Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per ansamblu, cu 4,4% pe parcursul anului trecut datorită în special comerțului cu carburanți. În cazul vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun, avansul la finalul anului trecut a fost de 1,4%, potrivit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică.
Raportat la luna noiembrie, vânzările de alimente au fost singurele care au crescut considerabil calculat ca serie brută, dar au înregistrat o scădere calculat în funcție de sezonalitate. Potrivit datelor INS, în luna decembrie a anului trecut raportat la luna noiembrie, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 17,9% ca serie brută, dar au înregistrat o scădere de 0,4% ca serie ajustată sezonier.
Comparat însă cu luna decembrie din 2021, cererea pentru alimente a scăzut indiferent de baza de raportare, principalul motiv fiind scumpirile generalizate. Ca serie brută, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut în decembrie 2022 cu 1,1% față de decembrie 2021. Dacă ne raportăm la numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, scăderea calculată de INS ajunge la 1,3%.
Citește și Ce (mai) înseamnă Customer Experience într-o lume self-service
Cumulat însă, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a crescut în luna decembrie 2022 comparativ cu luna decembrie 2021, pe ansamblu, cu 3,6% (serie brută) datorită creșterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+11,9%) şi la vânzările de produse nealimentare (+4,2%).
Evoluția s-a păstrat și raportatat la numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate. În perioada analizată, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,8% datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+13,6%) şi la vânzările de produse nealimentare (+6,5%).