Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este de mult un element definitoriu în ecuația de creștere. Astfel, comercianții locali au făcut din 2023 un an al consolidării și remodelării, acestea fiind cuvintele-cheie și pentru 2024.
Privit ca un mix între prudență și optimism, 2023 a fost un an bun pentru piața de retail independent. Cu o creștere valorică de 16% în primele nouă luni, potrivit datelor de retail audit NielsenIQ, acest canal a reușit să aibă o performanță peste cea a segmentului de hipermarketuri și a segmentului de supermarketuri, care au bifat un avans de 10%, respectiv 13,2%. Cu toate acestea, numeric, universul de retail independent și-a continuat trendul descendent al ultimilor ani, 2023 venind cu un minus de 2,9%. Anul trecut a făcut notă discordantă față de anii anteriori, când retailerii locali depuneau armele în fața lanțurilor internaționale, consolidarea fiind cuvântul de ordine pentru rețelele locale importante.
Astfel, pentru Annabella, 2023 a fost un an în care retailerul a accelerat expansiunea și ritmul de creștere al companiei. Pe lângă deschiderile de magazine și inaugurarea primului parc de retail Annabella, retailerul a preluat rețeaua Best Market, făcându-și astfel intrarea pe piața din Dâmbovița. „Această preluare reprezintă un moment semnificativ în dezvoltarea rețelei noastre, ce reconfirmă punctul de maturitate în care se află Annabella”, a explicat Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.
Pe cartea expansiunii au bifat și rețelele DIANA și Euromarket, ceilalți doi jucători independenți din județul Vâlcea care reușesc să țină piept cu brio marilor lanțuri de retail. „A fost un an dinamic, așa că bilanțul este unul pozitiv și reflectă creșterea prezenței noastre în piață și consolidarea regională, prin bifarea unor noi locații pe hărțile județelor Argeș, Gorj și Vâlcea”, a spus Adina Crăciunescu, Managing Partner DIANA.
Pentru Euromarket, strategia de creștere a fost un mix între remodelări și expansiune. „Am remodelat două unități comerciale, dintre care una a fost un proiect complex, în care am reconstruit magazinul de la zero, și am inaugurat un supermarket. Am rămas fideli strategiei noastre de dezvoltare în pași mărunți. Lupta este din ce în ce mai grea, dar noi avem un plan pe termen lung”, a punctat Daniel Munteanu, proprietarul rețelei Euromarket care anul trecut a atins pragul de 50 de magazine.
Tot la capitolul mișcărilor strategice merită menționat și parteneriatul de achiziții semnat de Paco Supermarkets cu Auchan, o mișcare menită să aducă beneficii semnificative ambelor parți, dar și clienților. „Prin achiziții comune, ne propunem să obținem prețuri competitive, oferind consumatorilor noștri acces la produse de calitate la costuri reduse. Este o paradigmă nouă în retail, unde concurența devine sinergie pentru a aduce câștiguri tuturor părților implicate. Însă nu aș spune că în cazul de față vorbim despre concurență, fiind nișați diferit în zonele în care ne dezvoltăm”, a explicat Feliciu Paraschiv, Directorul General Paco Supermarkets.
Remodelarea, o rețetă sigură de creștere
Presiunea asupra comercianților independenți nu este deloc de neglijat, însă provocările anului 2023 și-au pus amprenta și asupra marilor lanțuri internaționale, care au apăsat pedala de frână dacă ne raportăm la expansiune. Astfel, strict prin prisma rezultatelor, retailerii locali au reușit să facă din 2023 un an de creștere.
Cu o suprafață totală de vânzare de aproximativ 27.500 metri pătrați pentru cele trei magazine deja deschise, două dintre ele în Ploiești și unul în București, La Cocoș a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de aproximativ 1 miliard de euro (+40% versus 2022), fiind primul jucător independent care atinge acest prag pe plan local.
După trei magazine noi finalizate anul trecut, și Senic Gross&Market estimează o creștere de 50% a cifrei de afaceri, în condițiile în care în 2022 retailerul a raportat afaceri de 247 de milioane de lei. Cu nouă locații cash&carry active la finalul anului trecut, familia Cîmpeanu a investit peste 20 de milioane de euro în rețeaua de magazine din 2017 până în prezent.
Rețeaua Magazine DIANA și-a depășit obiectivul setat pentru anul trecut, încheind 2023 cu o cifră de afaceri de peste 400 de milioane de lei. „Au contribuit la aceste rezultate inaugurările de noi magazine, proiectele de remodelare a locațiilor existente, noutățile în materie de sortimentație (extinderea vitrinelor asistate și self-service cu produse DIANA și Pescăria Magic, extinderea zonelor de legume și fructe) și în materie de servicii (Hot Dog Corners, Bakery Corners)”, a explicat Adina Crăciunescu.
