Creșterea vânzărilor din comerțul modern, temperată în a doua jumătate a lunii martie
În a patra săptămână de la apariția primul caz de Covid-19 în România, ritmul în care românii au mers la cumpărături s-a temperat și, deși în creștere comparat cu aceeași perioadă a lui 2019, vânzările au fost mai mici decât în perioada 9 – 15 martie.
Datele Retail Zoom arată că în săptămâna 16-22 martie, prima de stare de urgență, vânzările realizate în comerțul modern s-au menținut la o cotă ridicată, deși au coborât spre jumătatea rezultatelor înregistrate în săptămâna de apogeu 9-15 martie. Potrivit agenției de cercetare, o parte dintre vânzări au început să se mute în online odată cu restricțiile impuse de distanțarea socială.
Dacă ne uităm la dinamica pieței, în perioada indicată vânzările din comerțul modern au înregistrat creșteri de două cifre față de aceeași săptămână a anului trecut: 37% în cazul alimentelor, 83% în dreptul produselor pentru curățenie și 55% creștere în cazul produselor de îngrijire personală.
În cazul alimentelor, datele Retail Zoom arată că în topul contribuțiilor la creșterea valorică a vânzărilor stau făina (+272%), orezul (+207%), pastele făinoase (+162%), uleiul (+126%), conservele de legume (+113%) și zahărul (+110%). Există însă și produse care au raportat creșteri record în săptămâna indicată.
„Cu aproape o treime mai jos față de săptămâna anterioară din 2020, în perioada 16 – 22 martie nivelul vânzărilor de bunuri alimentare înregistrează în continuare un salt deosebit comparativ cu aceeași perioadă din 2019, o contribuție majoră la creșteri venind din partea produselor de bază. Alte categorii ce continuă să crească uriaș, cu peste 200%, sunt alcoolul pur (+522%), drojdia (+274%), conservele de carne (+267%), grișul (+209%)”, susțin reprezentanții Retail Zoom.
În privința produselor de îngrijire personală, șervețelele umede au avut un aport de 520% la creșterea valorică a vânzărilor, săpunul o contribuție de 207% și hârtia igienică 117%.
Există și o categorie care a crescut în a doua parte a lunii martie datorită concentrației mari de alcool - apa de gură. În topul contribuțiilor la creșterea vânzărilor, apa de gură este pe locul cinci cu un aport de 84%.
În săptămâna 16 – 22 martie, produsele pentru curățenia casei și a articolelor de îmbrăcăminte au devansat evoluțiile celor de îngrijire personală. Soluțiile dezinfectante pentru țesături, detergenții pentru mașina de spălat vase, înălbitorii și produsele de curățenie cu uz general au avut unele dintre cele mai importante evoluții în perioada menționată raportat la aceeași perioadă a anului trecut.
Una dintre concluziile analizei Retail Zoom are în prim plan prețurile. În a doua jumătatea a lunii martie au început să crească prețurile produselor greu de găsit la raft.
Săptămâna 16 – 22 martie a continuat să aducă creșteri importante față de vânzările din 2019, dar au fost mai temperate față de săptămâna 9 – 15 martie. Față de începutul lunii martie, vânzările în valoare sunt totuși în creștere cu 20% la alimente și îngrijire personală și cu 70% la produsele pentru casă.
În cele patru săptămâni de la primul caz de infectare cu noul coronavirus din România, dinamica vânzărilor din comerțul modern s-a tradus printr-un avans general de 39%.
Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom din următoarele rețele de magazine: Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image, Shop&Go, Metro, Penny Market, Profi Xpress (totalizând peste 3.000 de magazine din comerțul modern din România).