2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat un teren de creștere prin expansiune, concepte noi de magazine, dar și prin investiţii în asigurarea unei experienţe de cumpărare optime. Cât despre viitor, agilitatea businessului antreprenorial românesc poate constitui un avantaj competitiv important.
Piața locală de retail este în continuă transformare și adaptare, rețelele internaționale consolidându-și poziția de la un an la altul. 2022 a adus însă creșteri și pentru canalul de retail independent, care, după un plus de 15% la nivel valoric, a raportat o cotă de piață de 32%, arată datele NielsenIQ. Vorbim despre aproximativ 40.000 de puncte de vânzare ale canalului de retail tradițional, din care primii 20 de retaileri reușesc să genereze împreună o cifră de afaceri de 4,6 miliarde lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice. Rezultatul este mai bun decât cel obținut în 2021, marcând o creștere de 23%, peste pragul inflației înregistrate anul trecut.
Și dacă 2022 a fost sub semnul creșterii, majoritatea jucătorilor din piața de retail independent aflați în top bifând creșteri de peste 10%, există și companii care au înregistrat evoluții single digit: Sergiana (+5%) și Jam Supermarket (+7%).
Evoluția generală raportată este însă o dovadă a faptului că retailerii independenți au reușit să atragă noi clienți prin strategiile de business aplicate. Iar cele mai importante au vizat campaniile de preț pentru a compensa scumpirile în lanț. Ce altceva a mai contat în abilitatea lanțurilor independente de retail pentru a genera creștere pe o piață controlată în mare parte de rețele internaționale? S-au bazat pe factorul diferențiator: rapiditatea în a lua decizii și cunoașterea în amănunt a publicului țintă.
Cum arată însă clasamentul celor mai mari jucători locali?
Supermarket La Cocoș reușește să se detașeze fără probleme în clasamentul celor mai importanți jucători independenți. Astfel, businessul deținut de familia Nica rămâne liderul pieței locale de retail după ce a reușit să bifeze o creștere de 30% a cifrei de afaceri, de la 549,3 milioane lei la 713,5 milioane lei, cu doar două magazine, cel de-al treilea fiind inaugurat anul acesta. În cazul profitului net, aproape că vorbim despre o dublare pe parcursul anului trecut. Concret, dacă 2021 se încheia pentru Supermarket La Cocoș cu un rezultat net de 10,7 milioane lei, în 2022 acesta a ajuns la valoarea de 20,4 milioane lei, cea mai mare valoare raportată în rândul retailerilor independenți.
Următoarea poziție în top este ocupată de altă companie care se poate lăuda cu dublarea profitului obținut în 2022. Este vorba despre Unicarm, societate care deține o rețea de peste o sută de magazine în România, care generează aproximativ 50% din veniturile totale ale companiei, dar și șase fabrici de procesare carne, patiserie și cofetărie, lactate, conserve și înghețată. Pe parcursul anului trecut, Unicarm a investit în remodelarea magazinelor din rețea pentru a veni în întâmpinarea cerințelor clienților. Decizia a avut un impact pozitiv la nivel de profit, din moment ce valoarea acestuia a crescut de la 9,13 milioane de lei în 2021 la 19 milioane de lei la finalul anului 2022.
Următoarele locuri în top revin unor businessuri antreprenoriale care își au originile în județul Vâlcea și care reușesc să țină piept expansiunii marilor rețele de magazine. Este vorba despre Annabella și Magazine DIANA. „Agilitatea businessului antreprenorial românesc poate constitui un avantaj competitiv pe această piață atât de dinamică”, susține Dorina Mutu, Director General Annabella. Capacitatea de a diversifica conceptele de retail în cazul Annabella, precum și modernizarea unităților mai vechi în tandem cu continua adaptare la noul context de piață s-au tradus printr-o creștere cu 24% a cifrei de afaceri pe parcursul anului trecut, de la 388,6 milioane de lei în 2021 la 480,4 în 2022, și de 30% în cazul profitului net.
În cazul Magazine DIANA, 2022 a fost anul în care, în ciuda amenințărilor generate de contextul geopolitic care au dus la ajustări rapide, rulajele au crescut cu aproape 25% raportat la 2021 și profitul net s-a majorat cu 79% față de rezultatul înregistrat în 2021. Retailerul a încheiat anul cu 72 de magazine, patru dintre ele fiind deschise doar anul trecut. Acestora li s-au adăugat investiții în modernizarea altor patru locații mai vechi, dar și integrarea magazinelor de producător Pescăria Magic sub umbrela Magazine DIANA.
