Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului

În contextul în care alimentele, băuturile și tutunul s-au scumpit cu peste 18% în primele cinci luni ale acestui an, vânzările magazinelor pe acest segment de produse au înregistrau o creștere de doar 5,1% raportat la primele cinci luni din 2022, evoluție care indică o scădere în volum a vânzărilor. Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului

În perioada analizată, datele Institutului Național de Statistică arată că vânzările de produse nealimentare au crescut cu 4,0% (serie brută), în timp ce comerțul cu amănuntul al carburanților a scăzut cu 1,0%. Calculat în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 4,1% în perioada analizată, vânzările de produse nealimentare au înregistrat un plus de 3,7%, iar comerțul cu amănuntul al carburanților a scăzut cu 0,4%.

Dacă raportăm însă evoluția din luna mai a acestui an față de luna anterioară, cererea pentru alimente, băuturi și tutun a scăzut cu 1,6% (serie brută) și a avut o creștere modică (+0,3%) ca serie ajustată sezonier.

În cazul produselor nealimentare însă, vânzările au crescut cu 8,8% (serie brută) în mai față de aprilie. În același interval, comerțul cu amănuntul al carburanților a înregistrat un plus de 20,7% (serie brută).


Citește și Amenzi de până la 2 mil. lei pentru comercianții, distribuitorii sau procesatorii care nu reduc adaosurile comerciale


Chiar și în acest condiții, datele Eurostat arată că România a înregistrat cea mai mare creștere a vânzărilor cu amănuntul în mai raportat la aprilie, în timp ce, la nivelul Uniunii Europene, acesta a înregistrat o scădere de 0,1% în perioada menționată. Dacă ne referim strict la evoluția vânzărilor de alimente, băuturi și tutu, datele pentru Uniunea Europeană arată un declin de 3,5%.

Cumulat, în România, în primele cinci luni din acest an, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut față de aceeași perioadă din 2022 cu 3,3% ca serie brută și cu 3,2% ca serie ajustată sezonier.

ins comert V

 

Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per...
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în luna septembrie faţă...
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Încasările din comerțul cu amănuntul resimt efectele inflației generalizate, rezultatele din primele opt luni ale acestui an fiind sub nivelul...