Vânzările de alimente, creștere de 15,6% în februarie
În a doua lună a acestui an, încă neinfluențată puternic de efectele pandemiei de coronavirus, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut față de luna ianuarie cu 0,4% ca serie brută, respectiv 0,8% ca serie ajustată în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare, potrivit datelor INS.
Din cele trei segmente de piață analizate, doar comerțul cu alimente, băuturi și tutun a fost în creștere în timp ce pentru produsele nealimentare, cât și pentru vânzările de carburanți au fost raportate scăderi în februarie față de ianuarie.
Concret, dacă în cazul alimentelor vorbim de o creștere de 3,2% ca serie brută de la lună la lună, pentru bunurile nealimentare datele Institutului Național de Statistică arată că scădere de 1,2%, iar pentru carburanți de 1,6% ca serie brută.
Raportat însă la aceeași perioadă a anului trecut (februarie 2020 vs februarie 2019) vorbim de creșteri pe toată linia: 15,6% pentru alimente, băuturi și tutun, 13,7% în cazul bunurilor nealimentare și 10,5% creștere pentru vânzările de carburanți.
Tot de creșteri vorbim și dacă raportăm primele două luni ale acestui an cu perioada similară a lui 2019. Datele INS arată că volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere cu 12,5% (serie brută) datorită creșterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+13,0%), vânzărilor de produse nealimentare (+12,7%) și comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+11,0%). Raportat la numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, creșterea medie a fost de 10,1% (produse alimentare, băuturi şi tutun: +10,5%; produse nealimentare: +9,9%; carburanți: +9,8%).