2023, anul consolidării retailului modern din România

După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a adus o încetinire a pașilor în această direcție strategică. În schimb, pe scena retailului modern au apărut două tranzacții de calibru, care dau o nouă față peisajului local. 2023, anul consolidării retailului modern din România

Dacă în prima parte a anului trecut cele zece hipermarketuri cora și nouă magazine de proximitate cora urban erau cumpărate de retailerul francez Carrefour, la finalul lunii octombrie avea loc tranzacția anului. Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, achiziționa rețeaua Profi într-o tranzacție-record în retailul alimentar local și regional. Și dacă în 2016 Profi se vindea către Mid Europa Partners pentru 530 milioane euro, iată că șapte ani mai târziu și cu o rețea de magazine de trei ori mai mare, retailerul a fost cumpărat pentru suma de 1,3 miliarde euro de către grupul Ahold Delhaize.

Dacă va primi acordul autorităților de concurență pentru preluarea celor 1.700 de magazine Profi, proprietarul Mega Image își va dubla businessul pe piața românească, unde operează deja 971 de unități sub brandurile Mega Image și Shop&Go. Mai mult, odată cu această achiziție este vizată extinderea amprentei în mediul rural, dat fiind că Mega Image este prezent preponderent în mediul urban. Rămâne de văzut, în decursul acestui an, în ce măsură autoritățile de reglementare vor aproba preluarea Profi de către proprietarul Mega Image, luând în calcul că, deși sunt două branduri complementare când vine vorba de extinderea geografică și oferta propusă consumatorilor finali, vorbim totuși de o achiziție care ar putea duce la o poziție dominantă în piața de retail.

Tot anul trecut, retailerul francez Carrefour a preluat rețeaua de magazine cora, anunțul venind la doi ani după ce proprietarul cora, grupul franco-belgian Louis Delhaize, a vândut portofoliul imobiliar din România către grupul austriac Supernova. Tranzacția cora – Carrefour a fost aprobată de Consiliul Concurenței în octombrie 2023, retailerul demarând procesul de integrare a celor 19 magazine cora în rețeaua Carrefour, rebrandingul urmând a fi finalizat până la sfârșitul acestui an. De altfel, Carrefour nu este la prima achiziție pe plan local, în 2015 retailerul preluând rețeaua Billa printr-o tranzacție estimată la 100 milioane de euro.

Ce ne spun cele două tranzacții care au definit industria de retail alimentar în 2023? În primul rând, că fiecare rețea e în joc pentru a câștiga – cotă de piață, afinitatea shopperilor și un profit cât mai mare –, dar, mai mult de atât, ne arată că piața locală grăbește pasul către consolidare și maturizare. Din topul celor mai mari retaileri FMCG din România ies totuși doi jucători care au un rol important în consolidarea rețelelor care i-au preluat.

2023, încetinire a ritmului de deschideri

Dacă privim lucrurile din perspectiva expansiunii, putem spune că în 2023 retailerii au frânat, cel puțin în prima parte a anului. Totuși, în ciuda provocărilor ridicate de inflație și creșterea costurilor pe toate palierele de business, marile rețele au continuat să investească în deschiderea de noi magazine, anul trecut fiind inaugurate peste 335 de magazine în România. Numărul este considerabil mai mic decât în 2022, când jucătorii deschideau peste 460 de magazine și remodelau un număr considerabil de locații. Privind retrospectiv, putem remarca un declin al investițiilor în deschiderea de noi locații începând din 2020 (423 magazine), însă 2023 poate să rămână în istorie și ca anul cu cel mai mic număr de magazine alimentare inaugurate din ultimii cinci ani.

Dacă privim 2023 din perspectiva canalelor de vânzare, focusul retailerilor în acest an a fost pe formatul de proximitate, peste 230 de magazine fiind inaugurate de către Auchan, Profi și Mega Image. Pe formatul de hipermarket s-au deschis 16 locații de către Kaufland și Carrefour, care a reluat expansiunea pe acest format. Cât despre canalul de discount, Lidl, Penny și, mai nou, Auchan au pus pe harta comerțului 49 de magazine de tip discount, deși canalul înregistrează în continuare cea mai mare creștere‑ valorică la nivelul pieței FMCG, de 24,5%, potrivit datelor de retail audit ale NielsenIQ YTD septembrie 2023.