Hard discountul și cash & carry, dezvoltare solidă
Topul celor mai importanți retaileri locali în 2022 este completat și de nume noi, majoritatea jucători pe segmentul de cash & carry și discount. Astfel, Side Trading, Senic Gross&Market, CBA Nord Vest, Exflor Discount, Jam Supermarket sunt numele care completează lista.
În cazul Senic Gross&Market, retailer care este prezent pe piață cu șase locații, ultima dintre ele inaugurată la începutul acestui an în locul fostului hipermarket Zanfir din Focșani, 2022 a reprezentat anul în care investițiile în expansiune și politica de fidelizare a clienților s-au tradus printr-o creștere cu 53% a cifrei de afaceri și cu 55% a profitului net. Pentru a atinge această performanță, compania deținută de familia Cîmpeanu a investit în jur de 20 milioane de euro în rețeaua de magazine Senic Gross&Market.
Și CBA Nord-Vest a raportat o evoluție solidă, 2022 încheindu-se pentru rețeaua de magazine cu afaceri de 140,8 milioane de lei, marcând un plus de 27% față de anul precedent. Cele patru magazine cash & carry operate de companie generează 62% din totalul cifrei de afaceri.
În cazul Exflor Discount, rețea dezvoltată de antreprenorul Claudiu Zglobiu, după ce a acumulat experiență în zona de distribuție de produse alimentare, cele patru magazine operate în Dolj, Gorj și Teleorman reușesc să genereze jumătate din cifra de afaceri înregistrată de companie. Vorbim despre 89 de milioane de lei, sumă care pune retailerul pe poziția 20 în topul celor mai importanți comercianți independenți din România, detronând astfel Transagape și AlfaBeta.
Potențialul de dezvoltare al canalului cash & carry este demonstrat și de Paco Supermarket, companie care a încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de 204 milioane de lei, valoare cu aproape 20% peste nivelul din 2021. La această evoluție o contribuție majoră a avut-o magazinul cash & carry deschis de retailer la finalul anului 2020. Acesta a reprezentat 19% din veniturile înregistrate de companie pe parcursul anului trecut. „Am avut o strategie de extindere a rețelei, am investit în îmbunătățirea experienței clienților noștri prin renovări și modernizări ale magazinelor rețelei. De asemenea, am dezvoltat și consolidat parteneriatele cu furnizorii, am investit în tehnologie și am adaptat ofertele și serviciile noastre pentru a răspunde nevoilor și preferințelor clienților. Nu în ultimul rând, am investit în îmbunătățirea serviciilor de livrare și de cumpărare online, pentru a satisface cererea în creștere”, explică Feliciu Paraschiv, Director General Paco Supermarket.
Creștere medie de 40% a profitului în 2022
Strategia Paco Supermarket a fost una câștigătoare, din moment ce retailerul a raportat pentru 2022 un profit net de 7,73 milioane lei, în creștere cu 596% față de 2021. Creșteri notabile la nivel de profit au înregistrat și Harghita Retail (+624%), Bertis (+374%), Elan-Trio (+182%).
Raportat la nivelul de top 20 jucători, aceștia au generat un profit net cumulat de 241,6 milioane lei în 2022, marcând o creștere medie de 40% față de anul 2021, când profitul net cumulat era de 172,76 milioane lei.
Datele publice arată că Sergiana Prodimpex a fost singura companie din acest top care a înregistrat pierderi în anul 2022, însă acestea nu au fost generate de divizia de retail. Potrivit reprezentanților companiei, magazinele Sergiana au înregistrat creștere atât la nivelul cifrei de afaceri, cât și din perspectiva profitului net.
Strategii de creștere
Când vine vorba despre viitor, pentru a câștiga teren în fața marilor rețele internaționale, comercianții independenți mizează în continuare pe expansiune și pe modernizarea magazinelor deja existente, dar alocă fonduri importante și pentru procesul de digitalizare, astfel încât să țină pasul cu noile tendințe.
Paco Supermarket va investi în tehnologie și inovație pentru a îmbunătăți experiența clienților, precum easyboxuri și bancomate instalate în cadrul magazinelor, iar Annabella lucrează la dezvoltarea platformei online. „Cumpărăturile online au câștigat teren, aceasta fiind o metodă mai rapidă și confortabilă de a face cumpărături. S-a format o competiție online. Este necesară o aliniere rapidă din partea comercianților tradiționali la noile tendințe. Ne putem consolida și dezvolta poziția pe piață prin actualizarea și personalizarea continuă a modelului de afaceri, a gamei de produse și a strategiilor de marketing”, declară Attila Fazakas, Director Comercial Elan-Trio.