eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
Industria locală de eCommerce a ajuns în 2022 la o valoare de cca 6,3 miliarde de euro, ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de euro), conform celui mai recent raport Gpec. O creștere minoră față de procentele înregistrate în ultimii ani post-restricții Covid19: +10% creștere în 2021 vs 2020, respectiv +30% în 2020 comparativ cu 2019. Cu toate că 2022 nu s-a mai ridicat la nivelul anilor precedenți, asistăm totuși la o creștere, nu o scădere cum previzionau unii analiști pe fondul ridicării restricțiilor și a unui context regional și global mai puțin favorabil.
Realist vorbind, în România sectorul eCommerce a intrat acum în faza de platou în care nu vom mai vedea creșteri spectaculoase în vânzări, volume, ci evoluții mai mici, dar consecvente. Comerțul online local este acum mai matur și oferă mai multe oportunități jucătorilor ambițioși, care vor să inoveze, să țină pasul cu schimbările care vor veni.
Unele dintre cele mai importante schimbări din ultimii 2-3 ani au fost determinate de modificările ireversibile în obiceiurile de cumpărare și comportamentul consumatorilor în relație cu brandurile. Aceștia au realizat rapid că online-ul înseamnă convenience: e mai comod, mai sigur, mai rapid (în multe cazuri) decât offline, ceea ce a făcut ca standardele și așteptările lor să fie mult mai ridicate. Mingea este acum în brațele retailerilor care trebuie să se adapteze rapid la noile trenduri.
Din perspectiva companiilor de retail și FMCG, anul 2022 a fost unul plin de provocări, dar și de oportunități. Pe de o parte, au trebuit să facă față unei concurențe tot mai acerbe pe piața online, dat fiind faptul că au fost lansate tot mai multe magazine online noi, iar cele care activau deja în online și-au regândit și dezvoltat strategia de eCommerce. Pe de altă parte, au avut ocazia să își consolideze poziția în mediul online, să își diversifice oferta și să-și fidelizeze clienții prin oferirea unor servicii de calitate superioară. Jucătorii online au investit în ultimii ani în tehnologii, logistică, marketing și resurse umane, iar asta se vede.
Unul dintre trendurile remarcante în comerțul online a fost extinderea gamei de produse oferite. Fie că vorbim despre game proprii de produse sau dezvoltarea de marketplace-uri, magazinele online au încercat să ofere clienților o varietate cât mai mare de produse, pentru a răspunde la toate nevoile și preferințele lor.
Vezi și: Piața de e-commerce în 2022: creștere încetinită, competitivitate mare și consumatori mai cumpătați
Un alt trend care s-a manifestat anul trecut a fost îmbunătățirea serviciilor oferite online.Magazinele au înțeles că nu este suficient să ofere produse la prețuri competitive, ci trebuie să ofere și o experiență plăcută și sigură clienților. Astfel, retailerii au oferit termene mai mari pentru retur și un proces mai facil de returnare a produselor, produse adiacente de asigurări sau garanții extinse. De asemenea, unele magazine online au oferit opțiuni tot mai variate și mai sofisticate de plată și livrare precum plata în rate fără dobândă, buy now pay later, plata în 30 zile, livrare gratuită, în lockere sau livrare super-rapidă (Q-Commerce).
Pe măsură ce piața locală de eCommerce continuă să se maturizeze, vom vedea tot mai multe magazine online care vor lupta pentru retenția clienților și vor implementa sisteme de loializare holistice, creative, în toate punctele de contact cu utilizatorii - magazin fizic, online, social media, outdoor, digital, TV etc. Un tool foarte util în acest sens este aplicația mobilă, tot mai mulți retaileri își lansează propriul app, menit să fidelizeze și să loializeze consumatorii, și care asigură și o rată de conversie mai mare.
De asemenea, observăm cu optimism o tendință nouă în comerțul online românesc – vânzările cross-border: magazine online locale care reușesc să se extindă în alte țări, și nu doar printre statele vecine, ci și în cele din centrul și vestul Europei, profitând de avantajele competitivității prețurilor și calității produselor românești, dar nu numai.
Un aspect interesant este cel al utilizării inteligenței artificiale (AI) pentru a optimiza procesele și a îmbunătăți experiența clienților. AI-ul poate ajuta magazinele online să personalizeze ofertele, să recomande produse relevante, să prevadă cererea, să gestioneze stocurile, să automatizeze marketingul, să ofere suport în afara orelor de program etc.
În concluzie, industria de eCommerce din România este într-o fază de consolidare și maturizare, care implică o creștere moderată, dar stabilă. Magazinele online trebuie să fie atente la nevoile și preferințele consumatorilor, să ofere produse și servicii de calitate, să se adapteze la noile tehnologii și să folosească inteligența artificială și automatizări pentru a optimiza procesele și a îmbunătăți experiența clienților. De asemenea, jucătorii din retail și FMCG au nevoie de o platformă de eCommerce care să ofere funcționalități avansate, siguranță, performanță și ușurință în utilizare.