Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze

Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și adaptarea constantă în funcție de dinamica pieței reprezintă atributele de bază la care companiile din industrie trebuie să se alinieze, consideră Roxana Manolescu, CEO Caroli Foods Group. Totodată, capacitatea de a identifica și a adresa nevoile consumatorilor vor fi avantajele din topul listei pentru companiile din industrie. „Aceste atribute sunt importante pentru ca o companie să rămână relevantă într-o industrie aflată într-o continuă schimbare”, consideră Roxana Manolescu.Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze

Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Fiecare an vine cu noi provocări, oportunități și proiecte, însă, dacă ne uităm la evoluția pieței din ultimii 25 de ani, observăm cu ușurință că există anumite tendințe care au influențat industria în mod profund. Din perspectiva industriei în care activăm noi, pot spune că preferințele de consum s-au modificat semnificativ de-a lungul acestor 25 de ani. Consumatorii au devenit tot mai interesați de ingredientele naturale din produsele preferate, de originea materiei prime și de impactul industriei asupra mediului – mai ales dacă ne referim la ambalaje. Astfel, industria bunurilor de larg consum a trebuit să se adapteze într-un ritm accelerat la schimbările societății și să se arate deschisă față de inovație și de diversificare. Pentru a rămâne relevante pentru consumatori și, în egală măsură, pentru a rămâne competitive pe piață, companiile au dezvoltat produse noi și inovatoare de la un an la altul. Fluctuațiile economice și evenimentele geopolitice au avut, de asemenea, o influență asupra dinamicii pieței și obiceiurilor de consum ale oamenilor. Ultimii 25 de ani confirmă, așadar, faptul că orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și adaptarea constantă în funcție de dinamica pieței reprezintă atributele de bază la care companiile din industrie trebuie să se alinieze. Aceste lucruri rămân valabile și în 2024.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Preocuparea consumatorilor față de calitatea produselor pe care le achiziționează este o schimbare importantă în obiceiul de consum. Noi am urmărit și am înțeles această preocupare, ceea ce s-a transformat în investiții pentru menținerea standardelor de calitate pentru produsele noastre și în diversificarea portofoliului, continuând să fim prezenți pe segmente diferite de piață, să fim o alegere constantă în funcție de bugete sau nevoi. Putem spune că avansul tehnologic și inovația reprezintă un mare avantaj pentru industria fabricării produselor din carne. Tehnologiile integrate ne oferă noi metode de producție, de procesare și de distribuție. Acest lucru ne permite să creștem productivitatea și să aducem în atenția consumatorilor, periodic, produse inovatoare și de bună calitate.

Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața bunurilor de larg consum în 2024 versus 1999?
Perioada de 25 de ani este una îndelungată, deci diferențele dintre anii de referință sunt notabile. Putem spune că în 2024 vorbim despre conștientizare, digitalizare, sănătate, inovație, e-commerce, transparență, tendințe noi de consum, sustenabilitate.
Pe de altă parte, cuvintele care pot descrie piața bunurilor de larg consum din 1999 ar putea fi tradițional, preferințe de consum clasice, retail fizic, publicitate tradițională. Aceste cuvinte cheie reflectă schimbările majore produse în piața bunurilor de larg consum din ultimii 25 de ani.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Gradul ridicat de impredictibilitate pe mai multe paliere, nu doar fiscal sau geopolitic, și rata crescută a inflației s-au numărat printre provocările ultimilor cinci ani. De asemenea, majorarea prețului materiei prime a afectat semnificativ industria noastră, în contextul în care vorbim despre cinci ani consecutivi care s-au dovedit a fi dificili până acum – de la pesta porcină africană la pandemie, de la războaie (unul chiar la granița cu România) la inflație ridicată. Suntem conștienți de faptul că atunci când un an se dovedește a fi dificil, toți partenerii noștri resimt acest lucru – atât clienții, cât și furnizorii. Drept urmare, abordarea noastră este să identificăm modalitatea prin care să fim alături de ei și să ne adaptăm în consecință, fără să facem rabat la calitatea produselor pe care le oferim.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru industrie și în ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
Pandemia a subliniat importanța critică a industriei alimentare ca sector strategic pentru securitatea alimentară, sănătatea publică și stabilitatea economică. Aceasta a demonstrat necesitatea unei consolidări a politicilor astfel încât să fie asigurat accesul echitabil la alimente sigure și nutritive în orice moment. Intern, pandemia ne-a demonstrat capacitatea echipei noastre de a se adapta la schimbări, mai ales în contextul în care fiecare zi căpăta o nouă direcție. A testat, de asemenea, reziliența lanțului nostru de aprovizionare, am învățat să ne adaptăm repede la noile direcții și să gândim planuri de business flexibile. Chiar dacă în pandemie ne-am confruntat cu un grad ridicat de impredictibilitate, realitatea de la acel moment ne-a ajutat să devenim și mai atenți la semnalele din piață. Echipa ne-a dovedit, încă o dată, că reprezintă cel mai mare atu al nostru.

