Topul marilor rețele de retail: 2023, un an cu rezultate afectate de inflație

Cu un plus de peste 12 miliarde de lei în cont la finalul lui 2023, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere medie de 13%, sub nivelul raportat anul trecut și ușor peste rata inflației, arată datele oficiale raportate la Ministerul de Finanțe. Situația nu stă mai bine nici dacă ne raportăm la profit. Concret, vorbim despre o scădere medie de 17% pentru cele 14 companii internaționale prezente în top prin comparație cu anul 2022, doar șapte jucători reușind să bifeze creșteri la capitolul profit net. Topul marilor rețele de retail: 2023, un an cu rezultate afectate de inflație

2023 a fost un an greu pentru piața de retail și acest lucru se reflectă și în rezultatele raportate de lanțurile internaționale active pe plan local. Concret, vorbim despre un plus de 12,62 de miliarde de lei în conturi în 2023, rezultat care marchează un avans mediu de 13% prin comparație cu 2022. Dincolo de rata de creștere sub dinamica raportată în 2022 (+19%), 2023 va rămâne în istorie drept anul în care cele 14 companii de retail alimentar active în România au depășit pragul de 100 de miliarde de lei cifră de afaceri. În plus, similar cu anul trecut, toți retailerii și-au majorat veniturile, singura excepție fiind, din nou, cora care a bifat o scădere de 8% a cifrei de afaceri.

Liderul pieței locale din perspectiva dinamicii de creștere este, pentru al treilea an consecutiv, dm drogerie markt, cu un avans de 50% al cifrei de afaceri, până la pragul de 1,244 de miliarde de lei. A doua poziție în topul creșterii este ocupată de Lidl, care a bifat o creștere de 18%. Retailerul a raportat o cifră de afaceri de 21,76 de miliarde de lei pentru compania Lidl Discount – operatorul magazinelor Lidl, în timp ce la nivel de grup (Lidl Discount SRL, Lidl România SCS, Lidl România SRL și Lidl Imobiliare România Management SCS) retailerul a încheiat anul calendaristic 2023 cu o cifră de afaceri consolidată de peste 22,4 miliarde de lei net, în creștere cu 18% față de anul precedent. Clasamentul este completat de Rewe – operatorul Penny – care a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 8,32 de miliarde de lei, marcând un plus de 16% față de anul precedent. Astfel, 2023 este al nouălea an consecutiv în care România a înregistrat cel mai bun rezultat financiar la nivel de grup pentru Rewe.

Creșteri double digit au fost înregistrate și de Kaufland (+15%), Artima (+15%), Metro (+13%), Mega Image (+13%) și Profi (+11%). Profi a raportat un salt de 1,3 miliarde de lei în 2023 versus anul precedent, însă vorbim despre un ritm de creștere mai lent prin comparație cu 2022, când retailerul a bifat un avans de 22% față de 2021 până la pragul de 11,6 miliarde de lei.

Topul marilor retele de retail in 2023

Topul marilor rețele, neschimbat în 2023

Dacă în 2022 vorbeam despre schimbări semnificative în clasamentul marilor rețele de retail, 2023 a fost un an al constanței. Astfel, Lidl rămâne în continuare pe prima poziție și chiar și-a consolidat poziția de lider, situându-se la o distanță de 3,4 miliarde de lei față de Kaufland. Kaufland a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 18,34 miliarde de lei, marcând o creștere de 15% față de anul precedent, în timp ce Profi rămâne pe poziția a treia, cu o cifră de afaceri de 12,92 miliarde de lei.

Demn de menționat la acest capitol este și faptul că, odată cu preluarea cora de către Carrefour, retailerul francez va urca pe podium. Acordul autorității de concurență a venit însă la finalul lunii octombrie 2023, astfel că am considerat potrivit să privim cora ca entitate financiară separată. De altfel, dacă ne raportăm la cele patru entități cu care Carrefour operează pe plan local, Artima este singura companie din grup care a bifat un avans de două cifre. Concret, vorbim despre o creștere de 15% a cifrei de afaceri, până la 2,78 miliarde de lei.

2023 a fost și un an al consolidării dacă ne raportăm la cifrele de afaceri ale marilor jucători. Mai exact, primii trei jucători – Lidl, Kaufland și Profi – au înregistrat o cifră de afaceri cumulată de 53,02 miliarde de lei, ceea ce reprezintă circa jumătate din valoarea totală a rulajelor raportate de cele 14 companii active pe piața din România.

Profit în creștere pentru doar șase retaileri în 2023

Dacă în 2022 profitul net cumulat de cele 14 companii active local a fost de 3,15 miliarde de lei, 2023 a adus o scădere medie de 17% până la 2,63 miliarde de lei. Campionul la capitolul creștere a rezultatului net este Artima care a reușit performanța de a ajunge la un profit net de 53,49 de milioane de lei, în condițiile în care în 2022 rezultatul a fost 3,49 de milioane de lei. Și Mega Image și Penny au raportat o creștere remarcabilă a profitului net. Concret, în cazul Mega Image vorbim despre un plus de 57%, până la 218,63 milioane de lei, în timp ce Penny a înregistrat un plus de 47%, până la 224,46 de milioane de lei.

De partea cealaltă, Profi, cora și Supeco sunt companiile care au raportat pierderi în 2023. În cazul Profi, retailerul și-a diminuat considerabil pierderile raportând un rezultat net de -213,02 milioane de lei, față de -285,96 de milioane de lei în 2022.

„Așa cum menționăm în fiecare an, pentru noi rezultatul net nu este semnificativ, fiind influențat de factorii specifici unei companii care a trecut prin valuri successive de M&A, cu un goodwill foarte mare care doar conform standardelor locale de contabilitate se amortizează și impactează artificial negativ rezultatul net, cu sute de milioane de lei. Conform standardelor internaționale IFRS însă, acest goodwill nu se amortizează și așadar nu influențează negativ rezultatul net. Rezultatul este influențat totodată de modul nostru de finanțare și de creșterea accelerată a ROBOR din ultimii doi ani, care este de 2-3 ori mai mare față de anul 2021, ceea ce generează cheltuieli semnificative cu dobânda. În orice caz, subliniez încă o dată faptul esențial că Profi este o companie sănătoasă, care plătește impozit pe profit”, a declarat Andrei Bica, Director Financiar Profi.

Și Supeco și-a redus pierderile, rezultatul net raportat în 2023 fiind de 3,21 de milioane de lei versus 5,50 milioane de lei în 2022. În cazul cora vorbim însă de dublare a pierderilor în 2023 versus 2022. Concret, dacă în 2022 pierderile raportate de companie au fost de 33,96 de milioane de lei, în 2023 retailerul a înregistrat pierderi de 67,09 milioane de lei.

O analiză detaliată privind evoluția marilor retaileri activi pe plan local puteți citi în ediția de iunie a Revistei Progresiv.

 

Lidl România, rată de profitabilitate de 4,7% în 2023, în scădere față de anul anterior
Lidl România, rată de profitabilitate de 4,7% în 2023, în scădere față de anul anterior
Companiile Lidl din România (Lidl Discount SRL, Lidl România SCS, Lidl România SRL și Lidl Imobiliare România Management SCS) au încheiat anul...
Ritm de creștere înjumătățit pentru afacerile Profi în 2023
Ritm de creștere înjumătățit pentru afacerile Profi în 2023
Retailerul Profi a raportat o cifră de afaceri de 12,9 miliarde de lei pentru 2023, în creștere cu 11% față de anul precedent, potrivit...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...