Piața locală de bere, pe drumul fragil al redresării

După o perioadă de mai bine de cinci ani marcată de scăderi și incertitudini, industria berii din România dă semne timide de revenire. În 2024, piața s-a stabilizat la 15 milioane de hectolitri, iar primele luni din 2025 rămân sub semnul creșterii. Cu toate acestea, jucătorii din piață vorbesc despre viitor în termeni rezervat optimiști, invocând nevoia unui mediu de business predictibil pentru investiții și creștere sustenabilă. Piața locală de bere, pe drumul fragil al redresării. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Sunt mai bine de cinci ani de când industria berii traversează o perioadă cu fluctuații, cauzate de pandemie, șocurile induse de războiul din Ucraina, dar și de instabilitatea macroeconomică și fiscală. Cu toate acestea, după trei ani de scăderi succesive, în 2024 piața berii s-a stabilizat la 15 milioane de hectolitri, arată datele Berarii României, asociație care reprezintă 90% din piața locală de profil. „2024 a fost un an foarte bun pentru categoria de bere, aducând piața pe un trend ascendent. Categoria a profitat de contextul macroeconomic mai prietenos față de cel din anii precedenți, dar și de vremea favorabilă industriei noastre”, susțin reprezentanții HEINEKEN România.

Despre un bilanț pe plus vorbim și dacă ne raportăm la ultimele 12 luni (mai 2024 – aprilie 2025), datele de retail audit NielsenIQ indicând un plus de 9,5% în valoare și o creștere de 3,9% în volume. „Începutul anului 2025 a venit cu o serie de provocări socioeconomice la care consumatorii au reacționat rapid și vizibil. Deși piața berii rămâne activă, cu lansări de produse și campanii, contextul macroeconomic este unul restrictiv. Indicele de încredere al consumatorilor a înregistrat o scădere, în ciuda unei relative stabilizări a inflației și a unei creșteri a salariului mediu care a ținut cel puțin pasul cu inflația. De asemenea, volatilitatea cursului valutar din ultima lună a accentuat incertitudinea generală”, explică Oana Popa, Director Financiar Bergenbier S.A. Având în vedere acest context, compania a abordat această perioadă cu o mobilizare a tuturor echipelor, concentrându-se pe execuție și pe atingerea obiectivelor stabilite. Astfel, în ansamblu, evoluția Bergenbier S.A. a fost aliniată cu dinamica generală a pieței, într-un context care rămâne complex și volatil. Și HEINEKEN România aduce în discuție un trend de creștere a performanței companiei la nivelul categoriei. „Întâmpinăm sezonul cu un calendar comercial foarte puternic, menit să ne asigure o creștere în cota de piață în acest an”, punctează reprezentanții companiei.

Dacă în cazul marilor jucători începutul de an marchează un avans timid, pentru producătorii de bere artizanală prima parte a lui 2025 a venit cu creșteri substanțiale. Concret, Ground Zero Beer a raportat o creștere de 25% a vânzărilor în primul trimestru, în timp ce Bere Grivița a înregistrat vânzări de trei ori mai mari în prima parte a anului, creșterea datorându-se noii fabrici, care a permis o capacitate de producție mărită, eficiență de producție și, nu în ultimul rând, formate noi de produse. În liga producătorilor pe plus se încadrează și Bere Zăganu. „2025 a început promițător. Am avut creștere de vânzări în fiecare lună față de aceeași lună a anului trecut, atât valoric, cât și în hectolitri vânduți, ceea ce ne face să fim optimiști”, declară Laurențiu Bănescu, cofondator Zăgănu Craft Beer.

Despre un bilanț pe plus în categorie vorbim și în cazul retailerului Auchan, unde vânzările de bere au înregistrat o creștere semnificativă în primele luni ale acestui an, double-digit în volum, evidențiind atât o evoluție pozitivă pentru această categorie, cât și tendințele emergente de consum. „Berea blondă și berea fără alcool au înregistrat cele mai mari creșteri. Acest trend poate fi explicat și prin preferințele consumatorilor pentru gusturi clasice și opțiuni mai sănătoase, care se aliniază preocupărilor moderne legate de stilul de viață”, explică Ionuț Dumitrașcu, Director Produse Alimentare Auchan Retail România.

