Deloitte: Retailerii europeni câștigă teren pe harta retailului mondial

Grupul german Schwarz, proprietarul rețelelor Kaufland și Lidl, rămâne cel mai puternic grup european pe harta retailului mondial, ocupând poziția a cincea în topul celor mai importante 250 de companii de retail la nivel global, potrivit studiului ”Global Powers of Retailing 2019”, realizat de Deloitte pe baza cifrelor de afaceri raportate de jucători pe anul fiscal 2017. Deloitte: Retailerii europeni câștigă teren pe harta retailului mondial

Trebuie însă să-i dăm Cezarului ce este al Cezarului și să recunoaștem că nu mai este demult o surprinză faptul că retailerii americani conduc detașat topul celor mai importanți retaileri mondiali, primele trei poziții fiind ocupate de Walmart, Costco și Kroger. Prezent în 29 de țări, Walmart rămâne liderul incontestabil al clasamentului, cu o cifră de afaceri de 500,3 miliarde de dolari, urmat la mare distanță de Costco (care a raportat pentru anul financiar 2017 afaceri de 129 de miliarde de dolari) și Kroger (situat pe locul al treilea, cu afaceri de 118,9 miliarde de dolari).

În ceea ce privește poziția a patra, Amazon a urcat două locuri în clasament, reușind să ia fața grupului german Schwarz. Astfel, cu o creștere a cifrei de afaceri de 25,3%, Amazon a înregistrat afaceri de 118,5 miliarde de dolari, cu aproximativ 7 miliarde de dolari mai mult decât proprietarul Kaufland și Lidl, care a raportat în 2017 venituri de 111,7 miliarde de dolari (+7,4% versus 2016).

Clasamentul Deloitte este completat de retailerii specializați The Home Depot și Walgreens Boots Alliance. The Home Depot a câștigat o poziție, ocupând acum poziția a șasea, cu o cifră de afaceri de 100,9 miliarde de dolari, în timp ce Walgreens Boots Alliance a pierdut două poziții, situându-se acum pe locul al șaptelea. Ultimele trei poziții în top 10 sunt ocupate de Aldi, care ocupă pentru al doilea an la rând locul al optulea, iar CVS Health și Tesco au avansat un loc în top. Astfel, cei mai importanți 10 retaileri generează 31,6% din totalul veniturilor celor 250 de companii prezente în top, cu o creștere de 0,9% față de anul precedent.

Un aspect important este faptul că pentru prima oară, francezii de la Carrefour au fost excluși din studiul Deloitte, la cererea companiei.

Ce alte rețele prezente pe piața locală regăsim în top?

În topul Deloitte cu cei mai mari retaileri la nivel mondial regăsim și alți jucători prezenți pe piața românească. La doi ani de la fuziune, Ahold Delhaize, operatorul magazinelor Mega Image și Shop & Go, ocupă poziția a 11-a. Acesta este urmat de retailerul francez Auchan – poziționat pe locul al 16-lea. Compania germană Rewe, care în România mai deține doar magazinele Penny Market, și-a îmbunătățit considerabil indicatorii financiari, ocupând acum poziția a 19-a (versus 22 în 2017). Nu putem spune același lucru și despre Metro, care a pierdut teren în ultimii doi ani și a ajuns de pe poziția a 13-a, pe locul 26. La o distanță considerabilă de Metro se află grupul elvețian Coop, care deține magazinele cash& carry Selgros. Anul acesta,  retailerul este poziționat pe locul 44, cu o cifră de afaceri estimată de 22,5 miliarde de dolari.

21,7 miliarde de dolari, cifra de afaceri medie a retailerilor alimentari

Tabel-retaileri-mondialiSectorul FMCG este unul dintre driverii topului realizat de compania Deloitte. Astfel, retailerii alimentari sunt de departe cel mai bine reprezentanți în clasamentl celor mai mari 250 de retaileri mondiali, fiind prezente 138 de companii (peste 55% din TOP 250 retaileri). Retailerii alimentari își păstrează importanța și dacă ne referim la vânzările generate, aceștia însumând două treimi (66,2%) din vânzările raportate de jucătorii prezenți în top pentru anul financiar 2017. Mai mult decât atât, 8 din top 10 jucători aparțin sectorului FMCG.

Retailerii alimentari sunt de departe cel mai bine reprezentanți în clasamentul celor mai mari 250 de retaileri mondiali, fiind prezente nu mai puțin de 133 de companii. De altfel și la nivel de vânzări, retailerii alimentari, însumează aproximativ două treimi din afacerile cumulate ale retailerilor prezenți în top. Deși a contribuit cel mai mult la venitul total al companiilor prezente în top, FMCG-ul este un sector cu marjă redusă a profitului (1,6%), dar și cu o rată anuală de creștere compusă de 2,4% în perioada 2012-2017.

”Războialele de preț, inflația la produsele alimentare și creșterea penetrării pe segmentul online au intensificat concurența. Cu toate acestea, în 2017 am văzut un perisaj hipercompetitivi, în care mai mulți jucători alimentari. În special discounteri, au redus prețurile pentru a face față războiului prețurilor, ceea ce a dus la o performanță mai slabă a profitului”, se arată în raportul Deloitte.

Raportul integral Global Powers of Retailing 2019 realizat de Deloitte poate fi accesat aici.

2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
Cele mai mari companii din retail au generat venituri de 4,74 trilioane dolari
Cele mai mari companii din retail au generat venituri de 4,74 trilioane dolari
Primele 250 de companii din industria retailului au avut, în 2018, venituri cumulate de 4,74 trilioane dolari, potrivit raportului Global Powers of...