FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor

Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor

analiză piață băuturi spirtoase

Incertitudine și adaptare – așa descriu producătorii și importatorii de băuturi spirtoase anul 2022, unul marcat de scumpirea materiilor prime și majorarea accizei. Efectele s-au regăsit la raft, dar, cu toate acestea, consumatorii români nu s-au grăbit încă să sacrifice calitatea în favoarea prețului. Drept dovadă, categoria a crescut în ultimul an atât în valoare, unde s-au resimțit prețurile mai mari, dar și în volum, inovația în materie de gust fiind driverul creșterii. 

Inflație, război, creșterea accizei, lipsa materiilor prime cumulată cu scumpirea lor, creșterea costurilor de ambalare și de logistică, toate fac ca actualul climat comercial să fie unul plin de provocări și cu efecte pe termen lung. Lipsa predictibilității îi aduce pe producătorii și importatorii de băuturi spirtoase să gândească scenarii de business în orb, fără să știe clar care sunt costurile la care se vor raporta peste o lună. „Dacă în trecut era posibilă conturarea unei strategii pe termen mediu și lung, care rar suferea modificări pe parcurs, acest an ne-a învățat că flexibilitatea, agilitatea și asumarea riscului sunt esențiale în dinamica de business”, spune Cristina Radu, Head of Marketing&Trade Prodal ‘94.

Chiar și în aceste condiții, ridicarea completă a restricțiilor impuse din cauza pandemiei și reluarea activității în domeniul ospitalității au făcut ca vânzările de băuturi spirtoase să fie pe un trend de creștere. Vedeta categoriei a fost de departe ginul, o băutură aleasă tot mai des și de femei, crescând astfel baza de consumatori, urmat de rom. Datele de retail audit RetailZoom arată că, în perioada noiembrie 2021 – octombrie 2022 față de același interval al anului precedent, vânzările de gin au crescut valoric cu 30,5% și cu 22,3% în volum, în timp vânzările de rom s-au majorat cu 23,4% valoric și cu 6,2% în termeni de volume. Interesul în creștere pentru gin a fost susținut și printr-o intensificare a promoțiilor, datele Markant indicând un plus de 41% a promoțiilor de preț comunicate de retaileri în revistele proprii, fiind urmate de cele pentru rom (+37%).

La polul opus, a scăzut numărul promoțiilor pentru vodcă, brandy/cognac și pentru whisky. Dacă ar fi să facem o corelație cu evoluția vânzărilor de whisky spre exemplu, datele RetailZoom arată o creștere moderată, fiind un semnal de categorie matură, cu un public bine sedimentat. Concret, în perioada analizată, creșterea valorică în cazul vânzărilor de whisky s-a ridicat la 9,3%, un ritm de creștere ușor mai alert prin comparație cu vânzările volumice (8,1%). Dar, indiferent că vorbim de gin, vodcă sau rom, brandurile consacrate dețin peste 80% din cota de piață, în timp ce în cazul companiilor recunoscute pentru whisky, cota cumulată de piață ajunge la aproape 77%. 

Scurt bilanț pentru 2022

Invazia Rusiei în Ucraina a dus la o creștere fără precedent a costurilor de aprovizionare la nivel de industrie și s-a resimțit mai acut ca niciodată deficitul de materii prime și ambalaje. Motivul? Ucraina este unul dintre cei mai importanți producători de sticlă din zonă. În lipsa acestei piețe, producătorii de băuturi și-au reconfigurat întreg lanțul de aprovizionare, orientându-se către furnizori din zone mai sigure.

„Presiunea asupra furnizorilor din industrie, cumulată cu costul crescând al energiei, a dus la o majorare fără precedent a prețurilor la ambalaje și la întârzieri de aprovizionare de până la 16 săptămâni la unele materiale. Am reușit să evităm, în mare parte, întârzierile la îmbutelieri, respectiv situații de out-of-stock, dar situația este în continuare îngrijorătoare din cauza inflației și creșterii accizelor. Ne-am simțit prinși între ciocan și nicovală. Pe de o parte am fost loviți cu putere de creșterile de prețuri la materii prime, iar pe de altă parte ne-am lovit de anumiți clienți care nu au vrut să accepte măririle de preț sau le-au acceptat doar parțial”, explică Emil Popescu, Președintele Zarea S.A.