Ce trenduri dau tonul în categorie

Piața locală de bere are, fără îndoială, un potențial considerabil și, în ultimul deceniu, a cunoscut o maturizare semnificativă, reflectată în rafinarea preferințelor consumatorilor, susțin jucătorii activi în categorie. „Berea lager continuă să domine topul alegerilor, însă observăm o diversificare treptată a gusturilor prin apariția mixurilor de bere cu suc, a variantelor aromatizate și a celor fără alcool. Dacă ne uităm la cifre, berea cu alcool are o pondere de peste 90% din volumul total. Totuși, segmentul berilor fără alcool a depășit pentru prima dată o cotă de 6%, înregistrând o creștere de 15% față de anul anterior. În paralel, mixurile de bere și suc – parte a aceleiași categorii – au crescut cu peste 20% față de anul anterior, ceea ce confirmă apetitul consumatorilor pentru produse inovatoare și diversificate”, explică reprezentanta Bergenbier S.A.

Potrivit datelor NielsenIQ, segmentul de bere fără alcool a raportat cea mai bună dinamică în intervalul mai 2024 – aprilie 2025 versus anul anterior, cu o creștere de 25,5% în valoare și un plus de 16,3% la nivel de volume.

„Deși vedem o schimbare a preferințelor de la o generație la alta și un interes în creștere pentru produsele fără alcool sau slab alcoolizate, totuși variantele cu alcool sunt în topul preferințelor”, completează reprezentanții Ursus Breweries. În acest context, obiectivul companiei este ca, până în 2030, 20% din portofoliu să fie reprezentat de produse fără alcool și face constant eforturi pentru diversificarea gamei de produs.

În plus, reprezentanții companiei vorbesc și despre premiumizare, aspect reflectat și la nivel de ambalaje. Astfel, potrivit datelor Asociației Berarii României, anul trecut livrările de bere la draft au crescut cel mai mult, cu 13% față de 2023, iar PET-ul a continuat să scadă, marcând un declin de 4%, în timp ce livrările de bere la doză au crescut cu 9%.

„Tendințele din piață precum consolidarea segmentului mainstream, dinamica bună a mărcilor internaționale și apetitul consumatorilor pentru a experimenta o gamă largă de gusturi susțin performanțele portofoliului nostru, care vine cu propuneri solide în fiecare categorie”, adaugă reprezentanții HEINEKEN România.

Tot la acest capitol merită adus în discuție și impactul SGR, despre care jucătorii din piață vorbesc în termeni pozitivi. „Deși procesul de returnare a ambalajelor SGR presupune un efort, vedem că oamenii au fost deschiși și au integrat acest comportament în rutina lor, mai ales în contextul în care vine și ca o completare a valorilor pe care le au”, susțin reprezentanții Ursus Breweries.

Efervescență la capitolul inovație

În contextul în care provocările în industrie au fost o constantă a ultimilor ani, inovația rămâne o armă pe care jucătorii din piață nu se tem să o folosească, ba chiar din contră. Astfel, pentru a-și consolida prezența în piață, HEINEKEN România mizează pe noile lansări de anul acesta, Amstel și Ciuc Radler Tropical. „Lansarea Amstel a reprezentat un moment foarte important pentru HEINEKEN România. Deja observăm un impact puternic în piață, noua marcă fiind primită cu entuziasm atât de către consumatori, cât și de partenerii noștri din retail”, punctează reprezentanții companiei.

Și Bergenbier S.A. a făcut o obișnuință din a avea un început de an efervescent, aceasta fiind perioada când compania pregătește sezonul, ceea ce se traduce prin lansări, campanii și multă planificare. „Nici 2025 nu a făcut notă discordantă. Dacă anul trecut am avut o lansare importantă în segmentul core, anul acesta avem o noutate în affordable premium cu un brand vibrant, Madrí Excepcional. Piața a reacționat foarte bine la această lansare. Dacă ne uităm la performanțele celorlalte branduri, cu siguranță Bergenbier rămâne o marcă flagship, un element de stabilitate în portofoliu, iar Caraiman performează în linie cu așteptările pieței”, adaugă Oana Popa (Bergenbier S.A.).

Tot la capitolul noutăți merită menționate și cele două sortimente Peroni fără alcool – Peroni Limone di Sicilia și Peroni Arancia Rossa. „Această extindere a gamei de produse vine în contextul nevoii clienților de premiumizare. Feedbackul clienților este bun, iar primele rezultate arată îmbucurător. Așadar, un cuvânt-cheie prin care am putea defini industria este inovația. Avem nevoie să dezvoltăm produse noi care să se plieze pe preferințele în schimbare ale consumatorilor, în funcție de generație, stil de viață și gust”, adaugă reprezentanții Ursus Breweries.

