Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
În contextul în care alimentele, băuturile și tutunul s-au scumpit cu peste 18% în primele cinci luni ale acestui an, vânzările magazinelor pe acest segment de produse au înregistrau o creștere de doar 5,1% raportat la primele cinci luni din 2022, evoluție care indică o scădere în volum a vânzărilor.
În perioada analizată, datele Institutului Național de Statistică arată că vânzările de produse nealimentare au crescut cu 4,0% (serie brută), în timp ce comerțul cu amănuntul al carburanților a scăzut cu 1,0%. Calculat în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 4,1% în perioada analizată, vânzările de produse nealimentare au înregistrat un plus de 3,7%, iar comerțul cu amănuntul al carburanților a scăzut cu 0,4%.
Dacă raportăm însă evoluția din luna mai a acestui an față de luna anterioară, cererea pentru alimente, băuturi și tutun a scăzut cu 1,6% (serie brută) și a avut o creștere modică (+0,3%) ca serie ajustată sezonier.
În cazul produselor nealimentare însă, vânzările au crescut cu 8,8% (serie brută) în mai față de aprilie. În același interval, comerțul cu amănuntul al carburanților a înregistrat un plus de 20,7% (serie brută).
Chiar și în acest condiții, datele Eurostat arată că România a înregistrat cea mai mare creștere a vânzărilor cu amănuntul în mai raportat la aprilie, în timp ce, la nivelul Uniunii Europene, acesta a înregistrat o scădere de 0,1% în perioada menționată. Dacă ne referim strict la evoluția vânzărilor de alimente, băuturi și tutu, datele pentru Uniunea Europeană arată un declin de 3,5%.
Cumulat, în România, în primele cinci luni din acest an, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut față de aceeași perioadă din 2022 cu 3,3% ca serie brută și cu 3,2% ca serie ajustată sezonier.