După ce în 2022 a reușit să detroneze Profi din fruntea clasamentului celor mai expansivi retaileri, Auchan și-a menținut și anul trecut titlul de rețeaua cu cele mai multe magazine noi inaugurate. Astfel, în 2023 Auchan a deschis 110 magazine, dintre care 108 în formatul MyAuchan în stațiile Petrom și două supermarketuri de mari dimensiuni, în București și în Moșnița Nouă, județul Timiș. Totodată, retailerul a remodelat două hipermarketuri, din Ploiești și Timișoara, transformându-le în Auchan Discount, un format cu un sortiment variat alcătuit din 60% produse alimentare și 40% nealimentare și cu un important accent pus pe articolele marca Auchan. Retailerul a terminat 2023 cu o rețea formată din peste 435 de magazine, astfel: 33 de hipermarketuri, dintre care două sub formatul discount, șapte supermarketuri, opt magazine de proximitate MyAuchan și 391 locații MyAuchan Petrom.

„În 2023 am consolidat formatele în care suntem prezenți și rezultatele confirmă faptul că strategia noastră a fost de succes. Astfel, am încheiat anul cu o creștere strong double digit pe formatele noi – ultraproximitate, supermarketuri, discount –, o creștere double digit în online și o creștere sănătoasă de o cifră pe formatul de hipermarket”, a punctat Ionuț Ardeleanu, Director General Auchan România.

Preluat de proprietarul Mega Image pentru 1,3 miliarde euro, Profi a continuat să investească în rețeaua fizică de magazine și a deschis 87 de locații noi în ultimul an, având o medie de șase magazine deschise lunar. Totodată, retailerul a alocat sume importante pentru remodelarea unităților mai vechi. De exemplu, în luna aprilie a anului trecut, chiar dacă nu a fost inaugurată nicio locație nouă, Profi a remodelat alte patru unități, astfel încât peste o treime din rețea funcționează în formatul nou, lansat în 2020. Retailerul a ajuns în prezent la o rețea de 1.726 de magazine, dintre care 461 sub formatul Profi City, 583 Profi Loco, 108 Profi Go și 574 Profi Super.

Penny, retailerul deținut de grupul Rewe, urcă o poziție în topul celor mai expansivi retaileri, depășind Mega Image, după ce a accelerat și mai mult ritmul de deschidere și a inaugurat 40 de magazine noi. De altfel, 2023 este primul an în care discounterul a deschis 40 de locații, numai în luna decembrie fiind inaugurate 17 magazine Penny. Retailerul a ajuns astfel la o rețea națională de 376 de filiale și o echipă de 6.500 de angajați. Mega Image continuă clasamentul celor mai expansivi retaileri, urmând același ritm de decelerare a deschiderilor de noi locații. Astfel, dacă în 2021 bifa 72 de magazine noi, iar în 2022 inaugura 56 de unități, anul trecut Mega Image a pus pe hartă 36 de magazine noi, ajungând la un total de 971 de magazine, dintre care 425 sub formatul Mega Image și 546 sub conceptul Shop&Go, după ce jucătorul a trecut prin mai multe transformări și relocări ale magazinelor în decursul anului.

Și în 2023, ca în anul anterior, Carrefour a mizat pe formatul Carrefour Express și a deschis 22 de magazine Express, dintre care șase în sistem franciză. Acestora li s-au adăugat cinci Carrefour Market noi și trei hipermarketuri, astfel că retailerul francez a terminat 2023 cu 30 de magazine noi și o rețea de 429 de magazine. Pe lângă cele 46 de hipermarketuri, 191 magazine de proximitate Market, 131 de Carrefour Express și 33 de locații Express în sistem franciză, Carrefour a adăugat în rețea cele 19 magazine cora, pe care urmează să le remodeleze și rebranduiască pe parcursul acestui an, ajungând astfel la un total de 447 de magazine.

„În 2024 vom continua să deschidem noi magazine, mai puțin în zona de hipermarketuri, mai mult în proximitate. Ține de oportunitățile care apar. În mod sigur, a fuziona cu o altă companie este mult mai dificil decât a deschide un magazin greenfield, însă îți oferă în același timp posibilitatea de a te extinde mai repede. Pe lângă targetul de creștere, pe care îl menținem, este important să existe o propoziție de valoare. Dacă menții acest lucru și îi convingi pe oamenii din echipă să se concentreze pe acest aspect, creșterea va veni în cele din urmă. Bineînțeles, ambiția este de a avea o performanță mai bună decât anul anterior”, declara Julien Munch, în ultimul său interviu înainte de a pleca de la conducerea Carrefour România.