Liliana Bock, Maresi România: Digitalizarea a revoluționat industria FMCG
Liliana Bock, Maresi România: Digitalizarea a revoluționat industria FMCG
Pe o piață foarte competitivă cum este cea a bunurilor de larg consum, diferențierea între branduri este dată de...
Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să...

Cum a transformat digitalizarea forțată industria FMCG și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Digitalizarea a adus cu sine atât provocări, cât și oportunități pentru industria FMCG. De exemplu, fenomenul a schimbat modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și cu produsele din acest segment – or, acest lucru era departe în anul 1999.
Fie că vorbim despre căutarea în online a produselor sau chiar despre achiziționarea acestora prin intermediul platformelor de comerț electronic, consumatorii au devenit mai conectați și mai informați ca niciodată, iar acest lucru este unul benefic pentru industrie. Dacă ne referim la digitalizare, este imperios să includem marketingul în discuție. Studiile pe care ne bazăm ne oferă informații importante - ne ajută să le oferim consumatorilor produse adaptate nevoilor și preferințelor lor. Digitalizarea ajută, așadar, la dezvoltarea de produse noi, dar și la optimizarea proceselor de producție și distribuție, alături de sustenabilitate (optimizarea utilizării resurselor, circularitate etc.). În aceste condiții, nu ar trebui să ne surprindă faptul că digitalizarea devine din ce în ce mai importantă pentru industria FMCG, mai ales pentru că procesul de cumpărare este din ce în ce mai strâns conectat de tehnologie.

Ce trenduri considerați că vor dicta dinamica pieței de retail & FMCG în România în următorii cinci ani?
În următorii ani, considerăm că va crește și mai mult atenția consumatorilor față de sănătate și bunăstare, tendință care se va reflecta, fără îndoială, și în preferințele lor de consum. Produsele realizate din ingrediente naturale și fără aditivi vor fi și mai căutate, ceea ce înseamnă că și companiile trebuie să se adapteze și să răspundă la aceste cerințe prin dezvoltarea de produse adecvate. Vedem deja o preocupare ridicată față de risipa alimentara din cauza impactului asupra mediului, pierderilor economice și a consecințelor sociale. Cu siguranță acest comportament va continua și se va accentua în următorii cinci ani. Deoarece ne referim la un domeniu concurențial, inovația și capacitatea de a identifica și a adresa nevoile consumatorilor vor fi avantajele din topul listei pentru companiile din industrie. Aceste atribute sunt importante pentru ca o companie să rămână relevantă într-o industrie aflată într-o continuă schimbare.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii cinci ani?
Cumpărătorul de astăzi este din ce în ce mai informat, mai conectat la tendințe și mai exigent. Mediul online îi oferă un volum aproape nemărginit de informații, ceea ce înseamnă că el este conștient de opțiunile disponibile și decide în consecință.
Inovația are un rol definitoriu pentru consumatorul modern, care va căuta produse – dar și experiențe – care să i se potrivească nevoilor și preferințelor individuale. Pentru că vorbim despre proiecții pentru următorii cinci ani, este firesc să menționăm tehnologiile emergente, cum ar fi inteligența artificială, care ar putea veni cu soluții ce vor revoluționa experiența de cumpărare.

Cinci cuvinte care vor defini viitorul pieței FMCG în România.
Calitate, Personalizare, Inovație, Digitalizare și Sustenabilitate.

Acest articol face parte din seria de interviuri speciale Progresiv25 care marchează aniversarea a 25 de ani de Progresiv în peisajul media din România. Ediția aniversară Progresiv 25 de ani poate fi citită AICI

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea,...
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Pentru a acoperi nevoile tuturor consumatorilor, producătorii și distribuitorii de bunuri de larg consum investesc...
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Industria produselor de frumusețe nu există fără inovație, spune Mircea Turdean, Director General Farmec, compania...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și...