Cooperativele, o soluție win-win pentru producători, retaileri și consumatori

În perioada 2020 – 2023 numărul cooperativelor agricole înființate pe plan local a crescut cu 70%, un procent care reflectă importanța din ce în ce mai mare a acestei verigi în ecosistemul de business. Vorbim de o soluție win-win atât pentru producători, cât și pentru retaileri și consumatori, cooperativele reprezentând o fundație pentru un lanț alimentar mai sustenabil și mai transparent. Analiza dezvoltarea cooperitivelor in Romania.

În anul 2023, existau pe plan local 2.620 de cooperative agricole, dintre care 2.526 erau încă în funcțiune, arată datele unui studiu realizat de Centrul Român de Politici Europene. Față de începutul anului 2020 (când a fost realizată cercetarea anterioară), acest sector a înregistrat o creștere de 70%. Un număr record de cooperative nou înființate s-a înregistrat în anul 2021 (+778), motivul fiind reprezentat de facilitățile acordate cooperativelor agricole prin legile 21/2019 și 265/2020.

În ceea ce privește obiectul principal de activitate al cooperativelor, o proporție mare (35%) se regăsește în zona comerțului cu ridicata, urmată de creșterea animalelor (16%) și cultivarea cerealelor (14%), în timp ce 10% dintre acestea au activități în ferme mixte (cultură vegetală combinată cu creșterea animalelor).

Dacă luăm în calcul tipul cooperativei, cele mai multe (1.699) erau de gradul 2, mixte (au în componență și persoane juridice sau numai persoane juridice), în timp ce un număr de 827 de cooperative erau de gradul 1 (au în componență numai persoane fizice). Proporția s-a inversat față de 2020, când existau mai multe cooperative de gradul 1 decât cele de gradul 2, evoluția putând fi explicată printr-un cumul de factori precum trendul de consolidare a unei agriculturi de mijloc, comerciale, în România, schimbările legislative și facilitățile fiscale acordate cooperativelor agricole și membrilor cooperatori în perioada de după 2016.

Un alt indicator demn de luat în calcul este cifra de afaceri cumulată a celor 1.235 de cooperative care și-au depus bilanțul. Astfel, în 2023 acestea au afișat afaceri totale de 4,26 de miliarde de lei, sumă care crește de la an la an, potrivit informațiilor Centrului Român de Politici Europene.

Și pentru că în ultimii ani producția locală a devenit un subiect important în strategia marilor lanțuri de retail din România, colaborarea între comercianți și cooperativele agricole a venit ca un pas natural, încurajată și de multiplele avantaje care vin la pachet pentru ambele părți – un lanț de aprovizionare mai scurt, produse proaspete și control al calității, un flux constant de livrări sau stabilitate la capitolul prețuri.

Avantaje care cântăresc greu

Aceste atuuri au contat și pentru Andrei Pascal, fermier în Cooperativa Grădina Noastră din Huși, afiliată Carrefour și lansată în anul 2023. „Colaborarea cu retailul modern a început în același an, vindem pe cele două platforme logistice ale Carrefour România și în trei magazine locale din Iași. Am ales această formă de colaborare pentru că putem vinde cât mai mult din marfa noastră în magazinele din România. Cooperativa ne asigură vânzarea produselor în sezon și putem livra cantitățile fără a înregistra pierderi. Retailerul preia producția și astfel ne putem valorifica munca”, spune antreprenorul.

Anul trecut, cele cinci familii membre ale cooperativei au vândut aproximativ 940 de tone de produse – struguri, prune, caise, cireșe – atingând o cifră de afaceri de circa un milion de euro. „Pentru acest an estimăm o creștere de minim 10% a afacerilor, dar depinde de evoluție. Dacă era un an normal, ne propuneam o creștere de 20-30%, dar în contextul afectării producției în urma temperaturilor scăzute din aprilie, nu știm cum vom evolua. Ne propunem să mai atragem membri în Cooperativă din zona noastră. Începem acum o colaborare cu un partener din Valea Călugărească, care are o plantație de struguri. Există un deficit mare pe zona strugurilor de masă în România”, explică Andrei Pascal.

Pentru anul acesta, cooperativa din Huși a bugetat investiții de circa 150.000 de euro în sisteme de irigație pentru circa 13 hectare, plantarea a două hectare cu viță-de-vie pentru struguri de masă și achiziția de utilaje agricole.
Pentru Valentin Păun, membru în cooperativa Grădina Noastră din Ostrov, înființată tot în anul 2023, a contat în decizia de a adera la această formă de organizare faptul că fermierii beneficiază de o putere de negociere mai mare în raport cu retailerul și pot livra o cantitate mai mare de produse. Această cooperativă livrează către cele două depozite ale Carrefour România cireșe, caise, nectarine, struguri albi, struguri negri, struguri rosé. Cantitățile pornesc de la 1,5-2 tone, în cazul cireșelor, și pot ajunge la 12-15 tone în sezonul caiselor și al strugurilor. „Încercăm să rezolvăm prin depozitare și caracterul sezonier al afacerilor noastre, avem discuții pentru un proiect pe fonduri europene”, spune Valentin Păun.

Provocarea principală a acestui an constă în gestionarea pierderilor cauzate de condițiile meteo nefavorabile. Astfel, în condițiile în care înghețul a afectat 70-80% din producția de fructe a cooperativei, respectiv 30% din producția de struguri, Valentin Păun vorbește despre pierderi care depășesc 250.000 de euro. „Problema este că avem angajați, așteptăm luna mai pentru a începe recoltatul și trebuie să găsim soluții pentru a nu-i pierde. Am trecut de la -4 grade și îngheț la 20 de grade în doar patru zile”, adaugă fermierul.

