Cum alegi platforma eCommerce potrivită pentru afacerea ta?

Una din cele mai frecvente întrebări ale antreprenorilor care au un business fizic și vor să se lanseze online este „Ce platformă eCommerce să folosesc?”. Ca antreprenor, întotdeauna vrei să faci cele mai bune alegeri în business. De aceea stai, analizezi și dedici timp ca să afli „ce este mai bun”. Însă toate platformele de eCommerce au avantaje și dezavantaje. Cum alegi platforma eCommerce potrivită pentru afacerea ta?

Vom face o analiză a celor 3 mari categorii de platforme și astfel vei realiza care îndeplinește cele mai multe nevoi ale afacerii tale. Iar la final, îți propun un exercițiu care te va ajuta să tragi o concluzie clară și să faci următorul pas în lansarea online. Dacă vrei să-ți lansezi afacerea în online, atunci poți alege una din cele 3 mari categorii de platforme: SaaS (Software as a Service), Open Source sau Custom. Ce face fiecare și ce avantaje și dezavantaje aduce?

1. Platforme eCommerce de tip SaaS

Software as a Service (SaaS) implică plata unui abonament lunar ca să ai acces la platformă. Nu îți aparține, nu o poți îmbunătăți și nu ai control asupra setărilor sale. Tu primești acces la o parte din ea, pe care o personalizezi în funcție de nevoile tale, conform regulilor și limitărilor platformei. E ca și cum te-ai muta în chirie într-o casă complet mobilată de către proprietar. Poți să-ți pui obiectele tale personale, să locuiești acolo și să muți mobila, dar nu poți să spargi pereții, să zugrăvești sau să schimbi mobila.

Avantajele platformelor SaaS:

- Configurare și implementare rapidă, lansarea putând fi realizată în doar câteva ore;
- Costuri reduse și previzibile;
- Nu necesită servicii de hosting;
- Actualizări permanente ale platformei – dezvoltatorii fac constant update-uri și modificări;
- Suport clienți – dacă ai o problemă tehnică, echipa de customer support te va ajuta.

Dezavantajele platformelor SaaS:

- Nu ai control asupra platformei;
- Nu poți personaliza magazinul cum dorești;
- Anumite actualizări pot fi dezavantajoase pentru magazinul tău. De exemplu, pot reduce viteza de încărcare, generează probleme de afișare etc.

Cele mai populare platforme SaaS în România sunt Shopify, GoMag, MerchantPro, VTEX.

Exemplu:Un client are un model de business, ce constă în import de produse cosmetice din Coreea de Sud. Are un portofoliu de produse standard, cu specificații clare, cumpărate la bucată de către clienți. A ales să meargă cu GoMag ca să-și seteze magazinul online, cât mai repede și mai eficient, fără prea multe bătăi de cap. Formula simplă a magazinului său s-a potrivit cu acest tip de platformă, fiindcă portofoliul nu era complex, iar prioritatea lui era să vândă rapid produse standardizate. A fost cea mai bună soluție pentru el și a lansat magazinul în mai puțin de o zi.

2. Platforme eCommerce de tip Open Source

Open Source înseamnă că partea de cod a acelui program este deschisă tuturor pentru a o vedea, modifica și îmbunătăți. Concret, tu iei spațiul pentru găzduire și apoi implementezi platforma în spațiul tău, folosind modulele de software disponibile gratuit pe internet.

Să folosești o platformă Open Source e ca și cum ai cumpăra schița casei de la arhitect și materialele de la magazin. Apoi apelezi la o echipă de constructori (sau să construiești tu dacă te pricepi) ca să implementeze acel plan, să construiască casa.

Durează mai mult decât să te muți în chirie, iar planul de construcție al firmei partenere este universal și disponibil tuturor fără restricții. De aceea trebuie să fii atent la securitate.

Avantajele platformelor Open Source:

- Nu mai e nevoie să plătești abonament lunar ca să folosești platforma;
- Ai mai multe posibilități de personalizare;
- Ai control 100% asupra dezvoltărilor ulterioare ale magazinului;
- Nu există restricții de acces impuse de vreun dezvoltator. Comunitatea dezvoltă constant platforma și oricine poate vedea și modifica codul sursă.

Dezavantajele platformelor Open Source:

- Necesită servicii de găzduire a platformei, iar un hosting performant, cu viteză de încărcare și spațiu de stocare optime poate fi costisitor;
- Necesită cunoștințe de IT, nu este ceva ce poate fi configurat în câteva minute. Și vei avea nevoie de oameni care înțeleg codul sursă și pot opera dezvoltările ulterioare și mentenanță;
- Trebuie să fii foarte atent la securitate – codul este disponibil tuturor, platformele sunt vulnerabile și pot fi exploatate de către hackeri.

Cea mai cunoscută platformă Open Source este WooCommerce. Aceasta se adaugă ca plug-in în site-urile realizate cu WordPress. Alte platforme populare sunt Prestashop și Magento.

