Deși mari amatori de brânzeturi, românii rămân tradiționaliști în alegeri

Categoria de brânzeturi se remarcă printr-o incidență ridicată în consum, dar și prin diversitatea sortimentației. Cu toate acestea, cele mai consumate produse rămân telemeaua și cașcavalul, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Kantar TNS. Un alt aspect interesant este faptul că într-o piață dominată de jucătorii internaționali, un brand dezvoltat de un retailer se află în top zece cele mai consumate mărci.

Chiar dacă românii nu se numără printre fruntași la nivel mondial în ceea ce privește consumul de brânzeturi, categoria se bucură de o incidență de consum foarte ridicată. Astfel, 98% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18 și 64 de ani obișnuiesc să consume brânzeturi. Lucrurile se prezintă și mai bine dacă ne referim la frecvența de consum: unu din doi români consumă aceste produse de 1-3 ori pe săptămână, iar patru din zece respondenți obișnuiesc să includă brânzeturile în meniul zilnic.

„Românii consumă brânzeturi în medie de 14,4 ori pe lună. Dacă analizăm însă frecvența de consum din prisma indicatorilor socio-demografici, femeile consumă mai multe brânzeturi decât bărbații, declarând că includ aceste produse de 15,2 ori în meniul lunar. De asemenea, dacă ne referim la o segmentare a consumatorilor din punctul de vedere al categoriei de vârstă, tinerii între 18 și 24 de ani sunt în topul clasamentului, cu un consum mediu de 15,7 ori lunar. În ceea ce privește regiunile din țară unde se consumă cel mai mult brânzeturile, respondenții din Sud și Sud-Est consumă în medie de 17 ori pe lună, în timp ce în Sud-Vest și Nord-Vest se consumă aceste produse de aproape 12 ori pe lună”, explică reprezentanții Kantar TNS.

Românii rămân tradiționaliști, dar tinerii sunt dispuși să încerce

În ciuda faptului că în ultimii ani producătorii listează produse premium și cu valoare adăugată, românii sunt încă reticenți în a încerca alte tipuri de brânzeturi, cașcavalul și telemeaua fiind cele mai consumate sortimente. De altfel, acestea sunt consumate în proporții aproape identice, cu o incidență ușor mai mare pentru cașcaval. Astfel, 83% dintre români consumă acest produs cel puțin o dată la trei luni, iar 82% dintre respondenți telemea. Acestea sunt urmate în top de brânza de vaci, trei sferturi dintre români consumând cel puțin o dată în ultimele trei luni acest tip de brânză. Și brânza topită și cea Făgăraș se regăsesc pe lista scurtă a românilor, fiind consumate în ultimele trei luni de șapte din zece români, respectiv unu din doi.
La polul opus în topul clasamentului se numără brânza proaspătă de tip cottage, brânzeturile maturate, dar și specialitățile de brânză cu mucegai.

„Deși din totalul celor intervievați, mai puțin de unu din zece români consumă brânzeturi maturate sau specialități de brânză cu mucegai cel puțin o dată pe săptămână, se pare că tinerii sunt mai receptivi în a încerca alte tipuri de brânzeturi, în comparație cu alte categorii de vârstă. Astfel, 15% dintre persoanele din categoria de vârstă 18-24 de ani obișnuiesc să consume săptămânal brânzeturi maturate, iar doi din zece respondenți din acest segment de vârstă consumă mozzarella”, precizează specialiștii Kantar TNS.

Brânzeturile din lapte de vacă, în topul preferințelor

Românii rămân tradiționaliști și la capitolul tipului de lapte din care sunt fabricate brânzeturile. Astfel, pornind de la telemea, cașcaval și până la brânzeturile cu mucegai sau brânza Feta, majoritatea respondenților preferă să consume produse ce au la bază lapte de vacă. La polul opus în clasament se află produsele din lapte de bivoliță, aceasta având cea mai mică incidență în consum.
Dar ca să fim mai exacți, în cazul brânzei de tip Făgăraș și brânzei proaspete sunt consumate aproape exclusiv sortimentele din lapte de vacă. Nu sunt diferențe prea mari nici dacă vorbim despre brânza topită sau cașcaval, nouă din zece români preferând produsele din lapte de vacă.

