Piața vinului din România, nivel record în 2021
Cifra de afaceri a producătorilor de vin din România a crescut în 2021 cu peste 20% față de 2020, fiind atins cel mai ridicat nivel din istorie, de aproape 2,1 miliarde lei, arată datele unei analize KeysFin. Astfel, în linie cu estimările analiștilor KeysFin, piața de vin locală a depășit cu 3,4% maximul anterior atins în 2017, de puțin peste 2 miliarde de lei și a fost cu 55% peste nivelul din 2012.
„Pentru 2022 estimăm continuarea creșterii pieței vinului și depășirea maximului istoric atins anul trecut, la peste 2,3 miliarde de lei în baza datelor de la Organizația Internațională a Viei și Vinului (OVIS) și a inflației anuale de aproape 11% în cazul vinului, raportată de Institutul Național de Statistică”, declară Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
În 2021, în România existau 611 de companii care aveau ca obiect de activitate producția de vinuri și/sau cultivarea de struguri (cod CAEN 1102 - Producția de vin din struguri și cod CAEN 0121 - Cultivarea strugurilor), cu 1% mai multe față de 2020 și în creștere cu 25% comparativ cu 2012.
Topul producătorilor de vin în 2021, după cifra de afaceri
În ceea ce privește topul producătorilor de vin locali, liderul pieței a rămas Cramele Recaș SA, cu o cotă de 12% din total și o cifră de afaceri de 252 milioane lei, după cel mai mare avans nominal anual din top 10, de peste 50 de milioane de lei în 2021.
Clasamentul este completat de Jidvei SRL (jucător care a înregistrat în 2021 a doua cea mai mare creștere nominală anuală din Top 5, de 36,6 milioane de lei, ajungând astfel la o cotă de 8,7% din total), Cotnari SA (cu 7,9% din total), Zarea SA (compania cu cea mai mare creștere procentuală anuală din Top 5, de 32%, care a urcat astfel un loc în top 5 și a ajuns la 7% din total) și Crama Ceptura SRL (care a înregistrat cel mai mic avans procentual și nominal din Top 5 și a ajuns la o cotă de piață de 6,9% în 2021).
Primii zece producători de vin din România au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 1,2 miliarde anul trecut, ceea ce a reprezentat 56% din piață, potrivit datelor analizate de KeysFin.
Rezultat net record, de peste 125 milioane lei în 2021
Rezultatul net al producătorilor de vin locali a ajuns la un nivel record și a depășit pentru prima dată în istorie pragul de 125 de milioane de lei în 2021.
Cel mai profitabil jucător din piață în 2021 a fost liderul după cifra de afaceri: Cramele Recaș SA, cu un rezultat pozitiv care reprezintă aproape o treime din profitul pieței de vin din România. Pe următoarele locuri se află Crama Ceptura SRL (profit net de 23,8 milioane de lei), Zarea SA (profit net de 17,4 milioane de lei), Jidvei SRL (profit net de 14,8 milioane de lei) și Casa De Vinuri Cotnari SA (6,5 milioane de lei în 2021).
Citește și Alexandrion Group a inaugurat a doua distilerie și are în plan noi investiții
Primele cinci companii ale clasamentului au generat împreună aproape 56% din profitul pieței în 2021.
Vinul crește în preferințele românilor, mai ales de sărbători
Consumul de vin a înregistrat o creștere de aproximativ 12% după ieșirea din pandemie, odată cu redeschiderea restaurantelor și reluarea evenimentelor cu public. În 2021, un român a băut cu 2,6 litri mai mult vin față de 2020, ajungând în medie la 23,7 litri potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.
Că este vorba de sărbătorile de iarnă, cele pascale sau de Ziua Îndrăgostiților, românii preferă vinul autohton, peste 95% din producția de vin românesc fiind consumată de piața internă.
Resursele totale de vinuri din România au crescut cu 658,1 mii hl față de 2020, la 7.795 mii hl în 2021 potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Avansul s-a datorat în principal producției de vinuri care a crescut cu 11,5% (+467,8 mii hl), în 2021 față de anul anterior. Importul de vinuri și stocul inițial de vinuri au crescut, cu 31,3% la 582 mii hl, respectiv cu 2,0% la 2.695 mii hl în 2021 comparativ cu 2020. Exportul de vinuri a scăzut cu 9,9 mii hl față de anul precedent, la 189 mii hl în 2021, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică.
România, al șaselea producător european de vin în ciuda secetei, creștere estimată de 4% a producției în 2022
La nivel mondial, producția de vin este estimată în acest an la 260 milioane hectolitri, volumul fiind cu 1% sub nivelul din 2021, potrivit datelor Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
În ceea ce privește Uniunea Europeană, volumul producției de vin este estimat la 157 milioane hectolitri pentru acest an, cu 2% peste nivelul din 2021.
Italia rămâne cel mai mare producător de vinuri din UE după menținerea la nivelul de 50,3 milioane hectolitri, Franța își consolidează poziția a doua după o creștere de 17% la 44,2 milioane hectolitri, iar Spania închide clasamentul cu 33 milioane hectolitri, după o scădere de 6% în 2022, potrivit estimărilor Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
România rămâne al șaselea producător european în ciuda secetei, cu 4,6 milioane hectolitri, după un avans de aproximativ 4% în 2022, potrivit estimărilor Organizației Internaționale a Viei și Vinului.
*Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate codurile CAEN 1102 - Producția de vin din struguri și CAEN 0121 - Cultivarea strugurilor.
KeysFin oferă soluții 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare și juridice, rapoarte, grafice și analize actualizate la zi despre companiile din România și din străinătate, în vederea reducerii riscului comercial.
Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
KeysFin deține și aplicația KeysFinder, prin intermediul căreia utilizatorii pot accesa ușor și rapid situații financiare, indicatori și informații juridice de la peste 4 milioane de entități economice din România, direct de pe telefonul mobil.
Te-ar putea interesa și Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor