2019, un an al extremelor în retailul independent
Între agonie și extaz – așa am putea descrie în doar câteva cuvinte anul 2019 pentru rețelele independente de retail. Pe de-o parte, vorbim despre două „capitulări” ale unor jucători locali în fața lanțurilor internaționale – Zanfir și Maya Supermarket –, iar de cealaltă parte se situează jucătorii care pariază pe reușita prin dezvoltare și adaptare mult mai rapidă la nevoile noului cumpărător.
Dacă în ultimii trei ani am vorbit despre consolidarea și despre performanța comercianților independenți de a fi reușit să-și tempereze declinul în piață, nu putem spune același lucru și despre 2019. În primele șase luni, retailul independent și-a diminuat cota de piață valorică cu două puncte procentuale față de aceeași perioadă din 2018, până la pragul de 35%, potrivit datelor din panelul de consumatori al GfK România. Diferența este și mai vizibilă în zonele rurale, unde extinderea jucătorilor internaționali și-a spus cuvântul.
Astfel, dacă în primul semestru din 2018 retailerii locali aveau o cotă valorică de 51% în acest segment, anul trecut ponderea ajunsese la 47% în totalul vânzărilor. O contribuție importantă la acest declin a avut, fără doar și poate, preluarea rețelei Zanfir, deținută de antreprenorii Lilieana și Vasile Zanfir, de către Mega Image. Tranzacția a inclus 10 unități comerciale din cele 12 operate de retailerul vrâncean, și a primit acordul Consiliului Concurenței la începutul lunii martie 2019. Vorbim despre una dintre cele mai importante preluări din retailul independent, Zanfir fiind nu doar cea mai veche rețea de magazine din zona Vrancei și una dintre cele mai extinse rețele din regiune, ci și a treia cea mai importantă companie autohtonă, după cifra de afaceri din retailul local. În 2018 compania înregistrase afaceri de 218 milioane de lei, în creștere cu 16% față de anul precedent, și un profit de aproximativ 3,46 milioane de lei, marcând un avans de 16% față de 2017.
Celelalte două magazine Zanfir care nu au făcut parte din tranzacția cu Mega Image au fost preluate de Profi. Tot Profi este retailerul care a achiziționat și 18 din cele 20 de magazine Maya Supermarket, o altă tranzacție complet neașteptată, dacă ne gândim la poziția pe care o avea Maya Supermarket în peisajul local de retail.
Dacă la nivel teoretic intrarea unui retailer internațional pe o piață nouă reprezintă o amenințare pentru jucătorii locali, tranzacția dintre Mega Image și Zanfir este exemplul care confirmă excepția de la regulă, în acest caz câștigătorul fiind retailerul Paco Supermarkets. „Zanfir era principalul nostru competitor și, până în acest moment, vânzarea a reprezentat un plus pentru noi. În săptămânile în care magazinele au fost închise pentru remodelare, vânzările s-au majorat pe anumite locații cu până la 50%, iar avansul a fost vizibil și după redeschidere”, precizează Feliciu Paraschiv, antreprenorul din spatele rețelei Paco și acum cel mai mare comerciant local din zona Vrancei.
Tranzacția a făcut însă și „victime colaterale”, una dintre acestea fiind MCA Comercial, retailer și distribuitor din județele Buzău și Vrancea. „Zanfir era unul dintre cei mai importanți clienți ai noștri din rețeaua de distribuție. Dar tot răul este spre bine. La presiunea partenerilor producători de a realiza anumiți indicatori, am fost forțați să deschidem alte canale de vânzare, cum ar fi HoReCa, ceea ce a făcut ca la final de an să avem o creștere semnificativă”, explică Maria Cruceru, Director General MCA Comercial.
Partea plină a paharului
La polul opus se află jucătorii care au mizat pe dezvoltare, iar aici județul Vâlcea este de departe cel mai bine reprezentat, având trei jucători locali care reușesc să țină piept cu succes marilor lanțuri internaționale de magazine. De exemplu, rețeaua Diana a încheiat anul 2019 cu un bilanț pozitiv din toate punctele de vedere. „Am reușit să ne atingem aproape toate obiectivele propuse, păstrând același ritm echilibrat de extindere ca și în anii trecuți. Astfel, încheiem anul 2019 cu 58 de magazine, iar ultima deschidere am bifat-o în luna decembrie, în orașul Călimănești. Acesta a fost unul dintre proiectele semnificative din acest an, fiind cel mai mare format de magazin Diana (cu o suprafață de vânzare de 600 mp – n.r.). În ceea ce privește investițiile, am alocat jumătate de milion de euro doar în extinderea rețelei”, susține Adina Crăciunescu, Directorul de Marketing al rețelei.
Și în cazul Euromarket vorbim despre investiții importante în expansiune. De altfel, pentru rețeaua vâlceană, anul 2019 marchează trecerea într-o nouă etapă a businessului, antreprenorul din spatele afacerii pariind 500.000 de euro pe un nou concept de magazin, în care cuvântul-cheie este modernitate. „Sunt 23 de ani de când activăm pe piața de retail și era momentul să venim cu ceva nou. Profilul cumpărătorului a suferit numeroase modificări în această perioadă, astfel că lansarea unui nou concept era o prioritate”, explică Daniel Munteanu, proprietarul rețelei. Și odată testat noul concept, retailerul nu s-a oprit aici, relocând unul dintre magazinele pe care le operează în Băbeni. În plus, pe listă se află alte două deschideri, una în județul Vâlcea și una în Argeș.
Astfel, Euromarket a închis anul 2019 cu 41 de supermarketuri, majoritatea în mediul rural, o rețetă care pare să dea rezultate. „Am ales să mergem în rural pentru că acum 10 ani nu aveam concurență aici, lucru care ne-a încurajat. Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că în județul Vâlcea sunt prezenți alți doi jucători locali foarte puternici și atunci era nevoie să gândim o strategie foarte clară în acest sens pentru a nu ne canibaliza. Tocmai de aceea, focusul nostru nu a fost orașul Râmnicu Vâlcea și nu va fi nici în viitor”, mai punctează antreprenorul din spatele Euromarket.
Tot la capitolul expozanți ai reușitei se numără și retailerul Paco Supermarkets care a deschis anul trecut două magazine în Focșani și a remodelat cel mai mare magazin al rețelei distrus complet la interior de un incendiu. „Suntem activi doar pe piața din Vrancea, unde am ajuns la 14 supermarketuri de proximitate, cu suprafețe medii de 500 de metri pătrați. Valoarea investițiilor a depășit suma de 600.000 de euro, însă suntem mulțumiți de rezultatele înregistrate”, spune Feliciu Paraschiv.
Pe expansiune au mizat și retaileri precum Vascar (cu trei deschideri), Barta Ati (+2 magazine noi) sau Jam Supermarket care a pariat 1 milion de euro pe un magazin ”din liga celor mari”.
Atuuri pentru prezent și viitor
Dacă ne uităm la cifre, 2019 a fost un an bun, creșterea businessului fiind susținută nu doar prin expansiune. Un rol important în ecuația de creștere l-au avut anticiparea nevoilor consumatorilor și rapiditatea în implementare, dar și premiumizarea, atât în ceea ce privește sortimentația, cât și serviciile furnizate de retaileri. „Anul trecut a venit cu un plus de 12% la nivelul cifrei de afaceri, până la 23 de milioane de euro. Am mizat pe serviciile oferite cumpărătorilor și pe faptul că avem magazine curate, bine mercantizate, cu un design plăcut. În plus, suntem prima rețea de supermarketuri din România care a implementat sistemul de cash-back”, precizează Feliciu Paraschiv.
Și în cazul rețelei Diana, strategia care a dat roade pare să fie cea a retailului tradițional de calitate. „Pentru anul trecut vorbim despre o creștere de peste 10% a cifrei de afaceri față de 2018. Pe lângă o politică de prețuri echitabilă și corectă, am dezvoltat în timp nu doar relații comerciale, ci și umane cu clienții din zonele în care activăm. În rețeaua de magazine Diana, frecvența de cumpărare este zilnică, ceea ce denotă o apropiere și o comunicare eficientă cu clienții și posibilitatea sporită de fidelizare a cumpărătorilor, pe termen lung.
Specificul nostru face ca relația dintre noi și jucătorii din comerțul modern să fie mai puțin concurențială, ba chiar complementară în cele mai multe dintre situații”, punctează Adina Crăciunescu. Evoluția bună a vânzărilor îl încurajează pe retailer să continue dezvoltarea și anul acesta. Pe lângă remodelarea magazinelor, Diana are deja programate pentru prima parte a anului două relocări de magazine și alte două deschideri. Nici pentru Paco Supermarkets extinderea nu rămâne în plan secundar în 2020, însă prima parte a anului va fi marcată de finalizarea procesului de achiziție a unui depozit.
Cât despre MCA Comercial, planurile pe 2020 includ atât finalizarea investițiilor într-un depozit, cât și schimbarea la față a unor magazine din rețea, nefiind exclusă nici extinderea prin preluarea unor magazine operaționale.
Câștigătorii pe termen mediu și lung
Pentru viitor, jucătorii din piață vorbesc la unison despre scăderea cotei de piață a retailului independent. „Cota va scădea cu siguranță mult sub 40%. Însă acest declin va încetini în anii următori pentru că vor rămâne în piață antreprenori care vor ști să facă lucrurile bine și vor fi și determinați. Eu consider că există și o felie de rețele independente «greu de ucis» și, mai mult decât atât, nu trebuie să neglijăm faptul că o parte dintre cei care se retrag din retail se specializează în domenii conexe acestuia – fie magazine specializate, fie mici fabrici de bunuri de larg consum”, afirmă Feliciu Paraschiv. De altfel, antreprenorul este de părere că doar companiile serioase care se focusează pe ceea ce fac și nu-și împart activitatea în mai mult de 2-3 domenii vor fi câștigătorii din viitor.
„Pe scurt, câștigătorii din retailul independent sunt luptătorii înverșunați care fac lucrurile ca la carte, extrem de serioși în relația cu furnizorii și care vor reuși să-și surprindă plăcut clienții”, completează proprietarul Paco Supermarkets.
Și reprezentanta Diana este de părere că anul 2020 va veni cu surprize noi și că vor exista în continuare retaileri care vor ieși din piață. „Noi nu ne vom număra printre aceștia. Câștigătorii retailului vor fi cei care înțeleg retailul de calitate și importanța experienței de cumpărare. Vor ține pasul cu evoluția pieței doar cei care vor putea să vadă imaginea de ansamblu și oportunitățile de creștere și dezvoltare. Drept urmare, noi stăm cu ochii pe trendurile pieței, ne folosim tot mai mult de tehnologie, studiem piața astfel încât să rămânem unul dintre jucătorii importanți ai retailului independent din România”, punctează Adina Crăciunescu.
La rândul său, Maria Cruceru consideră că șansa comerțului tradițional este de a exploata cu succes avantajul proximității și al identității locale. „Dacă acum vorbim despre o cotă de peste 60% pentru IKA, anul viitor mă aștept ca aceasta să ajungă la 70%, cu tot ce reușesc să mai înghită marile rețele internaționale. Astfel, dezvoltarea unor formate moderne, atractive, care pun în valoare plăcerea de a face cumpărături ar putea reprezenta calea spre reușită”, concluzionează reprezentanta MCA Comercial.