Pentru a echilibra balanța, compania a decis să reducă pe cât posibil cheltuielile fixe, astfel încât 2022 să fie încheiat pe profit. Bineînțeles, acest lucru depinde și de volumul vânzărilor din noiembrie și decembrie care, în mod tradițional, sunt cele mai bune luni din an. Până la un bilanț complet, 2022 a fost un an de creștere pentru brandurile din portofoliul companiei. „Cea mai mare creștere, de 18,8%, a înregistrat-o Zarea 5 Stele în categoria Brandy, iar la nivelul ultimelor două luni a crescut cu 8,6%. Florentino este lider în categoria lichior, cu o creştere de 1,4% în volum (MAT Septembrie 2022). Bitterul Carpaten este, de asemenea, lider în categorie”, adaugă Președintele Zarea.

Pentru Amigo Group, pentru primele nouă luni din acest an cuvântul de ordine este „scumpire”. „La nivel de grup, am înregistrat creșterea costurilor, accelerat și continuu, în toate aspectele activității noastre: salarii, logistică, energie, materii prime și materiale. Practic, în producție ne-am obișnuit ca la fiecare livrare de la furnizori să ne așteptăm la noi majorări de preț, fie că vorbim despre ingrediente, sticle sau etichete. Este un efect de domino, pe care niciun partener în amonte sau în aval nu îl mai poate controla, iar veriga finală care va încasa șocurile scumpirilor va fi consumatorul. Nouă, ca producători de băuturi spirtoase, ne este imposibil să transpunem imediat în prețul de vânzare creșterea continuă a costurilor cu care ne confruntăm, prin urmare încetinim unda de șoc spre consumatori, asumându-ne pentru anumite perioade o parte din scumpiri, însă nu putem să avem o asemenea practică pe termen lung, căci ea ar însemna în ultimă instanță pierderi financiare la nivel de companie și grup de companii”, spune Roxana Tudor, Directorul de Marketing Amigo Group. Pe lângă scumpirile în lanț, o altă problemă majoră este lipsa disponibilității materiilor prime și a materialelor.

„Apărută în pandemie mai ales din cauza transporturilor transoceanice întârziate și lipsei de personal a operatorilor portuari, ea a luat o amploare nebănuită, amplificată de efectele războiului și care se face simțită în toate ramurile economiei”, adaugă Directorul de Marketing Amigo Group. Și aceasta oferă și un exemplu: indisponibilitatea sticlelor care nu a afectat doar producătorii de băuturi spirtoase, ci și pe cei de vin, bere, sucuri sau conserve. Fiecare dintre operatorii economici care aveau nevoie de ambalaje de sticlă pentru produsele finite din portofoliu s-a văzut nevoit să apeleze la soluții de compromis pentru a-și putea duce marfa pe rafturi. Deși criza sticlelor pare că s-a mai diminuat într-o anumită măsură, fabricile din Europa transmit că este departe de a se fi încheiat, estimând o continuare care se va întinde cel puțin pe parcursul anului 2023.

Cu toate aceste neajunsuri, pentru Amigo Group anul 2022 a arătat mai bine decât 2021, cererea rămânând relativ constantă. „Gama Economic din portofoliul grupului de companii ocupă primele trei locuri în materie de volume vândute. Creșteri au înregistrat volumele îmbuteliate în ambalaje mai mici (de exemplu 200 ml) și lichiorurile. Prin urmare, ne îndreptăm atenția și resursele într-o măsură foarte mare către segmentul mainstream și economic”, explică Roxana Tudor.

O evoluție pozitivă față de anul 2021 a raportat și BDG Import. Redeschiderea HoReCa a avut un aport important la acest avans, dar și creșterea consumului acasă s-a resimțit la nivel de vânzare, Jagermeister, Jack Daniel's și Bacardi Rum fiind brandurile cu cea mai bună performanță. Tot la nivel de portofoliu, compania are și marca proprie de palincă, Dom’ Profesor, care a trecut printr-un proces de rebranding. „Acest lucru a ajutat la creșterea notorietății acestui brand cu rezultate imediate în performanța sa”, declară Daniel Dobriță, Director Comercial BDG Import.

