Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație

Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru a răspunde noilor tendințe de piață. În plus, tabloul complex al consumatorului român obligă compania la foarte multă inovație. „Cu toate acestea, în următorii 5 ani vom vedea, ca și până acum, o combinație între produsele actuale preferate și produse inovatoare care își fac apariția în repertoriul de consum”, a punctat Silvia Sticlea, Country Manager Nestlé România, într-un interviu pentru numărul aniversar al revistei Progresiv 25 de ani. Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație

Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Ca și România, piața bunurilor de larg consum a evoluat absolut extraordinar și a ajuns la un nivel greu de prevăzut cu 25 de ani în urmă. Doar prin comparație cu economiile dezvoltate puteam să aspirăm atunci la o economie de piață funcțională, rețele de magazine moderne, plăți virtuale, cu carduri bancare, infrastructură modernă de transport și logistică, ceea ce s-a întâmplat și în România în acești ultimi 25 de ani. Creșterea nivelului de trai al populației a contribuit esențial la dezvoltarea pieței bunurilor de larg consum. În plus, am beneficiat de deschiderea granițelor, apartenența la Uniunea Europeană și de posibilitatea românilor de a călători peste hotare, unde au văzut, gustat și apreciat produse noi, pe care ulterior le-au regăsit în magazinele locale.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Aș spune că totul s-a schimbat ireversibil. Nivelul de trai a crescut, consumatorii au descoperit produse noi, un nivel superior al calității, au obiceiuri noi de viață și de consum. Modul de a face cumpărături s-a schimbat, atât fizic în magazine, cât și din ce în ce mai mult online. Modul de a face plăți a evoluat  de la „doar numerar„ la adăugarea unei puternice componente virtuale (card, telefon, smartwatch). Toate aceste inovații au jucat și joacă un rol foarte important în creșterea pieței bunurilor de larg consum: accesibilitatea cumpărăturilor, confortul plății lor și diversitatea ofertei.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformai aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Fiecare an din viața noastră vine cu noi provocări,  ceea ce ne face să evoluăm și să devenim mai buni. De-a lungul ultimilor ani am trecut prin pandemie, prin provocări logistice și pe lanțul de aprovizionare și, nu în ultimul rând, prin manifestările schimbărilor climatice care fie au adus secetă, fie inundații, afectând terenuri agricole, afectând materia primă care stă la baza realizării produselor noastre. De aceea, Nestlé, prin institutele de cercetare pe care le are, încearcă să vină cu soluții viabile pentru a hrăni sănătos populația globului în continuă creștere. Astfel de soluții sunt agricultura regenerativă și dieta pe bază de plante.

Toate aceste provocări ne-au obligat să căutăm și să implementăm soluții de rezervă pentru a menține un business sustenabil. Ne pregătim întotdeauna cu mai multe scenarii pentru a răspunde noilor tendințe de piață și comportamentului actual al cumpărătorilor, având întotdeauna în minte binele consumatorilor si al angajaților noștri. Și asta ne oferă reziliența de care avem nevoie. Oricare ar fi provocările, Nestlé România este o echipă puternică și va reuși să le facă față cu brio.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru industrie? În ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
Perioada pandemiei a fost un test complex pentru noi toți și a trebuit să ne adaptăm unor condiții diferite de muncă, de viață, de interacțiune. Spre exemplu, putem vorbi de evoluția spre lucrul de acasă și hibrid din ultimii ani, de creșterea exponențială a cumpărăturilor online, de modificări în obiceiurile de  consum, de gătit, de recreere etc.

Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să...
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul...

Cum a transformat digitalizarea forțată industria FMCG și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Consider digitalizarea un factor al dezvoltării pieței de care ne bucurăm astăzi. Progresul tehnologic este cel care ajutat enorm la dezvoltări în multe zone de business: noi produse, modalități de vânzare și de cumpărare, modalități de promovare, modalități de gestionare și conducere a afacerii etc. Toate acestea au evoluat semnificativ ajutate de tehnologie și acest lucru se va întâmpla și în viitor, poate chiar într-un ritm mai accelerat. Văd un viitor în care vom lucra împreună cu oamenii și ajutați de IA, astfel încât viața noastră a tuturor să fie mai ușoară și mai împlinită.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în România, în următorii 5 ani?
Principala tendință este adoptarea în creștere a principiilor alimentației echilibrate și a unui stil de viață sănătos. Gusturile și obiceiurile de consum vor evolua în moduri pe care noi le explorăm și încercăm să le prevedem, pentru a veni pe piață cu produse adaptate. Apoi, este importantă componenta de sustenabilitate și grija față de mediu pe care brandurile și companiile o pun în practică. Și, bineînțeles, piața bunurilor de larg consum depinde de evoluția generală a economiei care sperăm să crescă în continuare într-un ritm susținut ca și până acum.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii 5 ani?
Cumpărătorul anului 2024 are foarte multe posibilități de a alege, și o face pe diverse criterii, precum alimentația echilibrată, sustenabilitatea produselor și a producătorilor, notorietatea și preferința mărcilor, disponibilitatatea și accesibilitatea produselor.  Aș spune că acest tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație în materie de noi produse, de noi gusturi, de noi ingrediente, de promovare inovatoare etc. Pe de altă parte, sunt și produse consacrate preferate de către consumatori, pentru care păstrarea rețetei originale este importantă. În următorii 5 ani vom vedea, ca și până acum, o combinație între produsele actuale preferate și produse inovatoare care își fac apariția în repertoriul de consum.

5 cuvinte care vor defini viitorul pieței FMCG  în România.
Creștere și dezvoltare, adaptabilitate, flexibilitate, consecvență, noutate, digitalizare.

 

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea,...
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Pentru a acoperi nevoile tuturor consumatorilor, producătorii și distribuitorii de bunuri de larg consum investesc...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea...