Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate

Chiar dacă vorbim de o oarecare încetinire a numărului de magazine inaugurate de retaileri în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară din 2022, jucătorii de profil au continuat să păstreze proximitatea ca nucleu al strategiei de expansiune și să diversifice oferta de formate de retail. Pentru perioada următoare, executivii marilor rețele de comerț modern vorbesc la unison de bugete mai mari pentru investiții, cu focus pe continuarea expansiunii. Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate

Dacă ar fi să sintetizăm în câteva cuvinte anul 2022 pentru retailul modern, acestea sunt „apetit” ridicat pentru expansiune și o atenție mai mare acordată modernizării și remodelării formatelor de magazine. Acestea rămân valabile și dacă vorbim despre 2023, iar proximitatea și formatul de discount rămân în topul preferințelor shopperilor români, orientare încurajată și de contextul inflaționist. Chiar dacă primele șase luni din acest an marchează o încetinire ușoară a numărului de noi magazine inaugurate în retailul modern (140) comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut (186), ca tendințe principale se mențin focusul pe proximitate, respectiv deschiderea marilor retaileri față de diversitatea formatelor aduse în piață, fie că vorbim de noi concepte, modernizări sau remodelări.

Auchan și Profi își păstrează primele poziții în topul expansiunii

După primele șase luni din acest an, Auchan a reușit să bifeze 77 de noi locații, care completează rețeaua MyAuchan Petrom. Ritmul expansiunii este susținut astfel de parteneriatul cu OMV Petrom, care urmează să fie finalizat până la sfârșitul acestui an. O mișcare interesantă în primul semestru din 2023 a fost intrarea Auchan pe formatul de discount. Decizia de a investi în acest canal de vânzare vine în contextul în care segmentul de discount a câștigat tot mai mult teren în ultima perioadă, iar în contextul inflaționist, este estimat un trend ascendent pe acest format și în perioada următoare. Odată cu remodelarea hipermarketurilor din Ploiești și Timișoara pe formatul de discount, Auchan intră în competiție directă cu Penny și Lidl, retailerii care dețineau supremația pe acest canal de vânzare.

Mai mult, după cinci ani de transformare și regândire a businessului, Auchan România pariază pentru acest an pe alte două proiecte strategice – un nou concept de hipermarket și extinderea formatului de supermarket de mari dimensiuni. Prin urmare, prioritatea pentru perioada următoare este dezvoltarea formatului de 2.000 mp, iar în a doua parte a anului Auchan va lansa un nou concept de hipermarket, care va opera pe formatul de 7.500 mp în magazinul Auchan Berceni. Strategia vizează, pentru începutul anului viitor, și lansarea francizei Auchan pe formatul de ultraproximitate.

Topul celor mai expansivi retaileri este completat de Profi, care și-a completat rețeaua cu 29 de magazine sub trei din cele patru formate pe care le operează. Astfel, în primele șase luni, compania a deschis 17 magazine Profi Loco, șapte Profi Super și cinci Profi City. Pentru 2023, retailerul pune la bătaie un buget de investiții de peste 500 de milioane de lei. Din perspectiva formatelor, Profi va continua să investească atât în zonele urbane, cât și în rural, în prezent aproape o treime din numărul total de magazine operând sub conceptul Loco.

„Cred că Profi poate depăși pragul de 2.000 de magazine în România. Avem patru formate cu care acoperim toată piața, atât urbanul, cât şi ruralul. Spre exemplu, în 2022, peste 50% din magazinele deschise au fost sub brandul Loco”, declara într-un interviu anterior Gaetan Pacton, Director General Profi Rom Food. Totodată, retailerul este în proces de testare a unui nou concept de magazin de convenience. „În acest moment funcționează trei unități sub denumirea Profi Mini. Magazinele au fost deschise în septembrie 2022 și sunt încă în faza de testare. Cred că viitorul în retail este conveniența și, dacă ne uităm la piața locală, acest format nu este încă acoperit. Drept urmare, testăm un format în care avem focus pe categoriile de conveniență”, mai spunea executivul francez.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în...

În cazul Mega Image, prima jumătate a acestui an s-a concretizat prin deschiderea a 12 locații, număr mult mai redus față de cele 29 de magazine inaugurate în aceeași perioadă din 2022. Expansiunea a vizat atât formatul clasic de supermarket, cât și zona de proximitate, sub brandul Shop&Go. „Pentru a răspunde cât mai bine nevoilor clienților și pentru a aduce experiențe inedite la cumpărături, o mare parte dintre magazinele noastre sunt într-un proces de reamenajare. Vom continua să investim în extinderea rețelei Mega Image și în procesul de rebranding pentru magazinele existente. Am început un program-pilot în zece magazine, prin care testăm o variantă nouă, mai compactă, de casă self-scan”, preciza Mircea Moga, CEO Mega Image.

Proximitatea a reprezentat punctul central și pentru Carrefour România, iar investițiile au dus la inaugurarea a cinci noi magazine, dintre care patru în format Express Verde și unul sub brandul Carrefour Market. Retailerul și-a pus semnătura și pe una dintre cele mai importante tranzacții din retailul local din ultimii ani, preluând operațiunile locale ale cora – zece hipermarketuri, magazinele de proximitate cora Urban și cei 2.400 de angajați, ceea ce îi va permite să își consolideze poziția în clasamentul celor mai importanți jucători activi pe piața locală. Odată cu finalizarea acestei tranzacții, Carrefour va depăși pragul de 50 de hipermarketuri pe plan local, în timp ce, pe zona de proximitate, rețeaua va număra peste 140 de magazine.

„Această achiziție demonstrează ambiția noastră de a deveni prima alegere a românilor în materie de retaileri, contribuind la rețeaua noastră cu două formate principale – hipermarketuri și magazine de proximitate. În 2001, când am intrat pe piața din România, am deschis un hipermarket, iar acest format va rămâne nucleul businessului nostru. Vom investi în continuare, în 2023, în acest format și vom deschide magazine. Proximitatea este viitorul, și aici mă gândesc la formatele Express și Market. Este important să fii cât mai aproape de consumator. Iar Supeco este un răspuns bun la contextul pe care îl traversăm, un concept simplu care promite cel mai scăzut preț la mii de produse. Avem 29 de magazine, îmi place acest concept și cred că are un cuvânt de spus pe piața locală”, declara la momentul respectiv Julien Munch, CEO Carrefour România.

Liderul pieței, ritm vizibil mai lent

Dacă în primele șase luni din 2022 Lidl România își păstra ritmul bine cunoscut al expansiunii, bifând 16 noi locații, dintre care trei au reprezentat redeschideri, anul acesta expansiunea a încetinit vizibil. Astfel, discounterul a inaugurat doar cinci noi magazine – două locații în București și câte una în județele Dâmbovița, Buzău și Vaslui.

Și discounterul Penny și-a extins prezența pe teritoriul României în prima jumătate a anului cu patru noi magazine, estimând 35-40 de locații noi pentru 2023. „În ceea ce privește anul acesta, bugetul va fi majorat la 130 de milioane de euro, ceea ce reprezintă mai mult de o treime din totalul investițiilor la nivel de grup. Pe termen lung, până în 2029, mai exact, vorbim despre un buget de investiții de un miliard de euro care ne va permite să depășim 600 de magazine în România și să operăm șase depozite logistice”, explica Michael Jäger, membru al consiliului REWE International AG.

La nivelul hipermarketurilor, expansiunea este în linie cu ritmul deschiderilor pe canalul de discount, singura diferență fiind că toate inaugurările poartă semnătura unui singur jucător. Astfel, Kaufland a inaugurat deja opt noi magazine în primele șase luni ale acestui an, în condițiile în care strategia vizează, de regulă, deschiderea unui număr de zece locații la nivelul unui an. Și 2022 s-a încadrat în același tipar, cel al unui ritm-record în ceea ce privește expansiunea. „Pentru anul acesta, obiectivul este să deschidem zece magazine, iar ținta pe termen mediu este atingerea pragului de 200 de magazine în România și Republica Moldova până în 2025. Cumpărătorii își doreau magazine Kaufland în proximitate, astfel că, în urmă cu cinci ani, am luat decizia de a investi mai mult în expansiune și rezultatele nu au întârziat să apară. Dacă, în general, 80% din cumpărători spun că aleg să nu-și facă cumpărăturile dintr-un hipermarket pentru că nu este în proximitatea lor, acest procentaj scade la 60% când vorbim despre magazinele Kaufland”, declara Valer Hancaș, Director de Comunicare & Corporate Affairs Kaufland România.

Retailerii internaționali accelerează ritmul expansiunii în luna februarie
Retailerii internaționali accelerează ritmul expansiunii în luna februarie
Retailerii prezenți pe piața locală și-au continuat planurile de dezvoltare, accelerând ritmul expansiunii....
Început de an timid pentru piața locală de retail din prisma expansiunii
Început de an timid pentru piața locală de retail din prisma expansiunii
Retailerii prezenți pe piața locală au continuat să învestească în expansiunea, însă începutul lui 2023 a...

Prezent pe piața locală de mai bine de 14 ani, retailerul dm drogerie markt a ajuns la peste 130 de magazine la nivel național, mizând în continuare pe expansiune. Primele șase luni din acest an au adus patru noi locații pe harta retailerului, compania urmărind să se extindă atât în orașe noi, unde nu este prezentă, cât și în localități în care există magazine dm. Pe lângă extindere, retailerul se concentrează în acest an și pe remodelarea locațiilor existente.

Ce urmează? La prima vedere, planurile de expansiune rămân îndrăznețe, însă va fi interesant de urmărit cum va arăta cartea reinventării comerțului modern și în ce măsură va impacta inflația investițiile și, mai ales, puterea de cumpărare.

Puteți urmări evoluția lunară a deschiderilor de magazine în Universul de Retail (UdR). Un proiect online marca Progresiv, Universul de Retail este o aplicație care oferă situația actualizată a magazinelor din rețelele internaționale și locale. UdR pune la dispoziție repartizarea geografică a magazinelor în funcție de canal de vânzare, suprafață de vânzare și date de deschidere, informații despre magazine (adresă, format, suprafață de vânzare și date de deschidere), evoluția numărului de magazine pe tip de canal de vânzare și informații financiare despre jucătorii din piața de retail (cifre de afaceri, profit, număr de magazine și număr de angajați).

UDR-logos-stire-2023

2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune,...
Ritm constant de expansiune pentru marile rețele de magazine în iunie
Ritm constant de expansiune pentru marile rețele de magazine în iunie
Retailerii internaționali și-au continuat investițiile în expansiune și în luna iunie, bifând 34 de noi...