Și businessul Prodal a crescut în acest an, atât din punct de vedere volumic, cât și al cifrei de afaceri ca rezultat al unui avans general raportat de categoriile de băuturi spirtoase din portofoliu. „Vectorii de creștere principali au fost categoriile de vodcă și gin, urmate de categoriile ready to drink și sparkling. Stalinskaya și-a consolidat poziția de lider al segmentului de vodcă, Wembley, de asemenea, a crescut double digit în 2022, iar Stalinskaya Music a continuat să își consolideze poziția a doua în piața de ready to drink”, declară Cristina Radu.

2022 a fost un an bun și pentru Nordic Group în ceea ce privește vânzarea de băuturi alcoolice și, în special, pentru Vecchia Romagna, brandy-ul aflat în portofoliul distribuitorului. „Ajutat de două valuri de campanie 360, brandul a înregistrat o creștere de peste 70% în volum față de anul trecut”, punctează Nicoleta Simionescu, Marketing Manager Nordic Group. 

Impactul scumpirii materiei prime în prețul final

Deși la nivel general 2022 are toate premisele să fie un an de creștere, sunt producători care au resimțit o ușoară scădere a cererii pentru băuturile spirtoase încă din vara acestui an. Creșterea prețurilor pentru bunurile de consum, în general, și facturile mari la energie își pun amprenta asupra comportamentului de consum al românilor, care se orientează către băuturi alcoolice mai ieftine sau renunță cu totul la a consuma anumite categorii, consideră Președintele Zarea.

„În ultimele 12 luni, cel mai mult au crescut prețurile la sticlă, până la 80% la furnizorii locali și cu 20-50% la producătorii din vestul Europei. Cutiile și capișoanele s-au scumpit cu 30-40%. Prețul etichetelor a crescut cu 10-50%, în funcție de tipul de hârtie și tehnologiile folosite. Prețul zahărului s-a dublat, iar glucoza s-a scumpit cu peste 300%. Alcoolul s-a scumpit peste 60% și transportul cu 30%-40%. În toate aceste condiții, noi am crescut prețurile cu numai 15%”, explică Emil Popescu.

„Ne confruntăm continuu cu scumpiri în activitatea de producție și ne este imposibil să le transpunem imediat în prețul de vânzare. Am majorat prețurile în două valuri anul acesta, o medie anuală la nivel de portofoliu situându-se în jurul a 11%”, adaugă Roxana Tudor, Directorul de Marketing Amigo Group.

În cazul Prodal, „prețul per litru și per SKU a crescut single sau double digit în funcție de categorie sau segmentul de preț la care ne referim. Această creștere a fost determinată de evoluția prețului la energie și la materiile prime, ceea ce s-a reflectat într-o bună măsură și în prețul de raft. Toți jucătorii au încercat să țină sub control această inflație accelerată, fără a transfera creșterile de preț în totalitate în prețul de raft. Însă există limitări și în această abordare, deoarece marjele nu sunt infinite și nici erodarea lor nu poate continua la nesfârșit”, declară Cristina Radu.

„Este evident faptul că atât modificările legislative, cât și impactul generat de creșterea costurilor produselor (materii prime, supply chain etc) au influențat prețurile către consumatorul final în sensul creșterii acestora, dar fără a influența în mod negativ evoluția consumului, cel puțin până acum”, este de părere Daniel Dobriță, Directorul Comercial BDG Import.

În cazul Nordic Group, comparativ cu produsele alimentare pe care le distribuie și pentru care prețul a fost majorat de mai multe ori de către producători de-a lungul anului, „în cazul băuturilor, situația a fost mai stabilă. Scumpirile se anunță abia pentru începutul anului viitor și încercăm să găsim soluții atât noi, cât și producătorii să menținem aceste scumpiri la un nivel cât mai mic”, spune Nicoleta Simionescu.