Exemplu:O clientă avea un site de prezentare în WordPress, care îi aducea mulți vizitatori pe lună. A decis să-și extindă afacerea într-un magazin online, prin care vindea un portofoliu mic de produse hand-made. Deoarece avea cunoștințe de WordPress și îi plăcea să lucreze în această platformă, a ales să-și creeze magazinul online prin WooCommerce. După o săptămână de învățare și testare în WooCommerce, a terminat magazinul online. L-a integrat cu modulul de plăți și cu cel de curierat rapid și i-a dat drumul.

3. Platforme eCommerce de tip Custom

Înseamnă că platforma este făcută pentru tine, personalizată pe nevoile tale. Îți aparține și o controlezi în totalitate, nu o împarți cu altcineva și conține dezvoltările relevante pentru activitatea ta.

În exemplul cu casa, a avea o platformă Custom este ca și cum tu singur ți-ai cumpăra terenul, ai face planul de construcție, ai cumpăra materialele necesare, ai mobila, ai decora și te-ai ocupa de tot procesul de la un capăt la celălalt. Sau dacă apelezi la o echipă pentru construcție, aceștia vor executa planul tău.

Avantajele platformelor Custom:

- Tu controlezi 100% platforma;
- O deții integral, atât platforma, cât și dezvoltările acesteia;
- Poți personaliza experiența de shopping online a clientului cu produsele tale, astfel tot procesul va fi simplificat și profesional;
- Poți avea funcționalități avansate și poți îmbunătăți constant parametrii, precum viteza de încărcare, metoda de afișare etc.

Dezavantajele platformelor Custom:

- Crearea și implementarea sunt mult mai costisitoare și durează mult mai mult;
- Nu există un dezvoltator care să implementeze noutăți în platformă, adaptate la modificările pieței.

Genul acesta de platformă se folosește în cazul afacerilor mari, cu multe tipuri de produse și complexitate ridicată, cum este cea din vânzările B2B. Luând în calcul costurile foarte mari de implementare, trebuie să analizezi raportul costuri / beneficii și cât de necesare sunt acestea în afacerea ta.

Exemplu: Am lucrat cu o companie care dorea să lanseze vânzări online B2B. Avea nevoi specifice, precum afișare doar prețuri de listă pentru vizitatori, înainte de logare, prețuri și discounturi personalizate după logare, alocarea geografică a clienților și pe gestiuni, plată la termen, prețuri speciale pentru cumpărare la bax sau la palet, cont client cu scadențar, listare produse în format simplificat pentru comandă rapidă, blocare livrare la depășire scadență sau limită de credit, livrare prin curieri sau prin propria flotă de distribuție și precompletare date firmă prin integrare cu Ministerul Finanțelor. Datorită complexității magazinului online, dar și a integrării extrem de specifice cu site-ul de prezentare, l-am sfătuit să apeleze la o echipă de developeri, care să-i creeze magazinul online de la zero.

Niciuna dintre platformele SaaS sau Open Source nu oferea soluții potrivite pentru nevoile acestui antreprenor. Iar configurarea acestora până la punctul în care să funcționeze optim ar fi costat la fel de mult ca o platformă Custom.

Cum îți dai seama ce platformă eCommerce se potrivește afacerii tale

Acestea sunt cele trei mari tipuri de platforme eCommerce, care vin cu avantaje și dezavantaje. Ca să-ți dai seama concret ce platformă se potrivește afacerii tale, te sfătuiesc să faci următorul exercițiu practic. Ia o foaie de hârtie sau deschide un document și scrie care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui tip de platformă pentru afacerea ta. Nu avantajele și dezavantajele generale prezentate mai sus, ci specific pentru businessul tău. Poate că nu contează așa mult gradul de personalizare al magazinului online și platforma SaaS ți se potrivește, pentru că ai un portofoliu mic de produse. Sau poate că ai cunoștințe în IT și poți să implementezi singur o platformă Open Source.

Alt lucru pe care ar trebui să îl iei în calcul: alegerea unei platforme de eCommerce nu este o decizie permanentă. Poți alege acum ceea ce se potrivește afacerii tale, iar peste un timp să-ți dai seama că afacerea ta a evoluat și ai nevoie de altă platformă. Poți să migrezi magazinul online de pe o platformă pe cealaltă. Va implica niște costuri de timp și de bani, dar tot e mai bine decât să rămâi la o platformă care nu-ți oferă ce ai nevoie. Nu trebuie să alegi acum varianta ideală de platformă eCommerce – o decizie imperfectă luată acum este mai bună decât o decizie perfectă luată peste 3 ani.

Articol scris de Cosmin Costea, fondatorul comunității eComMasters și expert eCommerce

eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
Industria locală de eCommerce a ajuns în 2022 la o valoare de cca 6,3 miliarde de euro, ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de...
Soluțiile AI Aqurate, integrate în platforma de eCommerce MerchantPro
Soluțiile AI Aqurate, integrate în platforma de eCommerce MerchantPro
Aqurate, platformă SaaS bazată pe inteligenţă artificială care crește conversiile din eCommerce prin interpretarea automatizată a datelor,...