Pentru a-și menține poziția în topul regional, și MCA Comercial a demarat, în urmă cu un an și jumătate, un amplu proces de remodelare a magazinelor, ajuns la borna cu numărul nouă dintr-un total de 13 locații. Pentru 2023 retailerul își setase atingerea pragului de 100 de milioane de lei cifră de afaceri.
Creșteri peste media raportată la nivelul pieței au raportat și Home Garden Supermarket, Paco Supermarket, Euromarket. Concret, Home Garden Supermarket a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 90 de milioane de lei, după un avans de 27%, în timp ce ceilalți doi jucători au raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.
Reziliența, o prioritate pentru viitor
Ce va aduce viitorul pentru jucătorii independenți? Cu siguranță, provocările rămân pe masă, iar expansiunea și consolidările marilor rețele de magazine nu vor face din 2024 un an mai comod pentru comercianții independenți. Cu toate acestea, ultimii ani sunt o dovadă clară a faptului că acest canal de vânzare și-a temperat scăderea, iar o mare parte dintre jucătorii care sunt activi în piață fac din reziliență o prioritate.
Astfel, deloc surprinzător, expansiunea rămâne o direcție clară de dezvoltare și în viitor, iar proiectele anunțate nu sunt deloc de neglijat. Astfel, La Cocoș, liderul pieței locale de retail, pune la bătaie investiții de 11 milioane de euro pentru 2024. „Lista noastră de priorități este scurtă. După un an bun cum a fost 2023 și previziuni pentru un an și mai bun, cum credem că va fi 2024, putem spune că nevoia de resurse financiare pentru a deschide o locație nouă poate fi generată de modelul nostru de afacere într-o perioadă cuprinsă între nouă şi 12 luni de activitate. Astfel, pentru acest an avem în plan să deschidem cel puțin două magazine noi”, a explicat Iulian Nica, fondatorul La Cocoș.
Investiții cu șase zerouri au fost bugetate și de Annabella și Euromarket. „Valoarea investițiilor din 2023 se ridică la peste șase milioane de euro, suma incluzând echipamente, investiții în platforma logistică, dar și în expansiune. Pentru 2024 ne propunem să investim un buget similar, atât în noi deschideri, cât și în următorul parc de retail din Râmnicu Vâlcea”, a spus reprezentantul rețelei Annabella.
Pentru prima parte a acestui an, Euromarket a alocat trei milioane de euro, bani care vor merge către trei remodelări și două deschideri de magazine în Curtea de Argeș și Râmnicu Vâlcea. „Dincolo de aceste proiecte punctuale, ne uităm tot mai atent către expansiunea regională, iar Olt și Gorj sunt județele în care vedem potențial și sperăm ca anul acesta să deschidem primele magazine. Competiția este tot mai acerbă, așa că e nevoie să continuăm dezvoltarea. Mediul macroeconomic și legislativ nu este cel mai bun prieten al mediului de business, însă noi pariem pe respectul față de client, iar acest lucru se traduce prin magazine moderne, sortimentație adaptată și servicii adaptate”, a explicat Daniel Munteanu.
Și rețeaua de magazine DIANA pornește la drum conectată la realitățile pieței care nu sunt dintre cele mai favorabile. „Creșterea va fi double digit și suntem determinați să accelerăm ritmul de deschideri, patternul fiind unul de extindere regională. În calitate de retailer independent prezent în șase județe, cu un bagaj de peste 32 de ani de experiență, considerăm un avantaj informațiile acumulate despre zonele și comunitățile cărora ne adresăm și relațiile construite în timp cu clienții, care ne permit personalizarea formatelor și ofertei. Flexibilitatea operațională și decizională, autonomia în strategie sunt alte atuuri pe care le avem”, a completat Adina Crăciunescu.
Pentru Paco Supermarkets, baza de plecare pentru dezvoltare în 2024 o reprezintă investițiile în achiziționarea terenurilor pentru deschiderea a trei noi magazine în Tulnici, Mărășești și cartierul Caragea (localitatea Odobești).
„Ne dorim să ne consolidăm prezența în aceste zone, explorând simultan posibilități de extindere în alte regiuni promițătoare din județul Vrancea. Ne așteptăm la continuarea creșterii anul acesta, fundamentată pe deschiderea noilor magazine, lansarea de servicii inovatoare și menținerea parteneriatelor strategice cu furnizorii actuali, dar și cu alții noi. Inovația rămâne cheia succesului nostru, iar adaptabilitatea la schimbările din piață ne va consolida poziția în fruntea industriei de retail de proximitate din zona noastră”, a punctat Feliciu Paraschiv.