Cina, principalul moment de consum pentru produsele semipreparate
Produsele semipreparate sunt din ce în ce mai prezente în coșul de cumpărături al consumatorilor români datorită opțiunilor variate pe care le oferă și, nu în ultimul rând, pentru că astfel economisesc timp de pregătire, aspect menționat de 67% din respondenții studiului realizat de Mednet Research. Categoria este îmbrățișată în mediul urban, momentele favorite de consum fiind prânzul și cina.
Vitrinele cu semipreparate congelate și refrigerate din supermarketuri și hipermarketuri arată o varietate satisfăcătoare de produse care necesită pregătire minimă pentru consum. Indiferent că vorbim despre pizza, paste umplute, mâncăruri mexicane, indiene sau carne gătită în diverse feluri, semipreparatele au avantajul că îi salvează pe consumatori când nu au timp să gătească, nu au idei sau nici una, nici alta.
Ce produse care necesită pregătire minimă consumă însă românii? Pizza este regina mâncărurilor semipreparate, menționată de 67% din respondenți ca fiind consumată cel puțin o dată în ultimele șase luni. Topul celor mai consumate produse gata de mâncat/gata de gătit este completat de preparatele de patiserie, menționate de 55% din consumatori, și cartofii pentru prăjit (53%). De o incidență ridicată în consum se bucură și preparatele din pui (45,1%), pastele umplute (38,9%) și semipreparatele din pește (38,8%). Deși, din perspectiva lansărilor, produsele etnice s-au bucurat de o dinamică pozitivă în ultima perioadă, acestea au încă o incidență redusă în consum, circa doi din zece români menționând că au inclus astfel de produse în meniul lor cel puțin o dată în ultimele șase luni. Dacă ne referim la cea mai importantă ocazie de consum, cina a fost menționată de 65% din respondenți, urmată de prânz (53%). Cât despre frecvența de consum, 43% din români au declarat că mănâncă astfel de produse cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce 27% din respondenți susțin că includ produsele semipreparate sau gata de consum o dată/de două ori pe săptămână. Cum cina este cel mai important moment de consum, în mod evident în majoritatea cazurilor (90%) aceste produse sunt consumate acasă, dar aproape un sfert din respondenți, 24%, declară că le consumă și la serviciu.
„Cum spuneam, economia de timp este principalul motiv pentru care românii recurg la această soluție, acest motiv fiind menționat de 67% din respondenți. Economia de timp este urmată de ușurința de a consuma produsele «care îmi plac» (33%) și de economia de bani, aspect menționat de un sfert din consumatori”, a punctat Roxana Baciu, Director General Mednet Research. Tot la acest capitol merită punctat și faptul că 11% din respondenți aleg să consume semipreparate când apare un produs nou pe piață, ceea ce indică deschiderea față de inovație.
Ce branduri se află în topul notorietății
Menționat de 77% din români, brandul Edenia conduce detașat în topul celor mai cunoscute mărci de preparate ready to eat. Clasamentul este completat de Agricola (69%) și Dr. Oetker (64%), dar și brandurile Casa Țărănească și Frosta se bucură de o notorietate ridicată în rândul consumatorilor din mediul urban, fiind menționate de 55%, respectiv 43% din respondenți. La polul opus se regăsesc branduri precum Alberto, Fresco Verde, Garden Gourmet, cu o notorietate de sub 14%.
Dacă ne uităm la cele mai consumate mărci de mâncăruri semipreparate sau gata de consum în ultimele șase luni, clasamentul nu suferă modificări. Astfel, 36% din consumatorii categoriei spun că cel mai des au optat pentru produsele Edenia, urmate în topul preferințelor de produsele semipreparate Agricola (15%) și Dr. Oetker (14%).
În ceea ce privește satisfacția cu produsul, scorul este foarte strâns. Cele 34 de branduri menționate de respondenți au înregistrat scoruri de satisfacție între 4,13 și 5, unde 5 înseamnă „foarte mulțumit” de experiența cu brandul. Unfished, Iglo și Valdor au obținut nota maximă 5, urmate de Alberto – 4,91, Dayseaday – 4,89 și Fantasy – 4,88. „Patru branduri au obținut unanimitate din partea consumatorilor la capitolul Net Promoter Score (recomandarea produsului către familie, prieteni, apropiați). Astfel, mărcile Naturli’, LaMasă, MegasGyro și Iglo au obținut scorul maxim 100”, punctează Roxana Baciu.
Magazinele fizice, principalul canal de cumpărare
În proporție covârșitoare – 93% –, produsele semipreparate sau gata de consum sunt achiziționate din magazine fizice, 15% din respondenți achiziționând categoria și din online. Principalul magazin de unde se cumpără aceste produse este Kaufland, cu 63% din mențiuni, urmat de Lidl (retailer menționat de 54% din respondenți), Carrefour (48%) și Auchan (36%). De cealaltă parte, dacă ne raportăm la retailul modern versus retailul independent, magazinele de cartier sunt alese de doar unu din zece români pentru achiziția de produse semipreparate. Cumpărăturile online, indiferent că ne raportăm la achiziția de la retaileri pur online sau la achiziția prin platformele de livrare, se fac cu precădere din magazinele Carrefour, menționate de 51% din românii din mediul urban, topul retailerilor online fiind completat de Kaufland (menționat de 39% din respondenți), Glovo (34%), Freshful (23%) și Bringo (18%).
Metodologie: Studiu Mednet Research privind categoria de produse semipreparate a fost realizat online, pe un eșantion de 1.000 de respondenți din mediul urban.