Tehnologia, parte din ADN-ul Interbrands Orbico
Interbrands Orbico, liderul industriei locale de distribuție, lansa în urmă cu un an propria platformă de comerț online pentru clienții de tip B2B, în urma unei investiții de peste două milioane de euro. Obiectivele companiei au fost îndeplinite, iar planurile includ lansarea în viitor a unei aplicații mobile native de ecommerce, potrivit Ramonei Zărnescu, Director eCommerce & Digital Marketing Interbrands Orbico.
Ce reprezintă pentru Interbrands Orbico platforma de comerț online B2B?
Platforma de comerț online pentru clienții de tip B2B (Business to Business) este un proiect strategic al Orbico Group și face parte din viziunea noastră de a deveni o companie de distribuție și logistică omnicanal care folosește știința datelor, automatizări și soluții tehnologice de ultimă generație pentru a livra servicii de calitate clienților, producătorilor și partenerilor pe care îi avem în portofoliu.
A trecut un an de la momentul lansării platformei B2B. Care este bilanțul acestei perioade?
2022 a fost un an intens în care am experimentat mult astfel încât să ne putem calibra eficient atât pe zona de user experience, cât și pe cea de comunicare cu clienții. Tot efortul depus a fost peste așteptările noastre reflectat în rezultatele de care ne-am bucurat cu toții la finalul acestui prim an.
Câte din obiectivele setate au fost îndeplinite?
Tot ceea ce ne-am propus din punct de vedere obiective a fost depășit, iar acest lucru ne-a confirmat apetența clienților noștri pentru a fi serviți într-un sistem omnicanal. Comportamentul consumatorilor s-a schimbat foarte mult, pe de-o parte datorită pandemiei care a accelerat tranziția clienților din offline spre online, pe de altă parte datorită progreselor în zona de tehnologie digitală care ne oferă soluții rapide cu ajutorul cărora ne putem eficientiza productivitatea și accesul la utilizatorul final. Interbrands Orbico este un pionier și un trendsetter al nișei noastre de business, care folosește transformarea digitală a companiei pentru a o propulsa în viitor într-un mod sustenabil ce răspunde corect mediului de business în continuă schimbare, dar și modificărilor din comportamentul de achiziție al clienților.
Câți comercianți aveți în prezent în platformă și care sunt avantajele de care beneficiază cei care doresc să se înscrie?
În prezent avem peste 60% din total clienți existenți în baza noastră de date din zona de Traditional Trade, înregistrați cu cont în platforma eB2B, iar avantajele de care ei se bucură sunt: portofoliu extins de produse; plasări comenzi 24/7 plus completări, fără costuri adiționale, pentru comenzile existente; oferte fulger cu reduceri substanțiale care se schimbă constant și au un call to action ce încurajează achiziția într-un timp scurt (între 24 și 72 de ore); conținut personalizat pe nevoile clienților; administrare ușoară a punctelor de vânzare; liste de cumpărături predefinite și multe altele pe care vă invităm să le descoperiți accesând www.orbico.ro.
Câte branduri sunt înscrise în platformă și ce categorii se bucură de cea mai mare popularitate?
Avem în platforma eB2B peste 130 de branduri, iar categoriile care se bucură de cele mai mari vânzări sunt: Electro, Casă & Curățenie, Alimente, Îngrijire personală și Baby.
Care este evoluția comenzilor în platformă? Care a fost cea mai bună perioadă de la lansare și până în prezent?
Media zilnică a comenzilor este în continuă creștere, de la o săptămână la alta depășim record după record, iar surpriza cea mai plăcută ne-a venit din AOV (average order value) care în eB2B este cu 35% mai mare decât în offline. Cea mai bună perioadă a fost cuprinsă între lunile octombrie și decembrie, când platforma a găzduit o serie de activități care au avut ca scop principal creșterea ponderii eB2B-ului în total cifră companie. Am avut campanii de marketing pentru producătorii din portofoliu, promoții de Black Week și Winter Super Sales, cât și produse gratuite oferite clienților loiali.
Ce impact concret a avut lansarea platformei B2B în businessul Interbrands Orbico?
Lansarea platformei eB2B a fost doar unul dintre pașii pe care compania Interbrands Orbico i-a făcut în direcția transformării digitale a companiei. Pachetul de acțiuni include, printre altele, mutarea în 2021 într-un nou depozit semi-automatizat, anul acesta pregătim migrarea spre un nou ERP (enterprise resource planning) și am trecut deja la un nou sistem de WMS (warehouse management system). Avem un ritm accelerat susținut în totalitate de o echipă formidabilă de profesioniști vizionari care au ca obiectiv comun introducerea tehnologiei tot mai mult în ADN-ul companiei noastre. Toate cele enumerate sunt interconectate, iar sinergia lor aduce un plusvaloare pe zona de eficientizare procese, creșterea productivității, generare de venituri incrementale, o gestionare mai bună a companiei și a potențialului de business.
Ce planuri există pentru dezvoltarea platformei pentru acest an și ce investiții ați alocat în această direcție?
În pregătirea platformei eB2B au fost deja investite peste 2 milioane de euro, iar obiectivul nostru este să continuăm dezvoltarea ei și în anii următori urmărind trendurile din ecommerce pentru a le oferi clienților o soluție de ultimă generație din punct de vedere experiență, tehnologie și funcționalități. La finalul acestui an vom începe analiza pentru a dezvolta o aplicație mobilă nativă de ecommerce, iar acest lucru vine ca un pas firesc în contextul în care tot mai mulți români aleg să folosească dispozitivele mobile și să facă achizițiile prin intermediul aplicațiilor.
Care sunt principalele provocări la care vă așteptați pentru acest an pentru evoluția platformei B2B?
Contextul geopolitic actual, rata crescută a inflației, majorarea prețurilor la materia primă, blocajele în lanțurile de aprovizionare, creșterile de preț sunt provocări cu care ne confruntăm toți, fie că vorbim de companii sau de consumatori finali, însă e important să fim atenți la acest mediu în schimbare, să fim informați și să previzionăm corect ce ne poate aduce viitorul, astfel încât să luăm cele mai bune decizii pentru continuitatea sănătoasă a businessului și a proiectelor pe care le avem. În Interbrands Orbico acesta este modelul după care ne ghidăm și după care acționăm pentru că ne dorim să nu fim afectați nici noi, nici angajații, clienții sau partenerii noștri de acești factori perturbatori.
Cum vedeți potențialul comerțului online pentru piața de retail din România? Corelat cu evoluția comerțului online, cum vedeți dezvoltarea pieței locale de distribuție și ce abordare ar trebui să aibă în viitor companiile pentru a-și asigura un loc la masa câștigătorilor?
Comerțul digital se schimbă și evoluează rapid, tocmai de aceea este esențial ca fiecare companie să găsească o soluție care să permită generarea de venituri și, în același timp, să fie inovatoare și durabilă. Interbrands Orbico se adaptează vremurilor și a început procesul de transformare de la un distribuitor clasic către un inovator digital cu focus pe oferirea de servicii complete pentru logistică, vânzări și marketing, devenind o parte indispensabilă în ecuația producător – client. Schimbarea este un factor disruptiv, însă fără reinventarea modelului de business companiile nu își pot păstra avantajul competitiv și nu pot transforma provocările în oportunități de creștere.