În acest context, Asociația Fruleg – Ro, care reunește cele mai mari 50 de organizații și cooperative de producători de fructe și legume la nivel național, a lansat un apel public către Guvernul României și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în contextul unei crize agricole cu impact direct asupra securității alimentare a României cauzată de cele două episoade severe de ger, care au afectat în totalitate mii de hectare de livezi și culturi legumicole. Printre măsurile concrete propuse se numără despăgubirea producătorilor afectați, proporțional cu pierderile reale. În perioada 2023-2027, Uniunea Europeană alocă anual 450 de milioane de euro pentru o rezervă agricolă destinată gestionării crizelor. În 2024 și 2025, Comisia Europeană a activat acest mecanism pentru a oferi asistență financiară statelor afectate de fenomene extreme, precum înghețul târziu. Polonia, Letonia, Ungaria și Portugalia au beneficiat deja de astfel de fonduri.

Provocări care vin la pachet

Pentru Lidl România, care colaborează cu 22 de cooperative agricole, una dintre provocările întâlnite este convingerea producătorilor de a face pasul către acest tip de parteneriat, mulți fiind reticenți pe fondul experiențelor anterioare sau al lipsei de încredere. Mai mult, coordonarea sortimentului de produse între membrii cooperativei poate fi dificilă deoarece nu toți pot produce aceleași articole. „E nevoie de efort și adaptare din partea lor, dar, cu toate acestea, avantajele cântăresc mult mai mult într-un astfel de model. Rotirea culturilor reprezintă un alt aspect sensibil, însă observăm progrese semnificative în ultimii ani. Chiar și așa, parteneriatul cu cooperativele rămâne una dintre cele mai eficiente soluții pentru o aprovizionare constantă și de calitate”, afirmă reprezentanții Lidl România.

La rândul lor, oficialii Mega Image, retailer care are în prezent parteneriate cu 24 de cooperative, au nominalizat la capitolul provocări posibilitatea apariției, de-a lungul sezonului, a unor dificultăți în asigurarea unei calități uniforme a produselor, în condițiile în care unii producători au metode diferite de cultivare și/sau de pregătire a mărfii pentru livrare.

Un alt aspect, sesizat de către Oana Lungu, Director Achiziții Kaufland România și Republica Moldova, constă în trasabilitatea produselor care poate fi, uneori, o provocare, mai ales atunci când lotul conține cantități din același articol provenite de la mai mulți producători mici. „De asemenea, pentru producătorii foarte mici, obținerea certificărilor precum Global G.A.P. și GRASP este adesea dificilă din punct de vedere financiar, luând în calcul costurile, care pot varia între 200 și 350 de euro per articol, pe an – o sumă semnificativă pentru fermele de dimensiuni reduse”, explică Oana Lungu.

Potențialul de dezvoltare pe termen mediu și lung

„Cea mai valoroasă formă de investiție pe care o oferim producătorilor locali este preluarea constantă a mărfii – o garanție de piață sigură, predictibilă și pe termen lung”, punctează reprezentanții Lidl România. Retailerul își propune pe termen mediu și lung să continue extinderea rețelei de parteneri locali prin încurajarea micilor producători să se asocieze în cooperative, astfel încât să poată susține volume constante și să optimizeze costurile logistice. „Țelul nostru este ca producătorii să se concentreze pe ceea ce fac cel mai bine – producția – în timp ce Lidl asigură garanția preluării, distribuirii și accesul constant la o piață de desfacere”, completează oficialii Lidl România.

În cazul Carrefour România, din fiecare 10 lei cheltuiți, 8,6 lei revin producătorilor locali. Mai mult, peste jumătate din cifra de afaceri generată de produsele românești a fost realizată anul trecut prin intermediul celor 11 cooperative cu care retailerul are o colaborare exclusivă ca parte a programului Grădina Noastră.

„În acest an, una dintre prioritățile noastre este să consolidăm și mai mult relațiile cu producătorii locali, pentru a optimiza și scurta lanțul de aprovizionare. Astfel, vom putea asigura o livrare mai rapidă și mai proaspătă a produselor către magazine, facilitând în același timp comunicarea directă cu producătorii pentru o planificare mai precisă a producției și o coordonare eficientă pe tot parcursul sezonului”, afirmă Jagoda Zientara, Director Comercial și Aprovizionare și membru în Comitetul Executiv Carrefour România. Promovarea produselor locale, atât în România, cât și la nivel internațional, reprezintă o altă direcție strategică importantă pentru retailer. Carrefour România a demarat în 2019 exportul produselor cooperativelor partenere, pepenii verzi produși în cooperativa „Grădina Noastră” din Însurăței ajungând pe rafturile magazinelor din Polonia.

„Această cooperativă aprovizionează exclusiv toate magazinele Carrefour din România cu pepeni verzi. Aceasta reunește șase familii de fermieri experimentați, fiecare având peste 20 de ani de activitate în domeniu. Prin coordonarea resurselor și a eforturilor, au reușit să obțină o producție anuală impresionantă de aproximativ 5.000 de tone de pepeni. Anul trecut, în funcție de disponibilitate, aproximativ 60 de tone de pepeni au fost exportate săptămânal în Polonia. În prezent, pepenii verzi sunt singurul produs pe care îl exportăm, însă ambiția noastră este să extindem această inițiativă și să exportăm mai multe produse românești, în special către țările în care Grupul Carrefour este prezent”, completează Jagoda Zientara.

Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România continuă investițiile în dezvoltarea sortimentului de produse locale și demarează parteneriate cu șase noi cooperative...
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Orientarea consumatorilor către produsele locale este un trend de necontestat pe piața locală, iar Carrefour România se numără printre...