Cele mai mari tranzacții și achiziții din retail & FMCG din ultimul an
2023 va rămâne în istorie ca anul în care a avut loc cea mai mare tranzacție din retailul alimentar, preluarea rețelei Profi de către Mega Image. Însă în ultimul an au avut loc mai multe tranzacții și achiziții în industria FMCG, ceea ce denotă o efervescență a pieței, chiar dacă vorbim de un context sub semnul inflației, al provocărilor pentru companii și business, dar și pentru consumatorii finali deopotrivă.
Dacă ne raportăm la 2023 din perspectiva preluărilor magazinelor alimentare, putem spune cu siguranță că s-au făcut pași spre o consolidare a pieței de retail. La finalul lunii octombrie, Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a anunțat că a cumpărat rețeaua Profi Rom Food, într-o tranzacție de 1,3 miliarde de euro. Achiziția înseamnă dublarea businessului Ahold Delhaize pe piața din România, unde operează 969 de magazine sub brandurile Mega Image și Shop&Go, cu preponderență în zonele urbane, având în vedere că Profi deține peste 1.600 de magazine, fiind cea mai extinsă rețea prezentă pe piața locală. În ultimul an financiar, compania a generat vânzări de 2,5 miliarde de euro. Tranzacția este supusă acordului autorităților de reglementare și se estimează că va fi finalizată în cursul acestui an.
O altă achiziție mare din piața de retail și FMCG a fost preluarea magazinelor cora de către retailerul francez Carrefour. Anunțul a venit la doi ani după ce proprietarul cora, grupul franco-belgian Louis Delhaize, a vândut portofoliul imobiliar din România către grupul austriac Supernova. Tranzacția cora - Carrefour a fost aprobată de Consiliul Concurenței în octombrie 2023, retailerul demarând procesul de intregrare a celor 19 magazine cora în rețeaua Carrefour, rebrandingul urmând a fi finalizat până la finalul acestui an. De altfel, Carrefour nu este la prima achiziție de plan local, în 2025 retailerul prelunând rețeaua Billa într-o tranzacție estimată la 100 milioane de euro.
Tot în retail, de această dată cel independent, Annabella, unul dintre cei mai importanți jucători din România, a preluat lanțul de magazine Best Market din județul Dâmbovița, o companie antreprenorială cu afaceri de aproximativ 82 milioane lei. Cele 12 magazine preluate au suprafețe cuprinse între 250 și 950 mp, reprezentanții Annabella declarând că vor realiza integrarea completă a acestora pe parcursul anului 2024.
Tranzacții și achiziții în FMCG
Din perspectivă cronologică, 2023 a început cu preluarea Vel Pitar de către grupul mexican Bimbo, unul dintre cei mai importanți jucători din industria mondială de panificație, cu afaceri de 17 miliarde de dolari în 2021. Liderul pieței locale de profil era controlat de fondul de investiții Broadhurst, administrat la rândul său de New Century Holdings (NCH Capital) și deține zece unități de producție în cele mai mari orașe ale țării. Tranzacția s-a ridicat la suma 210 milioane dolari și a fost una dintre cele mai mari din piața locală în 2023.
Tot la începutul anului, Smithfield Europa, subsidiară a companiei americane Smithfield Foods, a încheiat un acord de achiziție a Goodies Meat Production, un producător român de preparate din carne sub marcă proprie pentru canalul de retail. Tranzacția, ce a primit aprobare în luna aprilie, s-a făcut prin intermediul companiei sale locale de preparate din carne, Elit, situată în județul Alba. Goodies Meat Production opera o unitate de producție în Ceptura de Jos, județul Prahova, și are 320 de angajați.
De asemenea, Zarea S.A., lider în categoria vinurilor spumante, a achiziţionat 70% din pachetul de acţiuni al grupului de firme DDMU (Domeniile Dealu Mare Urlaţi), fondat de familia Rădulescu. Restul pachetului de 30% din părțile sociale a rămâs în proprietatea familie, Gabriel Rădulescu fiind în continuare Director General al grupului DDMU, având în grijă podgoriile din Dealu Mare şi crama de la Urlaţi, urmând ca activităţile de marketing, vânzări şi management financiar să fie operate de echipa Zarea. Tranzacția a primit aprobarea Concurenței în luna iunie.
Și Nestlé, unul dintre cei mai mari producători din piața locală, a bifat o tranzacție anul acesta, odată cu preluarea operațiunilor Solgar și intrarea pe piața de suplimente alimentare. Această tranzacție vine după ce, în august 2021, Nestlé a achiziționat mărcile de bază ale companiei Bountiful, inclusiv Nature’s Bounty, Solgar, Osteo Bi-Flex, Puritan’s Pride, Ester-C și Sundown.
O mișcare surpriză pentru piața FMCG a fost vânzarea Prefera Trading SRL, companie controlată de antreprenorul Raul Ciurtin, către grupul Morad Foods pentru suma de 3,25 milioane de euro. Grupul Morad, care are în portfoliul său brandurile Mandy Foods, Răsfăţ de la Mărioara, Bunătăţi de Topoloveni şi Spring Sauce, a preluat astfel mărcile de pateuri, conserve, zacuscă şi alte produse alimentare tradiţionale Capricii şi Delicii, De Azi, Rodna, Atelier de Mediaş şi Meniu, respectiv distribuţia acestora.