În ceea ce privește obiceiurile de consum, majoritatea românilor optează pentru consumul brânzeturilor acasă (99%), acestea fiind consumate majoritar simple (85%), însă mulți respondenți le utilizează și pentru a prepara diverse mâncăruri (sendvișuri – 68%, salate – 42%, produse de patiserie – 35% și sosuri – 25%).

Cine sunt campionii la capitolul notorietate?

La vârful clasamentului regăsim brandurile Hochland, Napolact, LaDorna și Covalact – aceste mărci fiind cunoscute de mai mult de șapte din zece români. Un aspect care merită însă menționat este faptul că brandul Pilos, deținut de discounterul Lidl, se află înaintea unor branduri consacrate precum Philadelphia sau President, fiind recunoscut de unu din doi respondenți.

Clasamentul nu suferă modificări importante nici dacă vorbim despre mărcile de brânzeturi cel mai des consumate. Prima poziție în top este ocupată de Hochland, cu un procent de 29% din totalul respondenților, urmat de Napolact (12%) și Covalact (9%). Și în acest caz brandul Pilos ocupă o poziție bună în top, clasându-se pe poziția a opta, înaintea unor branduri precum Rarăul, President, Milli sau Olympus.

Nu promoțiile contează

Când vine vorba de locațiile unde preferă să meargă la cumpărături pentru achiziția brânzeturilor, românii lasă în plan secund magazinele de proximitate (Shop&Go, Carrefour Express) și aleg întâi hypermarketurile sau supermarketurile, 43% dintre români obișnuind să cumpere cel mai des brânzeturile din aceste locații. Pe poziția a treia în topul canalelor de vânzare de unde românii își cumpără cel mai des brânzeturi se numără piețele tradiționale, 15% dintre respondenți alegând aceste locații. Interesant este și faptul că, deși în ultima perioadă au apărut tot mai multe magazine de producător sau băcănii care comercializează produse tradiționale, aceste locații nu au reușit încă să atragă foarte mulți cumpărători de partea lor, doar unu din zece români optând pentru aceste magazine cel mai des când vine vorba despre achiziția de brânzeturi.

Cât despre criteriile care stau la baza achiziției, chiar dacă în general românii sunt fani ai promoțiilor la raft, studiul realizat de compania Kantar TNS  arată că, în cazul brânzeturilor, acestea sunt printre ultimele criterii care-i fac pe respondenți să achiziționeze un produs. Decizia de a pune în coșul de cumpărături un produs din această categorie este influențată cel mai mult de termenul de valabilitate (56%), de prețul per kilogram (48%) și de aspectul produsului (39%). De asemenea, printre aspectele pe care românii le consideră importante atunci când achiziționează brânzeturi, se mai numără și tipul de lapte, marca produsului, dar și ca produsul să fie preparat tradițional.

Dacă vorbim despre beneficiile asociate consumului de brânzeturi, două treimi dintre români privesc aceste produse ca fiind o sursă de calciu și vitamine. De asemenea, circa șase din zece români sunt de părere că brânzeturile ajută la menținerea sănătății și sunt hrănitoare.

Datele studiului despre consumul brânzeturilor în România realizat de compania de cercetare Kantar TNS au fost culese în perioada 15 iunie – 30 iunie 2017. Studiul a cuprins în total un eșantion de 1040 de respondenți (femei și bărbați, cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani), iar interviurile au fost realizate față în față, la domiciliul respondenților.Marja de eroare a studiului este ± 3,09%.

Carrefour România lansează Poftim Brânza Românească, o nouă inițiativă de susținere a producătorilor locali
Carrefour România lansează Poftim Brânza Românească, o nouă inițiativă de susținere a producătorilor locali
Carrefour lansează Poftim Brânza Românească, un nou program care sprijină producătorii locali. Inițiativa, lansată încă din luna aprilie...
Deși mari amatori de brânzeturi, românii rămân tradiționaliști în alegeri
Deși mari amatori de brânzeturi, românii rămân tradiționaliști în alegeri
Categoria de brânzeturi se remarcă printr-o incidență ridicată în consum, dar și prin diversitatea sortimentației. Cu toate acestea, cele mai...