Euromarket, retailerul care vrea să rescrie tiparele în comerțul independent

Cu o experiență de peste 25 de ani pe piața locală de retail, Euromarket alocă bugete cu șase zerouri pentru extinderea Euromarket 2.0, un concept dezvoltat sub semnul retailului cu respect pentru clienți. Cea mai recentă investiție a fost finalizată în luna martie, în Băbeni, vedeta fiind magazinul fanion al rețelei.

Cu o poveste care începe acum mai bine de 25 de ani și 51 de magazine active în județele Vâlcea și Argeș, Euromarket se numără printre comercianții care au un cuvânt important de spus în piața locală de retail. Și pentru că experiența nu mai este de mult un atribut suficient pentru a-și asigura o dezvoltare sustenabilă pe termen lung, în 2019, Daniel Munteanu, antreprenorul din spatele businessului, a lansat un concept nou de retail în care cuvântul de ordine este „modernism”. De la acel moment, mai bine de 20 de locații au trecut printr-un proces de remodelare, cea mai recentă redeschidere fiind magazinul fanion al companiei.

Situat pe DN 64, drumul de legătură între Râmnicu Vâlcea și Caracal, Euromarket Băbeni este cel mai important magazin din rețea. „Într-un peisaj de retail în care consumatorii au acces la spații moderne, mizăm și noi pe această carte pentru a fi în linie cu piața. Locația și-a deschis porțile pe 27 iulie 2007; era clar că după 18 ani avea nevoie de un facelift. Și schimbarea a fost una radicală pentru că am dublat suprafața de vânzare și am implementat noul concept de vânzare care vine cu o imagine nouă, dar și cu echipamente noi”, explică Daniel Munteanu.

În contextul în care vorbim de un proiect de amploare, investiția a fost și ea pe măsură. Concret, bugetul alocat pentru modernizarea și extinderea locației s-a ridicat la două milioane de euro. „Inițial, magazinul avea o sală de vânzare de până în 800 de metri pătrați, iar acum suprafața de vânzare se ridică la 1.500 de metri pătrați, ceea ce înseamnă că vorbim practic de o dublare”, susține antreprenorul.

Un concept adaptat profilului de clienți

Deși magazinul a fost regândit pornind de la conceptul Euromarket 2.0, antreprenorul a înțeles că pentru a maximiza oportunitățile de creștere ale fiecărei locații e nevoie să răspundă cât mai bine nevoilor clienților. Astfel, deși și-a dublat suprafața de vânzare, spațiu este acum mult mai aerisit, oferind o experiență de cumpărare simplificată și funcțională. Mai mult, sala de vânzare a fost gândită pentru a delimita mai bine categoriile-cheie pentru un cumpărător de tranzit. „În mare parte ne bazăm pe clienții de tranzit. În acest moment, circa 80% dintre clienții noștri din această locație sunt cumpărători «în trecere» sau din localitățile limitrofe. Noi mai deținem un magazin în centrul localității și acolo merg clar locuitorii. Aici e practic un punct de trecere, dar reunește supermarketul, un restaurant și o zonă de fast-food, astfel că ne bucurăm de un trafic ridicat de clienți”, adaugă Daniel Munteanu.

La capitolul sortimentație, retailerul a dezvoltat zona de produse non-food, cu focus pe partea de menaj, dar a acordat o atenție suplimentară categoriei de vinuri, unde portofoliul a fost extins și podgoriile din Drăgășani sunt puse la loc de cinste, și zonei de carmangerie. În plus, antreprenorul a creat și o zonă cu produse de panificație și patiserie pregătite și coapte în magazin, dar a dezvoltat și o zonă de cofetărie.

„Înainte de remodelare, aveam la raft în jur de 18.000 de produse, iar acum sunt 21.000 de SKU-uri, dintre care 60% sunt produse alimentare. Am ales să avem un portofoliu extins, astfel încât clienții să găsească toate produsele de care au nevoie, mai ales că, deși este o locație de tranzit, coșul de cumpărături este destul de mare pentru că misiunile de cumpărare variază. Avem și clienți care își fac cumpărăturile de stocare, dar și cumpărători care vin pentru un pachet de țigări sau ceva de băut”, completează antreprenorul.

Dincolo de modificările structurale, nu putem să nu aducem în discuție și schimbarea la nivel de design, magazinul fiind un spațiu modern, care îmbină într-un mod extrem de plăcut materialele. Astfel, lemnul insuflă legătura cu tradițiile și autenticitatea, în timp ce sticla și metalul plasează locația în tendințele prezentului.