La rândul său, Kaufland a deschis 13 magazine noi în 2023, un număr similar cu cel din anul anterior, ajungând la o rețea de 173 de magazine la nivel național. Pe de altă parte, Lidl, liderul pieței de retail alimentar din perspectiva cifrei de afaceri, a frânat considerabil ritmul de expansiune. Dacă în 2022 retailerul deschidea 30 de unități noi, anul trecut Lidl a bifat doar șapte magazine noi și a relocat o unitate, ajungând să dețină o rețea de 353 de magazine. O dinamică similară se înregistrează și în cadrul dm drogerie markt, care a deschis 13 magazine noi în anul calendaristic 2023.

„Codașii clasamentului”, și în acest an, Metro și Selgros, care nu au deschis niciun magazin.Totuși, la 20 de ani de la deschidere, Metro a extins magazinul din Pitești și a inaugurat o nouă clădire de 2900 mp, destinată serviciilor multicanal. Demn de menționat în cazul Metro este că retailerul cash&carry mizează pe dinamica rețelei LaDoiPași, care la finalul anului trecut a ajuns la 2.237 de magazine la nivel național. „Strategia Metro în România nu se axează pe deschiderea de noi magazine în format fizic. În schimb, investim mult efort în dezvoltarea multicanal a celor 30 de magazine existente în marile orașe din țară și București. Investițiile prioritare includ remodelarea magazinelor, extinderea și modernizarea platformei logistice de la Ștefănești, precum și a depozitelor asociate magazinelor”, au declarat reprezentanții Metro.

Ce urmează în 2024

După mai mulți ani cu provocări care și-au pus amprenta asupra pieței de retail, executivii din România mizează pe o creștere prudentă în strategiile din 2024. La nivel macro, Julien Munch vorbește despre menținerea unei creșteri dinamice și pentru acest an, scenariul unei recesiuni nefiind atât de vizibil pe plan local precum va fi în economiile dezvoltate din Europa de Vest. „Sper să avem stabilitate, însă mă gândesc la contextul geopolitic tensionat care poate avea un impact asupra lanțului de aprovizionare. De asemenea, iau în calcul trendul demografic, un subiect valabil pentru întreaga Europă. Este un aspect important pentru vitalitatea unei țări și viitorul businessurilor”, crede Julien Munch. 2024 va reprezenta anul consolidării pentru Carrefour România, retailerul investind în expansiune pe toate formatele pe care le operează, dar și în e-commerce, prin parteneriatele actuale cu Bringo și Glovo, dar și noi parteneriate cu platforme precum Tazz.

Pentru Auchan, în schimb, oportunitățile în 2024 vin din strategia bazată pe discount și preț de vânzare. Mai mult decât atât, retailerul plănuiește lansarea francizei Auchan. „2024 o să fie cel puțin la cel de dinamic ca 2023, însemnând că mă aștept la schimbări în piață. Vom vedea cum va evolua piața din perspectiva fuziunilor, pentru că orice consolidare vine cu provocări, dar și cu multe oportunități. Pentru Auchan, 2024 este anul în care implementăm ce am construit până acum: confirmarea modelului de discount, rolloutul pe formatul de supermarket de 2000 de metri pătrați, unde modelul este confirmat, vom începe rolloutul pe formatul de hipermarket de 7500 de metri pătrați și vom lansa franciza Auchan. În plus, vom inaugura în primul trimestru al acestui an și primul magazin autonom Auchan. Știm exact care sunt pașii următori pentru că suntem într-o etapă coerentă de câțiva ani”, a adăugat Ionuț Ardeleanu.

Industria de retail din România are încă potențial de dezvoltare și în 2024, în ciuda provocărilor economice, susține și Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România. „În ceea ce privește tendințele globale, acestea vor continua să se consolideze și în România, în 2024. Astfel, sustenabilitatea va fi un factor important pentru consumatori, cu atât mai mult acum, după implementarea SGR, iar retailerii vor trebui să se adapteze la noile cerințe. De asemenea, la nivelul comportamentului de consum al clienților, anticipăm că interesul pentru produsele locale va crește, iar focusul pe ofertele promoționale va avea și el un trend ascendent”, a concluzionat Valer Hancaș.

2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune, dar și o atenție tot mai mare...
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
186 de magazine noi au apărut pe harta retailului local în prima jumătate a acestui an, proximitatea fiind punctul central al retailerilor...