Ground Zero Beer a intrat anul acesta pe segmentul berilor de volum, prin lansarea „Deranj Doar o Bere”. „Canalul de retail generează volumele relevante, însă berea artizanală a întâmpinat dificultăți în poziționare până acum. Am creat o bere ușor de băut, cu un profil clar, care păstrează calitatea noastră, dar care poate concura cu produsele mainstream din categoria lager. Prin această lansare nu vom compromite calitatea pentru volum, dar urmărim să vorbim și pe limba celor care nu știu ce e un NEIPA. În vremuri dificile, rămân brandurile care știu să fie relevante”, spune Cosmin Timbuș, acționar Ground Zero.

Deși vorbim despre o piață în care top cinci branduri – Ciucaș, Neumarkt, Timișoreana, Tuborg și Ursus – dețin o cotă valorică de 55% în total piață, Auchan a lansat la începutul lunii mai brandul propriu de bere Frățică. „Este un brand aflat la început de drum, însă primele semnale din piață sunt încurajatoare. Avem o strategie bine definită și o poziționare atent gândită prin care ne propunem ca brandul să atragă un segment de consumatori în căutare de experiențe noi. Rezultatele indică un interes crescut din partea clienților. Pe viitor, strategiile de marketing și poziționare vor juca un rol esențial în creșterea notorietății și loializării consumatorilor”, adaugă Ionuț Dumitrașcu.

Previziuni rezervat-optimiste pentru 2025

După o perioadă dificilă pentru categorie, 2025 poate fi descris drept un mix între oportunități și prudență. „Contăm pe o stabilizare a pieței și pe o predictibilitate sporită din perspectiva cadrului de reglementare pentru a putea duce la bun sfârșit investițiile programate și pentru dezvoltarea în continuare a categoriei”, spun reprezentanții Ursus Breweries. Compania are în plan o investiție de 15 milioane de euro la fabrica din Buzău, pe care mizează pentru creșterea capacității de producție.

Reprezentanta Bergenbier S.A. este de părere că 2025 va fi în linie cu ultimii cinci ani. Astfel, mai ales dacă ne uităm la contextul economic, cuvântul-cheie ar putea fi provocator. „Estimăm că piața de bere va rămâne stabilă, poate cu o ușoară descreștere. Dar chiar și în această piață, oportunitățile de creștere pentru noi vin din lansarea Madrí Excepcional, din consolidarea Caraiman, din Bergenbier, brandul nostru motor, dar și din celelalte parteneriate și activități pe care le-am planificat pentru mărcile noastre”, punctează reprezentanții companiei. Inovația este unul dintre pilonii strategici și pentru HEINEKEN România. „Susținem și anul acesta portofoliul de branduri cu investiții în marketing pentru a asigura succesul noilor lansări și consolidarea brandurilor existente”, susțin reprezentanții companiei. În ceea ce privește amprenta locală, producătorul vrea să-și consolideze prezența prin investiții constante în cele trei fabrici și în echipă. Investițiile în producție, logistică și comunicare se regăsesc și pe lista Bere Grivița. „Avem în curs un proiect de extindere a capacității de depozitare. Vom construi un depozit modern de peste 1.000 de metri pătrați pentru materii prime și produse finite”, spune Matei Lucescu. Acesta completează investiția de șase milioane de euro finalizată în 2023 pentru inaugurarea celei de-a doua fabrici și va susține  obiectivul de dublare a cifrei de afaceri setată pentru anul acesta.

Ținând cont că lunile iunie-septembrie reprezintă aproximativ 70% din cifrele anuale ale Bere Zăganu, producătorul de bere artizanală evită să înainteze cifre exacte de creștere. „Suntem însă optimiști și ne bazăm și pe o predictibilitate mai bună a costurilor față de anii precedenți. Continuăm startegia de dezvoltare a clienților noi în toată țara. Credem că există în continuare potențial mare de dezvoltare”, consideră Laurențiu Bănescu.

Astfel, „în ciuda unor majorări ale accizelor, al impredictibilității politice de până acum și a cursului valutar care afectează achizițiile de materii prime și ambalaje din afara țării, sperăm ca 2025 va fi un an bun pentru noi”, completează reprezentantul Zăganu, care atrage atenția asupra faptului că, deși România este o țară care stă bine la capitolul consum per capita în general, pe piața de bere artizanală a pierdut startul.

Cristian I. Popa, membru al Consiliului de administrație al BNR
Cristian Popa, BNR: Productivitatea, principalul motor al creșterii economice
Dimensiunea companiei este un factor determinant al productivității acesteia. Asta spun datele a peste 650.000 de firme active analizate. Datele...
analiza de piata produse de uz casnic din hartie
Sustenabilitatea și raportul calitate-preț, factorii care dictează evoluția pieței de produse din hârtie
Diversificarea ofertei, urmărirea unui raport calitate-preț corect și cererea crescută pentru produse sustenabile sunt factorii care au generat...