Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant

Industria produselor de frumusețe nu există fără inovație, spune Mircea Turdean, Director General Farmec, compania pentru care investițiile în cercetare și în dezvoltarea de noi produse sunt constante. Drept urmare, cel puțin două-trei game din portofoliul Farmec sunt relansate sub formule noi sau actualizate an de an. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Compania a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri record, adică de peste 70 milioane de euro. Mircea Turdean, Farmec: Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant

Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Ultimii 25 de ani au adus o schimbare radicală a pieței și a obiceiurilor de consum, lucru datorat, în mare parte, avansului tehnologic. Consumăm astăzi mai mult, dar alegem mai cu seamă produse la standarde pe care nici nu le intuiam acum două decenii. Ne dorim să avem produsele sau serviciile rapid, la îndemână, astfel încât să le putem procura oricând avem nevoie de ele, fără limitări. Și, nu în ultimul rând, avem astăzi acces la informații de orice fel, în așa fel încât să luăm cea mai bună decizie pentru noi. Toate aceste schimbări din ultimii 25 de ani au impus brandurilor din FMCG să se adapteze la o competiție mult mai puternică, în încercarea de a oferi cele mai bune variante pentru consumatori. Inovația este cuvântul cheie pentru orice brand care își dorește să rămână relevant pe piața bunurilor de larg consum astăzi. Evoluțiile acestea le resimțim și pe piața din România, unde procentul alocat de consumatori pentru produsele de îngrijire personală și a locuinței (n.r. din totalul cheltuielilor pentru bunuri de larg consum) a crescut în ultimii 25 de ani la care faceți referire. Cu toate acestea, spre deosebire de alte țări europene, procentul este în continuare la un nivel mai redus.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?
Schimbările importante se regăsesc atât în modul în care producem, cât și în privința publicului pentru care producem, însă cred că modul în care ne raportăm la informație s-a schimbat ireversibil. Astăzi, consumatorii iau decizii în baza informațiilor pe care le au despre produse, dar și în funcție de disponibilitatea produsului dorit. La un click distanță, consumatorii au la îndemână o gamă largă de produse din care pot alege, au informații despre produse, ingrediente și, nu în ultimul rând, pot compara ofertele de preț disponibile. În ceea ce ne privește, expunerea constantă la piețe globale a transformat publicul nostru. Consumatorul este astăzi mai informat, își dorește să regăsească rapid produsul pe toate canalele, ceea ce ne-a impus să investim mult în e-commerce. În același timp, nevoia unei experiențe personalizate pe care publicul o cere ne-a făcut să investim mai mult în magazine de brand. Rețeaua noastră de magazine Farmec & Gerovital continuă să crească an de an, tocmai pentru a acoperi nevoia unei expertize adaptată pe fiecare client. De asemenea, presiunea concurenței ne-a impus să fim mai eficienți, să căutăm soluții tehnologice noi, pe care să le integrăm în producție.

Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața bunurilor de larg consum in 2024 versus 1999?
Reziliență, sustenabilitate, adaptabilitate, digitalizare, DTC (direct-to-consumer)/focus pe consumator și pe opțiunile pe care i le oferi.

A fost pandemia un punct de cotitura pentru industrie si in ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
Pandemia a fost un test pentru fiecare companie pentru a vedea dacă „adaptabilitatea” e doar o valoare teoretică sau există cu adevărat. E un test pe care Farmec l-a trecut cu succes, reușind să dezvolte în timp record o linie nouă de produse (dezinfectanții), care a compensat scăderea de vânzări din alte zone ale portofoliului și, mai important, ne-a permis să păstrăm intactă echipa. În plus, am dezvoltat noi strategii de marketing, am avut evenimente online de lansare a unor game, am accelerat procesul de digitalizare în vânzări, în paralel cu focusul crescut pe dezvoltarea de noi produse. Toate acestea s-au văzut și în rezultate, iar Farmec a încheiat 2021 cu o creștere de aproape 10% față de perioada pre-pandemică. Am reușit să păstrăm trendul de creștere și în anii următori, în ciuda efectelor post-pandemice, cu probleme pe lanțurile de aprovizionare la nivel global, inflație și crize regionale. Cu produse de calitate, la un preț corect, am convins consumatorii deveniți, între timp, mult mai reticenți în achiziții, că suntem parte din soluția ce răspunde nevoilor lor. Astfel, în 2023, am avut o cifră de afaceri record, de peste 70 milioane de euro.

Cum a transformat digitalizarea forțată industria FMCG și cât de importantă devine digitalizarea dacă vorbim despre viitor?
Nu aș numi-o „forțată”, e o schimbare naturală impusă de evoluția tehnologiei care, deși a adus o creștere puternică a concurenței pentru toate tipurile de bunuri de larg consum, are nenumărate beneficii. E-commerce-ul ne-a dat acces la un public mult mai larg, social media a devenit un instrument de vânzare, nu doar de comunicare directă cu consumatorul, ori în urmă cu 20 de ani nici nu intuiam cât de mult vor conta rețelele de socializare și campaniile de influencer marketing. Acest lucru ne-a impus să fim mai creativi, mai atenți, să aplicăm rapid feedbackul de la consumatori în produsele noastre și să înțelegem mai bine așteptările pe care aceștia le au, nu doar în materie de beneficii ale produselor, ci și față de valorile pe care compania le susține.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de FMCG în România în următorii cinci de ani?
Migrarea de noi categorii de clienți către comerțul online va impune pentru mulți jucători din piață o regândire a businessului și investiții accelerate în digitalizare. Clienții sunt deschiși să investească mai mult către branduri ce înțeleg cultura locală, va fi important ca brandurile să se aplece mai atent către aspectele ce definesc nevoi concrete și să se adapteze acestora.

Cum arata cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii cinci ani?
Consumatorul de astăzi este educat, își definește foarte bine nevoile, este sensibil la tot ce înseamnă valori și ingrediente ale produsului pe care îl cumpără, fiind mai deschis să experimenteze. Industria produselor de frumusețe nu există fără inovație, de aceea investim atât de mult în cercetare și în dezvoltarea de noi produse. Anual, cel puțin două-trei game din portofoliul Farmec sunt relansate sub formule noi sau actualizate, iar fiecare relansare are în spate minim doi ani de muncă în laboratoare. Asta ne permite ca, pe lângă gamele noi cu care intrăm pe piață/pe segmente noi de piață, să păstrăm actuale și în topul vânzărilor inclusiv produse create acum 40 de ani.

Care ar fi cele cinci cuvinte care ar putea să definească viitorul pieței de retail in România?
Inovație, inteligență artificială, e-commerce, diversitate, cultură locală.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Carol Boisan, Aquila: Cumpărătorul de astăzi este un amestec complex de nevoi
Pentru a acoperi nevoile tuturor consumatorilor, producătorii și distribuitorii de bunuri de larg consum investesc constant în produse și...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...