Majorarea accizei, o nouă provocare

Peste scumpirea materiilor prime s-a adăugat și o dublă majorare a accizei la alcool și băuturi alcoolice, cu 3,6% de la 1 ianuarie și cu 5% de la 1 august. Pentru Zarea, de exemplu, după mărirea accizei din august, s-a observat un declin ușor al vânzărilor în lunile august și septembrie, piața de brandy înregistrând o scădere în volum cu 6,2% și cea de lichior cu 1,9%, potrivit datelor furnizate de companie.

Prețuri mai mari la raft, posibile disponibilizări de personal și creșterea comerțului cu produse de contrabandă sunt principalele efecte invocate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Băuturi Spirtoase din România în eventualitatea unei noi majorări a accizei la alcool și băuturi alcoolice de la începutul anului 2023. Potrivit Asociației, cei mai afectați sunt producătorii cu capacități de producție locală, ale căror costuri au crescut dramatic în ultimul an, pe fondul crizelor generate de pandemie și de războiul din Ucraina. Costul materiilor prime și al materialelor s-a mărit cu valori cuprinse între 30% și 80%, punând deja o mare presiune pe costurile de producție. Peste acestea este estimată o creștere suplimentară cu aproximativ 15% (inflația anuală prognozată pe anul 2022) de la 1 ianuarie 2023, creștere care ar determina o majorare a prețului la raft cu minimum 4,5 lei/litru în cazul băuturilor spirtoase cu concentrație alcoolică de 40% grade.

Estimările producătorilor care fac parte din asociație pentru anul viitor arată că, dacă acciza va fi majorată de la 1 ianuarie, ar putea duce la o scădere de 30% a cifrei de afaceri și de aproximativ 15% a numărului de angajați. Care este soluția propusă de membrii asociației? În primul rând, amânarea actualizării nivelului accizei la alcool și băuturi alcoolice cu inflația anuală până la 1 ianuarie 2024, urmată de limitarea creșterii anuale la un maxim de 5%, care să protejeze industria de șocurile inflaționiste.

Consumul, între premiumizare și prim preț

Deși post pandemie s-a resimțit o tendință de premiumizare în categoria băuturilor spirtoase, unul dintre motivele invocate de producători fiind nevoia consumatorilor de a se răsfăța cu produse de o calitate superioară, scumpirile din ultima perioadă estompează acest tip de comportament.

„În prezent, observăm o încetinire a trendului de premiumizare, dar ne păstrăm rezervaţi în a trage concluzii până la sfârșitul lunii decembrie. Remarcăm însă că această categorie «premium» în băuturile alcoolice este asociată în mod special cu băuturile de import, indiferent de provenienţă, consumatorii fiind entuziasmați să migreze în perioadele de prosperitate către produse importate, în defavoarea produselor românești”, susține Președintele Zarea.

Dacă ne referim la criteriile de achiziție, brandul, gustul și prețul corect sunt factorii decizionali remarcați în cazul băuturilor din portofoliul Zarea. Deși consumatorii din categoria de băuturi alcoolice apreciază în primul rând tradiția, inovația are însă un cuvânt greu de spus. Drept urmare, Zarea pregătește lansări de produse pentru a veni în întâmpinarea consumatorilor în căutare de gusturi noi.

„În această iarnă lansăm The Secret Sparkling Vodka, o vodcă superioară de 40% vol., filtrată cu Ioni de Argint, infuzată cu CO2 şi îmbuteliată în sticlă de șampanie. Aceasta va aduce în lumea vodcii noi semnificații, împrumutate din lumea șampaniei, cum ar fi senzația de eleganță și «premiumness». De asemenea, fiind singurul producător din România care are expertiză în a lucra cu Foiță de Aur 23K alimentar, am lansat în categoria Brandy Zarea 7 Stele Gold Edition 23K, pentru ocazii speciale care merită sărbătorite cu fast. Nu în ultimul rând, inspirați de creșterile segmentului de whisky cu arome, am lansat Zarea 5 Stele Miere pentru a atrage un consumator diferit, care apreciază un gust mai aromat, mai dulce și mai slab alcoolizat, care poate satisface categorii noi de consumatori”, detaliază Emil Popescu.

