Vânzările de alimente au revenit pe creștere în această toamnă
Comerțul cu alimente, băuturi și tutun a crescut în octombrie raportat la luna septembrie după două contracții trimestriale consecutive, arată datele Institutului Național de Statistică. Creșterea a fost de 1,9% ca serie brută iar raportat la aceeași lună a anului trecut a fost înregistrată o creștere de 4% pe aceeași bază de raportare.
„Cu toate acestea, divergența dintre magazinele generaliste și cele specializate pare să se accentueze, deoarece primele și-au menținut traiectoria de revenire, în timp ce specializatele au continuat să înregistreze performanțe slabe, ceea ce sugerează probabil o inclinația a consumatorilor în favoarea produsele mai permanentă a comportamentului consumatorilor în favoarea produselor convenționale”, explică analiștii ING Bank.
Cea mai mare scădere la nivel de consum a fost înregistrată din nou în cazul carburanților chiar dacă a fost înregistrată o ușoară creștere în octombrie față de septembrie (+0,7%). Raportat însă la octombrie 2022, scăderea este de 7%. De asemenea, în intervalul ianuarie – octombrie 2023 consumul de carburanți a scăzut cu 5,6% raportat la același interval din 2022.
În ceea ce privește mărfurile nealimentare, vânzările din primele zece luni ale acestui an au fost cu 3,7% mai mari decât în primele zece luni din 2022.
Cumulat, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 2,0% (serie brută) în perioada ianuarie – octombrie 2023 față de ianuarie – octombrie 2022 datorită creșterilor înregistrate în cazul vânzărilor de produse nealimentare (+3,7%) și a vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,4%).