Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Cu o prezență de peste 32 de ani pe piața retailului independent și 68 de magazine operate în șase județe, rețeaua Magazine Diana face trecerea spre expansiunea regională. În paralel cu extinderea dincolo de granițele consacrate, retailerul și-a setat un obiectiv ambițios: atingerea pragului de 100 de magazine până în 2025.
Pentru rețeaua Magazine Diana, ultimii trei ani au fost sinonimi cu eficientizarea și consolidarea businessului. „Perioada de pandemie ne-a adus cumva mai aproape de casă și am ales să ne focusăm pe remodelările de magazine și pe eficientizarea businessului. Acum doi ani am închis primele magazine și a fost un moment greu, dar am înțeles că trebuie să luăm decizii în favoarea businessului dincolo de impactul la nivel de imagine. Apoi, în 2022, am preluat integral businessul Pescăriile Magic și am trecut expansiunea rețelei pe planul al doilea. Astfel, în ultimul an am deschis patru locații, dar a fost o decizie bună pentru că ne-am așezat și am avut timp să stăm mai mult timp în magazine și să identificăm acele elemente care ne pot ajuta să creștem”, punctează Adina Crăciunescu, Managing Partner Diana.
2023 vine însă cu o schimbare de paradigmă, retailerul fiind pregătit pentru accelerarea ritmului de expansiune și modernizare a rețelei. „Suntem în punctul în care vom accelera expansiunea și obiectivul este să menținem ritmul de 10-15 magazine pe an”, adaugă reprezentanta retailerului. Diferit însă față de anii anteriori este teritoriul de extindere, focusul fiind de data aceasta dincolo de granițele județului care au consacrat businessul Diana. „În acest moment, operăm 56 de magazine în județul Vâlcea. Dacă luăm în calcul și locațiile operate de ceilalți jucători din piață, indiferent că sunt businessuri locale sau internaționale, probabil vorbim despre mai bine de 200 de magazine la nivel de județ. Așadar, a venit momentul să facem pasul de la local spre o extindere regională”, spune Adina Crăciunescu.
Județul Dâmbovița, o zonă de interes
Pe lista scurtă a expansiunii pentru anul acesta, dar și dincolo de orizontul lui 2023, se numără județele Dâmbovița, Olt, Gorj și Argeș, toate fiind zone pe care retailerul le-a testat deja. „În Gorj mai avem patru magazine și este o zonă în care avem avantajul de a fi cunoscuți prin portofoliul de carne și mezeluri. În Dâmbovița am intrat în 2019 și suntem prezenți doar în Găești. Accesarea acestei piețe a fost destul de grea pentru că oamenii nu cunoșteau brandul Diana și produsele nu le erau familiare. Am înțeles însă că e nevoie de timp pentru a atrage clienții atunci când ieși din aria de acțiune. Acum, magazinul are rezultate foarte bune și chiar a depășit bugetul planificat la începutul anului”, adaugă Adina Crăciunescu.
Un rol important în performanța magazinului a avut-o și extinderea și modernizarea acestuia, un proiect care s-a ridicat la circa 50.000 de euro. „A apărut oportunitatea de a extinde sala de vânzare și nu puteam rata ocazia. Și, odată cu mărirea suprafeței de vânzare, am schimbat și rafturile și gresia pentru a da o notă de modernitate magazinului și a atrage mai mult clienții tineri”, explică Adina Crăciunescu. Extinderea sălii de vânzare cu 100 mp a venit la pachet și cu extinderea gamei de produse, sortimentația ajungând în momentul de față la aproximativ 8.000 de SKU-uri. „Aveam și înainte un portofoliu vast de produse și categorii, dar acum am putut lista exact acele produse care fac diferența. În plus, am extins vitrina de carne”, a punctat Adina Crăciunescu.
Astfel, în primele opt luni ale acestui an vânzările de carne de porc s-au majorat cu 60% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce țigările au crescut cu doar 5%. „Traficul este constant și coșul de cumpărături se mărește. Iar faptul că am reușit ca produsele din portofoliul DIANA Abator și Fabrică de Mezeluri Diana să genereze circa o treime din total vânzări este îmbucurător”, adaugă reprezentanta retailerului.
Creștere de 30% după remodelare
Redeschis în luna iulie, magazinul Diana Găești a înregistrat un avans de 30% la nivelul vânzărilor. Ce alte elemente au mai contribuit însă la creștere? „Cu timpul am învățat să performăm în categorii diverse și faptul că avem o sortimentație extinsă ne ajută. În plus, de anul trecut ne-am focusat mai mult pe zona de legume și fructe, iar rezultatele nu au întârziat să apară, pentru că, în momentul de față, clienții vor ca un magazin, indiferent de format, să acopere cât mai bine nevoile lor”, spune antreprenoarea.
Totodată, retailerul lucrează la extinderea sortimentației pe segmentul de non-food. „Ne confruntăm cu provocarea de a obține o pondere de 10% în vânzări pentru aceste categorii. De anul trecut, ne-am implicat și în segmentul «back to school» și am încercat să extindem portofoliul în zona de categorii sezoniere, astfel încât să generăm volume semnificative”, adaugă reprezentanta Diana.
În prezent, magazinul are o valoare medie a coșului de cumpărături de 40 de lei, mai mare decât media din Vâlcea. „Avem acum clienți care preferă să achiziționeze produsele în cantități mai mari, adică în baxuri. Încă nu putem stabili cu certitudine dacă acești cumpărători provin din zona urbană sau din localitățile învecinate, dar cu siguranță au găsit un magazin care le satisface preferințele și de unde fac achiziții lunare”, susține Adina Crăciunescu.
O nouă etapă de dezvoltare
Deși extinderea dincolo de zona pe care o cunosc atât de bine vine la pachet cu provocări, pentru rețeaua Magazine Diana dezvoltarea regională reprezintă acum o prioritate. „Este o etapă firească. Suntem conștienți că nu va fi ușor, dar vrem să dezvoltăm businessul și atunci trebuie să mergem mai departe de casă”, punctează reprezentanta Diana.
Astfel, până în 2025, ținta este atingerea pragului de 100 de magazine, în contextul în care acum rețeaua numără 68 de locații. „În cursul acestui an, ne propunem să deschidem noi magazine, iar pentru anul 2024 avem planuri îndrăznețe și sperăm să inaugurăm între 10 și 15 noi locații. Aceasta reprezintă o accelerare semnificativă a strategiei noastre de expansiune. Până în prezent, ne-am bazat pe resurse proprii, iar investițiile au fost finanțate din profitul reinvestit. Acest model ne-a oferit confort și stabilitate. Cu toate acestea, odată cu creșterea semnificativă a costurilor de construcție, datorată dimensiunilor mai mari ale formatelor noastre, pentru a deschide aproximativ zece locații, ne așteptăm să ajungem la o sumă de aproximativ trei milioane de euro. Așadar, este posibil să apelăm și la investiții externe pentru a susține această expansiune rapidă”, adaugă Adina Crăciunescu.