La cinci ani de la demararea producției de whisky single malt în fabrica din Pleașa, județul Prahova, Alexandrion Group a lansat pe piață brandul Carpathian, îmbuteliat într-o ediție limitată, de 930 de sticle, la începutul lunii mai. Targetul companiei este ca, în 2023, să dubleze producția și să ajungă la două milioane de litri. Gama Carpathian include trei tipuri de whisky single malt, Fetească Neagră și Pinot Noir din selecția de butoaie de vinuri românești și un sortiment finisat în butoaie de Madeira. Categoria single malt reprezintă 10% din consumul de whisky la nivel național, într-o piață în care consumul este estimat la 5-6 milioane de litri.

Lansarea brandului Carpathian nu a fost singura noutate din partea grupului în acest an. În luna noiembrie, Alexandrion Group și-a extins portofoliul de importuri cu brandul Chopin, o vodcă ultra premium, creată într-o distilerie de băuturi spirtoase artizanale din Polonia. Alexandrion Group devine astfel distribuitor exclusiv al brandului de vodcă Chopin, în România. „În intervalul ianuarie-iulie 2022, piața de vodcă din România a crescut cu 0,7% în volum și 5,9% în valoare față de aceeași perioadă a anului trecut. Acest trend de premiumizare continuă, pe măsură ce consumatorii români explorează categoriile vodcă şi cocktail-uri, extinzându-și paleta și ocaziile de consum”, susține Rob Curteis, Global Chief Marketing Officer Alexandrion Group.

Chiar dacă în acest an Amigo Group și-a concentrat atenția pe analiza și adaptarea businessului, inovația rămâne o componentă importantă în strategia de business.

„Un lucru este cert: puterea de cumpărare scade drastic, iar consumatorii se reorientează în procesul de achiziție. Ei se concentrează mult mai mult decât în anii trecuți să găsească cel mai bun preț pentru produse similare, uneori acceptând să facă un anumit rabat de la calitate în acest sens. Pe lângă obișnuința de consum și loialitatea față de marcă, anul acesta un nou factor își face simțită prezența în mod agresiv când vorbim despre alegeri la raft: prețul”, spune Roxana Tudor. Pentru Amigo Group, canalul de vânzare cu cele mai bune volume este retailul tradițional, urmat de HoReCa, segmentare valabilă pe parcursul ultimelor două decenii.

„Inovația și diferențierea au stat mereu la baza strategiei de dezvoltare a companiei noastre”, punctează și Directorul Comercial BDG Import. „Dacă ne uităm în portofoliul nostru este evidentă tendința de creștere a consumului pentru produse premium și super-premium în categoria băuturilor spirtoase. Această tendință se remarcă în special în cazul categoriilor rom, gin, tequila și whisky”, spune Daniel Dobriță. Dar, în materie de criterii de achiziție, prețul este în continuare un factor important.

Totodată, se remarcă o tendință de consum a produselor marcă proprie. „Mărcile private devin o opțiune mai atractivă în unele segmente de spirits, cum ar fi ginul. Iar pentru a optimiza cheltuielile cu coșul de cumpărături, o pondere mai mare a consumatorilor sunt mult mai atenți la reducerile de preț, pachetele economice sau ofertele oferite prin cardurile de loializare ale retailerilor. Așadar, în aceste condiții atipice, nu ar fi surprinzător să vedem creșteri de volum în segmente mai accesibile de preț”, explică Cristina Radu.

Dar, la nivel general, consumatorii au rămas în mare parte loiali brandurilor care le-au câștigat încrederea, este de părere reprezentanta Prodal '94. „În segmentul băuturilor spirtoase, consumatorii au un brand favorit și un repertoriu de branduri second option mai mic decât în alte segmente din FMCG. Deci mutarea de la brandul favorit către alte opțiuni este mai puțin probabilă decât în alte segmente. Cu toate acestea, se observă în partea a doua a anului o scădere a consumului. Valoric, piața crește prin inflație. Volumic însă, crește mai puțin versus perioadele anterioare sau chiar scade în anumite segmente de preț, cum ar fi cel economy”, declară Cristina Radu.