Totodată, fabrica Alufix din Brașov, companie specializată în producția de folii de aluminiu, hârtie de copt, pungi și alte produse de bucătărie și catering, a fost preluată, în luna mai, de compania ucraineană Biosphere Corporation, marcând intrarea companiei pe piața locală.
În luna iulie, Maresi Austria, parte din grupul alimentar austriac Vivatis, și-a dublat businessul pe plan local prin preluarea Enigma Trading, companie românească activă în piața produselor pentru întreținerea casei, cu branduri precum Epack, Ropack, Potex și Madero.Tranzacția a primit aprobarea Consiliului Concurenței la începutul acestui an și a presupus consolidarea poziției Maresi, care activa până acum doar pe sectorul de food.
Achiziții și preluări pe final de an
În luna noiembrie, Fabrica de ulei Mândra, societate aflată în reorganizare, a fost vândută în urma unei licitații publice, pentru suma de 1,8 milioane de euro, după cum anunță CITR, administratorul judiciar. Pachetul de active al Mândra SA include Fabrica de Ulei Mândra și bunurile imobile și mobile aferente. Cumpărătorul, în schimb, nu a fost dezvăluit. În 2022, Cerealcom SA Bacău, parte a grupului de companii Pambac, a achiziționat active agroindustriale în valoare de peste 13 milioane de lei de la Mândra SA, într-o tranzacție intermediată tot de CITR.
Producătorul apei minerale naturale Keia – Izvorul Zăganului și Izvorul dintre Brazi a preluat, de la finalul anului trecut, fabrica de îmbuteliere Lipova și brandul Lipova 1897 de la Prodal ’94. Tranzacția a constat într-un transfer de business, detaliile privind valoarea acesteia nefiind făcute publice. În primă fază, această achiziție înseamnă o creștere a capacității de îmbuteliere cu 20-25% pentru companie.
De asemenea, Abatorul Periș, cel mai mare procesator al porcilor și cărnii de porc din sud-estul țării, a preluat trei unități regionale de procesare și comercializare a cărnii deținute de antreprenorul Alin Zamfira. Tranzacția este pe bază de schimb de acțiuni în urma căruia Alin Zamfira intră în acționariatul Abatorul Periș SA cu o participare de 40%, urmând să dețină funcția de Președinte al Consiliului de Administrație. Tranzacția încă așteaptă aprobarea Concurenței.
Tot la final de an Grupul Żabka a preluat pachetul majoritar de acțiuni al DRIM Daniel Ditributie FMCG, unul dintre jucătorii importanți din domeniul distribuției FMCG din România, marcând astfel intrarea pe piața locală. Tranzacția așteaptă acordul autorităților de concurență. Cu peste 10,000 de magazine, livrări la domiciliu, soluții digitale si peste 3 milioane de clienți serviți zilnic, Grupul Żabka este unul dintre liderii retailului de proximitate modern din Europa. Intrarea Grupului Żabka pe piața românească reprezintă rezultatul dezvoltării unui ecosistem de retail de proximitate, cu potențial de extindere în piețele europene, conform strategiei de dezvoltare adoptată de Grup în 2021.
Și 2024 a început în forță, dacă ne raportăm la tranzacțiile și achizițiile anunțate la început de an. PAG Private Equity, fond de investiții alternative de top, la nivel mondial, a convenit achiziția unui pachet majoritar de control în Food Union Europe, furnizor de înghețată și produse congelate pentru consumatori, prezent în șase țări europene. Food Union deține compania românească de producție și distribuție a înghețatei Alpin (ALPIN 57 LUX SRL). Tranzacția, aflată în așteptarea aprobării finale din partea autorităților de reglementare, s-a realizat prin achiziția de acțiuni de la fondator și alți acționari privați. Detaliile financiare specifice sunt confidențiale.
Nu în ultimul rând, la cinci ani de la momentul în care Unilever intra în acționariatul Good People, gigantul anglo-olandez a decis, ”în urma unei analize strategice detaliate”, să revândă brandurile FruFru și Urban Monkey către Mihai Simiuc, fondatorul acestora, arată un anunț al companiei. Tranzacția nu include unitatea de producție și Cooperativele Frufru. În ceea ce privește fabrica (unitatea de producție), toate spațiile vor fi eliberate în acord cu specificul contractelor de închiriere. Procesul a început și va dura câteva luni, potrivit cadrului legal. Mihai Simiuc urmează să dezvolte un nou capitol pentru brandurile Frufru și Urban Monkey, promovând în continuare un stil de viață sănătos.
Potrivit EY, piața românească de fuziuni și achiziții (M&A) a înregistrat 241 de tranzacții în 2023, cu o valoare totală estimată de 7,1 miliarde dolari. Deși numeric au fost mai puține tranzacții în 2022 (241 vs 252), valoarea acestora a fost cu 6,1% mai mare față de cea estimată în urmă cu doi ani (7,1 mld. USD vs 6,6 miliarde USD).