consumatori educați, conectați digital atât între ei, cât și cu brandurile, consumatori preocupați de sănătate, sustenabilitate și care au nevoi pe care brandurile trebuie să le înțeleagă, să le satisfacă și asta la un nivel de personalizare cât mai ridicat.
Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Cred că cel mai important lucru care s-a schimbat este accesul rapid și universal la informație. Iar asta a dus la schimbări ale comportamentului consumatorului, la schimbări ale modului în care brandurile și retailerii intră în interacțiune cu consumatorul. Practic, informația a schimbat totul și ne-a ajutat să ne adaptăm nevoilor consumatorului, o adaptare făcută rapid și dinamic.
Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața de retail în 2024 versus 1999?
Dacă ar trebui să descriu în câteva cuvinte piața FMCG din 1999, acestea ar fi: o piață în curs de dezvoltare, cu un comerț aproape exclusiv tradițional, în magazine fizice, cu o sortimentație limitată, reprezentată mai ales de produse locale, cu un consumator sensibil la preț, o piață în care promovarea se făcea doar pe canale convenționale, iar plățile se făceau doar cash. În 2024 vorbim de digitalizare și e-commerce, de omnichannel, de convenience, de sustenabilitate și preocupare pentru sănătate, de strategii bazate pe date de piață, analize, si de inovații în toate domeniile.
Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Probabil cea mai mare provocare a fost și este incertitudinea economică care influențează extrem de mult comportamentul consumatorului și puterea sa de cumpărare. Apoi nu putem neglija perioada de pandemie care a afectat lanțul de aprovizionare, și care a schimbat și ea comportamentul consumatorului și a adus în prim plan o mare nevoie pentru anumite categorii de produse. De asemenea au existat numeroase schimbări legislative – în domeniul taxelor, al regulilor de etichetare a produselor, nu în ultimul rând în ceea ce privește promovarea produselor FMCG care au necesitat o permanentă adaptare. O altă provocare este piața extrem de competitivă, cu un număr foarte mare de produse atât locale, cât și internaționale care se luptă pentru a câștiga încrederea unui consumator într-o permanentă schimbare. Și, nu în ultimul rând digitalizarea, care a adus creșterea extrem de rapidă a comerțului online și ne-a obligat practic să investim în digital marketing și în optimizarea strategiilor omnichannel.
Cum a transformat digitalizarea forțată industria FMCG și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Cred că putem spune ca digitalizarea a revoluționat industria FMCG. În primul rând ne-a permis accesul la o mare bază de date și informații care să ne ajute să optimizăm toate procesele. Apoi a permis dezvoltarea platformelor de comerț online și a canalelor direct to consumer și asta a schimbat modul de distribuție a produselor FMCG, totul devenind mult mai accesibil pentru consumator. Dar, în același timp, aceste platforme au ajutat companiile sa obțină date relevante despre comportamentul consumatorului și să dezvolte strategii de comunicare personalizate și adaptate, permițându-le să își canalizeze eforturile de marketing acolo unde ele ar putea avea un impact maxim.
Cum arată cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii cinci ani?
Cumpărătorul de astăzi este unul din ce în ce mai educat și mai responsabil. Iar inovațiile din domeniul producției, distribuției și comunicării, asta dacă e să luăm în calcul doar domenii strict conectate cu piața de FMCG, îl educă în permanență. Consumatorul la rândul său ridică standardele, iar inovația trebuie să îi satisfacă nevoile. Deci cred că vorbim despre un eco-sistem în care componentele se potențează unele pe altele.
Care considerați că ar putea fi cele cinci cuvinte care pot defini viitorul pieței de retail în România?
Sustenabilitate și preocupare pentru sănătate, inovație, personalizare și digitalizare.
Te-ar putea interesa și Harald Bock, Maresi România: Suntem în continuare atenți la oportunități de fuziuni și achiziții în piață