Pentru a susține vânzările, Prodal mizează pe inovație, un teritoriu important de explorat dovadă că 2021 a fost unul dintre cei mai proliferativi ani ai companiei. În materie de lansări, portofoliul a fost completat cu Stalinskaya Gold Super Premium Vodka, Stalinskaya Music Lime & Gardenmint, Wembley Crown Craft Gin, Wembley Strawberry Pink, devenit între timp lider al segmentului de pink gin, și Rose Mary Prosecco Rose.

„Strategia noastră de diversificare a portofoliului a avut în vedere în ultimii ani atât tendința de premiumizare a pieței băuturilor spirtoase, cât și nevoia consumatorilor de «taste diversity». Mai mult decât oricând, femeile devin consumatoare ale categoriilor de spirits, ca urmare a accesibilizării diferitelor segmente prin inovație. Se conturează noi segmente de băuturi light, mai puțin calorice, cu o concentrație alcoolică mai mică, cu sucuri sau arome naturale”, detaliază Directorul de Marketing&Trade al companiei Prodal.

Tot pe inovație se construiește și viitorul companiei Nordic Group și, în ceea ce privește piața băuturilor spirtoase, educarea gusturilor face să primeze calitatea înaintea prețului. „Într-adevăr, în piața de spirtoase se observă un trend de premiumizare în ultimii ani. Acesta vine atât din partea producătorilor și distribuitorilor, care se orientează din ce în ce mai mult spre construirea brandurilor, cât și din partea consumatorilor care sunt mult mai informați și mai atenți la calitatea produselor pe care le consumă. Putem spune că o contribuție importantă în premiumizarea pieței a avut-o, în mod paradoxal, tocmai pandemia pentru că oamenii au început să consume acasă băuturi pe care înainte le consumau doar în oraș, au învățat să prepare singuri cocktailuri și astfel au înțeles importanța unor ingrediente de calitate. Rămâne însă de văzut ce se va întâmpla în perioada următoare pe fondul scumpirilor energiei și a bunurilor de consum”, declară Nicoleta Simionescu.

Estimări pentru finalul de an

Finalul de an vine cu estimări rezervate din partea jucătorilor din piața băuturilor spirtoase, disponibilitatea financiară a consumatorilor pentru sărbătorile de iarnă fiind un factor important în evoluția vânzărilor din categorie. 

„În linii mari, la cele mai multe produse, inclusiv spirtoase, creșterea a încetinit, iar pe unele branduri înregistrăm chiar scăderi. Din fericire pentru Zarea, ținând cont că anul trecut eram în pandemie, evenimentele sociale erau restricționate, iar vânzarea de spumante a fost mult mai mică, ne așteptăm ca în acest final de an să înregistrăm o creștere pe această categorie, măcar la nivelul lui 2019. Deci credem că spumantele ne vor ajuta să ne atingem obiectivele financiare pentru 2022”, susține Președintele companiei. 

Indiferent de cum se va încheia 2022 la nivel de vânzări, compania continuă planurile de investiții, o nouă unitate de producție fiind luată în calcul datorită volumelor care au crescut foarte mult în ultimii ani atât în cazul spirtoaselor, cât și în ceea ce privește spumantele. Mai mult, în portofoliul companiei a intrat și brandul Sânge de Taur. Construirea unei noi fabrici la Mizil reprezintă o investiție estimată la peste 20 milioane euro în zonă. Și Amigo Group investește într-o nouă fabrică de băuturi spirtoase la Miercurea Ciuc, investiție estimată la trei milioane de euro. Fabrica ar urma să fie gata în prima partea a anului 2023. Totodată, grupul extinde continuu capacitățile de depozitare, deschide noi magazine prin divizia de retail, dar și noi puncte de lucru în distribuție.

„Pentru 2022 estimăm o creștere de 10% - 15% versus 2021 la nivelul cifrei de afaceri, bazându-ne în principal pe extinderea portofoliului și lărgirea ariei de distribuție, pe lângă majorările de preț inerente. Suntem optimiști: ne așteptăm ca vânzările de la finalul acestui an să fie mai mari decât cele de anul trecut”, susține Directorul de Marketing al grupului.