Remodelările, o rețetă sigură de creștere pentru Euromarket

Deși e redeschis de mai puțin de o lună, feedbackul clienților este unul pozitiv, iar acest lucru se reflectă și în performanța financiară. Valoric, vânzările au crescut cu 20% față de lunile anterioare, în timp ce media de clienți a urcat de la 1.000 de clienți la 1.200-1.300 de clienți pe zi. „Impactul este clar pozitiv, deși, trebuie să recunosc, așteptările mele erau puțin mai sus. Adică, pentru celelalte locații care au trecut printr-o schimbare radicală, media de creștere a vânzărilor a fost de 30% și s-a văzut imediat. Dar am încredere că vom atinge acest obiectiv în curând pentru că oamenii observă diferența și apreciează faptul că am creat un spațiu care le arată că îi respectăm. Tocmai de aceea am pus atât de mult accentul pe felul în care arată magazinele și am ales echipamente moderne”, explică Daniel Munteanu.

De altfel, în contextul în care provocările sunt la ordinea zilei și creșterea nu este un obiectiv ușor de atins, fondatorul Euromarket se bazează pe remodelări pentru a-și securiza un avans sustenabil la nivelul cifrei de afaceri. „În 2024 am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 18%, până la pragul de 60 de milioane de euro. Anul acesta, în primele trei luni, nu am reușit să menținem ritmul cu care eram obișnuiți și avansul raportat a fost de doar 10%. Dar cred că, în general, primele trei luni din an sunt și cele mai grele. Am încredere că vom compensa până la finalul anului pentru că mai avem pe listă alte trei remodelări și patru deschideri de magazin, bugetul total de investiții ridicându-se la șapte milioane de euro”, adaugă proprietarul Euromarket.

Dezvoltare, dar în pași atent calculați

Ce urmează pentru Euromarket dacă ne raportăm la viitor? Rețeta rămâne aceeași: dezvoltare, dar cu pași atent calculați. „Sincer să fiu, este o luptă tot mai grea. Contextul macroeconomic nu e favorabil, cumpărătorii sunt tot mai atenți la bugetul pe care îl alocă pentru achizițiile FMCG și competiția e tot mai acerbă. Trebuie să fim atenți la investițiile pe care le facem, la modul în care alegem locațiile în care ne dezvoltăm pentru că riscurile sunt mari”, susține Daniel Munteanu.

Tocmai de aceea, retailerul pariază în continuare pe dezvoltarea cu pași mici. Tot din rețeta deja testată face parte și expansiunea în mediul rural. Astfel, din cele patru magazine care se regăsesc pe lista investițiilor pentru anul acesta, două sunt în rural. „Noi am ales ruralul ca principală zonă de extindere și rezultatele ultimilor 20 de ani sunt o dovadă că nu am ales greșit. În rural sunt încă multe zone cu potențial, așa că nu schimbăm strategia”, completează managerul.

Ceea ce se va schimba însă în viitor este arealul de acoperire. Dacă până acum județul Vâlcea a reprezentat terenul de dezvoltare, în 2026 Euromarket va face pasul în județul Gorj și își va consolida prezența în județul Argeș. „Obiectivul nostru este ca fiecare locație să performeze și atunci acesta a fost motivul pentru care am preferat să ne dezvoltăm în zonele în care ne bucurăm de notorietate. Am ales să prioritizăm remodelările în defavoarea expansiunii”, a concluzionat Daniel Munteanu.

Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este...
Euromarket alocă 3 mil. euro pentru expansiune în prima parte a lui 2024
Euromarket alocă 3 mil. euro pentru expansiune în prima parte a lui 2024
Retailerul Euromarket continuă investițiile în expansiune, bugetul alocat pentru prima jumătate a anului fiind de trei milioane de euro. În...
Cum folosește Euromarket remodelările ca strategie de dezvoltare
Cum folosește Euromarket remodelările ca strategie de dezvoltare
După ce în 2021 a fost la un pas de pragul de 40 de milioane de euro cifră de afaceri, pentru anul acesta retailerul vâlcean Euromarket și-a...
Daniel Munteanu, Euromarket: „Mai mult ca oricând e nevoie să fim prudenți și să calculăm de două ori fiecare investiție”
Daniel Munteanu, Euromarket: „Mai mult ca oricând e nevoie să fim prudenți și să calculăm de două ori fiecare investiție”
La doi ani de la lansarea unui concept premium de magazin și opt unități sub noul format, retailerul Euromarket a început să culeagă roadele....