Daniela Dumitrașcu, Delaco: Inovația va fi interesantă dacă este relevantă pentru nevoile consumatorului

„Trebuie să dezvolți un anume gust pentru nesiguranță, pentru aventură pentru a vedea oportunități, dar și pentru a reuși să accepți că unele lucruri nu sunt în puterea ta”, spune Daniela Dumitrașcu, Marketing Director Delaco. În actualul context socio-economic, punerea consumatorului în centrul strategiei de business și adaptarea portofoliului în funcție de nevoile acestuia devin obligatorii. Daniela Dumitrascu Marketing Director Delaco

Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Când te uiți la acest orizont de 25 de ani este mai ușor de văzut și de simțit progresul. Avem diversitate, avem și o creștere a calității pe tot lanțul – de la producție, la distribuție și în lanțurile de magazine. Toți cei implicați au trecut prin faza de explorare și experimentare, iar lucrurile s-au așezat pe un făgaș care este mai apropiat de Vest decât de Orient – cu toate cele bune (multe) și cu cele câteva neajunsuri care vin din asta. Există mai multă profesionalizare a meseriilor legate de comerț.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Cu evenimentele de lângă granițele noastre, nu mai este atât de ușor să cred în schimbări ireversibile. Tot ceea ce am câștigat ca industrie, ca țară, ca umanitate, se poate pierde destul de ușor. Mai degrabă mi-aș exprima speranța că este ireversibilă traiectoria europeană, care a adus multe influențe pozitive – de la investiții în proiecte locale, la legislație, obiceiuri de consum, cerințe legate de servicii de toate felurile, inclusiv cele din retail, dar și cele din administrația publică. Un mare plus a venit din libertatea de a călători, de a învăța și de a lucra. Oamenii și-au reconfigurat așteptările. Au dobândit cunoștințe și ambiții noi pe care le pun la treabă.

Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața de retail în 2024 versus 1999?
Diversitate. Schimbare. Adaptare. Eco-design cu pași mici.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Când vorbim despre provocări, trebuie să ne referim în primul rând la crizele multiple: pandemie, război, creșterea prețurilor. Apoi schimbările legislative frecvente. Trebuie să dezvolți un anume gust pentru nesiguranță, pentru aventură pentru a vedea oportunități, dar și pentru a reuși să accepți că unele lucruri nu sunt în puterea ta. Pe de altă parte, presiunea externă te ajută să limpezești ceea ce știi cu adevărat și ceea ce vrei să faci. Perioadele acestea ne-au ajutat să ne reconectăm cu nevoile clienților și consumatorilor, astfel încât să putem găsi soluții pentru ei, dar și pentru noi.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru industrie?
La nivel de industrie, impactul cel mai mare al pandemie a fost probabil la nivel de regândire a strategiilor de marketing. Cu toții ne-am pus întrebări legate de înțelegerea obiceiurilor de consum: ce va trece și ce va rămâne după acea perioadă? Mă aștept că zona de marketing, cercetare și dezvoltare, dar și promovare să fi cunoscut cel mai mare impact post-pandemie. Perioada de post-pandemie nu a fost însă tocmai o trecere lină spre o „nouă normalitate”. A urmat o altă criză, apoi alta, prin urmare este greu să găsești o zonă de business – de la resurse umane, la vânzări și financiar – care să nu fi fost impactată.

Liliana Bock, Maresi România: Digitalizarea a revoluționat industria FMCG
Liliana Bock, Maresi România: Digitalizarea a revoluționat industria FMCG
Pe o piață foarte competitivă cum este cea a bunurilor de larg consum, diferențierea între branduri este dată de buna comunicare către...
Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...

Cum a transformat digitalizarea forțată industria FMCG și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Deși există acest sentiment cum că pandemia a grăbit digitalizarea, o parte din pași erau deja făcuți. Cred ca industria de FMCG era oricum în relații mai prietenoase cu digitalizarea. Au fost accelerări, dar nu revoluții. Pentru viitor, digitalizarea va fi probabil forțată și mai mult de criza din domeniul resurselor umane, dar și de schimbările din domeniul legislativ.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în Romania în următorii cinci ani?
În primul rând, mă aștept ca eco-designul să joace un rol mult mai important – de la felul în care ambalajele produselor sunt gândite, până la felul în care produsele sunt comercializate și consumate. Orientarea către o nutriție mai sănătoasă, bazată pe ingrediente simple va aduce ceva schimbări – atât la nivel de produse noi, cât și la nivel de semnalizare în magazin către aceste categorii, dar și în modul în care categoriile vor fi folosite: ca asocieri, moduri de preparare etc.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii cinci ani?
Tipologia consumatorilor din 2029 va fi probabil ușor diferită în ceea ce privește înclinația de a comanda online, înclinația de a gândi mai mult în termeni de utilitate și sănătate și mai puțin în termeni de stocare. La fel ca și astăzi, inovația va fi interesantă dacă este relevantă pentru nevoile consumatorului respectiv și dacă reușește să iasă în evidență prin comunicare.

Care considerați că ar putea fi cele cinci cuvinte care pot defini viitorul pieței de retail în România?
Consolidare. Parteneriate. Presiune. Sustenabilitate. Adaptare.

Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant
Industria produselor de frumusețe nu există fără inovație, spune Mircea Turdean, Director General Farmec, compania pentru care investițiile în...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...