În cazul BDG Import, planurile pe termen scurt vor fi în continuare influențate de incertitudinea adusă de provocările legislative, socio-politico-economice și de supply chain. „În ciuda acestora, compania noastră își propune să se dezvolte din punct de vedere organizațional și al portofoliului, toate acestea contribuind la consolidarea și creșterea businessului în piața în care activăm. Ne așteptăm ca în perioada sărbătorilor de iarnă să înregistrăm o creștere a vânzărilor cu cel puțin 20% mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut. Iar pentru tot anul 2022, estimăm că vom înregistra un avans semnificativ al cifrei de afaceri față de anul precedent (+30%). În ceea ce privește oportunitățile pentru anul viitor, suntem în continuare în faza de definitivare a planurilor, dar putem menționa creșterea focusului către canalul e-commerce/e-retail precum și dezvoltarea portofoliului de branduri prin noi parteneriate”, declară Daniel Dobriță.

Pentru finalul acestui an, Prodal estimează o creștere single digit față de ultimul trimestru al anului trecut, dar în linie cu țintele propuse la începutul acestui an. 

„Evoluția companiei a fost double digit în volume și profit în ultimii cinci ani, iar strategia noastră pentru viitor este aceea de a securiza categoriile cheie din business, dar și de a continua să inovăm accelerat, menținându-ne agilitatea în a ne adapta acestor noi condiții de piață. Drept urmare, continuăm să investim în zona de Research&Development, în modernizarea facilităților de producție, în extinderea pe noi piețe și privim inovația cu prioritate. Este esențial pentru o piață precum cea din România, cu o pondere mare de early adopters, de consumatori cu o apetență mare pentru noutate”, concluzionează Cristina Radu.

Mărcile private, creștere valorică de 32% în categoria băuturilor spirtoase

Categoria băuturilor spirtoase a avut o creștere valorică in-home de 9,3% în perioada iulie 2021- iunie 2022 față de iulie 2020 – iunie 2021, iar în volum avansul a fost de 5,7%, potrivit datelor GfK Consumer Panel. Driverul dezvoltării categoriei a fost creșterea penetrării cu aproape 3 puncte procentuale în intervalul menționat, ajungând la 46%. Astfel, aproape una din două gospodarii a achiziționat băuturi spirtoase cel puțin o dată în cele 12 luni cuprinse în perioada MAT Iunie 2022.

O analiză mai granulară a categoriei, pe clustere de shopperi, indică faptul că penetrarea băuturilor spirtoase in-home s-a majorat cel mai mult în rândul seniorilor fără copii (aici fiind încadrați shopperii cu vârsta între 50-64 de ani). Pe de altă parte, în cazul tinerilor fără copii (cu vârsta sub 34 de ani) s-a înregistrat o scădere de 4,7%, însă acest segment rămâne fruntaș la capitolul consum. În același timp, dacă ne uităm la segmentarea shopperilor în funcție de venitul per gospodărie, se observă faptul că această categorie a atras cumpărători mai ales din rândul celor cu venituri foarte mici.

Datele GfK Consumer Panel mai arată că frecvența de cumpărare a băuturilor spirtoase s-a redus ușor, cu 1,8%, în perioada MAT Iunie 2022 față de MAT Iunie 2021, iar cea mai mare scădere s-a înregistrat în rândul gospodăriilor cu copii mici.

Suma medie cheltuită de shopperi la o vizită în magazin pentru achiziționarea de băuturi spirtoase a crescut cu 4,4% în intervalul analizat, cel mai mare avans înregistrându-se în dreptul cumpărătorilor cu vârsta până în 29 de ani.

În perioada analizată, inflația nu s-a făcut simțită în categoria băuturilor spirtoase, o explicație fiind faptul că în categoriile cu rotație mică la raft, creșterile de preț ce vin din majorarea costurilor de producție se aplică cu întârziere în retail. Este interesant de menționat și avântul mărcilor private în categorie: acestea au crescut în valoare cu 32% în perioada analizată, față de ritmul de 5% înregistrat de brandurile producătorilor/importatorilor de profil. Mai mult, segmentul brandurilor a fost pe un trend descendent în volum. Mărcile private au reprezentat circa 20% din valoarea categoriei in-home în perioada iulie 2021 – iunie 2022, potrivit GfK Consumer Panel.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content