Preocuparea pentru siguranța alimentară crește cu vârsta

Una dintre principalele temeri ale românilor este faptul că alimentele și băuturile pe care le consumă ar putea să dăuneze sănătății, nouă din zece consumatori considerând că alimentația influențează în mare și foarte mare măsură starea lor de sănătate și a familiei. Aceasta este una dintre concluziile studiului privind percepția și atitudinile consumatorilor români față de siguranța alimentară, realizat la finalul lui 2014 de compania Exact Cercetare și Consultanță pentru producătorul de ambalaje Tetra Pak. De asemenea, se remarcă faptul că preocuparea pentru siguranța alimentară crește proporțional cu vârsta consumatorilor.

În proporție de peste 80%, consumatorii români consideră că alimentația este foarte importantă și că aceasta poate influența în mare și foarte mare măsură starea generală de sănătate proprie, cât și a familiei, dezvoltarea și sănătatea copilului, dar și greutatea corporală. Dacă ne referim însă la ce înțeleg consumatorii prin siguranță alimentară, unu din patru români consideră că este foarte important ca alimentele să fie sănătoase, nealterate și să nu dăuneze organismului, iar unul din cinci consumatori susține că este foarte importantă lipsa aditivilor alimentari. De asemenea, circa 10% din respondenți au asociat termenul de „siguranță alimentară” cu existența unei certificări a produsului (conform cu legislația), cu ingrediente naturale/bio și cu încadrarea în termenul de valabilitate al produsului.

În ceea ce privește atitudinea consumatorilor cu privire la siguranța alimentară, se remarcă faptul că pentru români este important și foarte important să știe ce ingrediente conțin alimentele și băuturile pe care le consumă, dar și să cumpere alimente și băuturi doar din locuri sigure, controlate de autorități (79%).

În plus, tot într-o mare și foarte mare măsură, trei sferturi dintre respondenți și-au manifestat preocuparea pentru un consum de alimente și băuturi cu un conținut redus de aditivi. Aceștia au declarat că citesc eticheta produsului atunci când îl consumă prima oară și au precizat că este important și foarte important să știe în ce condiții sunt procesate, ambalate și depozitate alimentele și băuturile.

Un aspect interesant este faptul că gradul de preocupare față de siguranța alimentară este în general mai crescut în rândul consumatorilor maturi, din segmentele de vârstă 35-44 de ani și 45-60 de ani. Spre exemplu, aproximativ șase din zece români cu vârsta cuprinsă între 46 și 60 de ani consideră că este important să știe ce ingrediente conțin alimentele și băuturile pe care le consumă, dar și să consume alimente și băuturi cu cât mai puțini aditivi, pe când doar trei din zece respondenți cu vârsta de până în 25 de ani sunt preocupați în mare și foarte mare măsură de aceste aspecte.

Principalele îngrijorări privind siguranța alimentară

Studiul Exact Cercetare și Consultanță realizat pentru Tetra Pak identifică și pericolele din alimente și băuturi, așa cum le văd românii. Astfel, aproximativ nouă din zece respondenți au afirmat că sunt îngrijorați în mare și foarte mare măsură de apariția unei boli legate de alimentație (diabet, probleme cu inima sau ficatul). De asemenea, opt din zece consumatori și-au exprimat preocuparea cu privire la reziduurile de antibiotice sau hormoni în carne, dar și la cantitatea aditivilor utilizați în băuturi și alimente (coloranți, conservanți, arome, etc).

Alte motive pentru care românii s-au arătat îngrijorați în mare și foarte mare măsură sunt posibilitatea unei intoxicații alimentare (cu salmonela, listeria, mercur, dioxină, etc), nerespectarea regulilor de igienă în timpul consumării alimentelor și băuturilor (82%), existența reziduurilor de pesticide din fructe, legume și cereale, a organismelor modificate genetic, dar și nerespectarea indicațiilor de pe ambalaj în timpul depozitării alimentelor în gospodărie – aspecte menționate de opt din zece respondenți.

Ca și în cazul atitudinii față de siguranța alimentară, consumatorii din segmentul de vârstă 45-60 de ani au manifestat un grad mai mare de îngrijorare decât tinerii de până în 25 de ani. Spre exemplu, 72% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 45 și 60 de ani sunt îngrijorați în mare și foarte mare măsură de posibilitatea unei intoxicații alimentare și de organismele modificate genetic din alimente și băuturi, pe când doar 37% dintre tinerii de până în 24 de ani își fac griji legate de modificările genetice.

Percepția asupra pasteurizării și ambalării

În ceea ce privește atitudinea consumatorilor privind pasteurizarea alimentelor, 66% dintre cei intervievați consideră în mare și foarte mare măsură că aceasta ajută ca produsele să-și păstreze prospețimea mai mult timp și distruge microorganismele dăunătoare, în timp ce 57% sunt de părere că pasteurizarea garantează protecția și siguranța alimentelor.

Dacă ne referim la percepția generală pe care o au românii față de pasteurizarea alimentelor, 28% dintre aceștia au declarat că au o percepție bună, în timp ce 14% au o percepție extrem de bună vis-a-vis de acest proces.
Studiul național de opinie „Percepția și atitudinile consumatorilor români față de siguranța alimentară, alimentele și băuturile lichide” a fost realizat în luna octombrie 2014 de către compania Exact Cercetare și Consultanță folosind metoda CAWI (interviuri online) pe un eșantion de 1.046 de respondeți din mediu ruban, cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani. Studiul are o marjă de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
Șapte din zece români intenționează să arunce mai puțină mâncare la gunoi
85% dintre români obișnuiesc să cumpere produse alimentare de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic/aproape zilnic, arată datele celui...
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...