Scumpiri temperate la început de primăvară, dar prețurile alimentelor continuă să crească

Inflația anuală a încetinit la început de primăvară, dar alimentele continua să fie mai scumpe decât anul trecut cu peste 21%, ba chiar în luna martie a acestui an au fost mai scumpe decât cu o lună în urmă. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, mărfurile alimentare erau în martie 2023 cu 1,9% mai scumpe decât în februarie 2023 , cu 5,3% peste nivelul din decembrie 2022 și cu 21,5% mai scumpe decât în martie 2022. Scumpiri temperate la început de primăvară, dar prețurile alimentelor continuă să crească

Zahărul continuă să se scumpească de la o lună la alta în timp ce prețul uleiului comestibil scade. Concret, zahărul costa în luna martie cu aproape 61% mai mult decât în aceeași lună a anului trecut și cu 2% peste nivelul din decembrie 2022.

În cazul uleiului, prețul acestuia este cu 18,2% peste nivelul din martie 2022, dar cu 5,9% sub prețul din decembrie 2022. De altfel, uleiul reprezintă singurul produs alimentar al cărui preț a scăzut față de finalul anului trecut. Iar dacă ne raportăm la martie 2023 vs martie 2022, nu există niciun produs alimentar al cărui preț să fi scăzut, din contră.


Citește și White Image: Tendința de creștere a vânzărilor, înregistrată doar în rândul produselor mai ieftine


În topul celor mai notabile scumpiri din martie 2023 vs martie 2022, pe lângă zahăr, intră cartofii (+36,5%), margarina (+32,3%), laptele (+30,1%), untul (+38%), făina (+21,2%), carnea și preparatele din carne (+16,7%).

În cazul mărfurilor nealimentare, scumpirea față de primăvara anului trecut se ridică la 11%, gazele (+40%) și energia electrică (+33%) înregistrând din nou cele mai mari creșteri de preț. În cazul combustibililor însă, care includ și carburanții, prețurile medii au scăzut cu 2,77%, potrivit datelor INS. 

Totodată, în primele două luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut, vânzările magazinelor au crescut pe ansamblu (serie brută) cu 3,9%, tocmai datorită creșterilor vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+5,9%) și vânzărilor de produse nealimentare (+5,4%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,7%.

Raportat la seria ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada analizată vânzările magazinelor au înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,8%, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+5,5%) și la vânzările de produse nealimentare (+5,0%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,2%.

ins inflatie martie 23
 

         Sursa: INS
 

Alimentele, mai ieftine după plafonarea prețurilor, dar în continuare mai scumpe ca în 2022
Alimentele, mai ieftine după plafonarea prețurilor, dar în continuare mai scumpe ca în 2022
În prima lună de la momentul în care ordonanța de urgență privind plafonarea adaosurilor comerciale a intrat în vigoare, prețurile medii ale...
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
În contextul în care alimentele, băuturile și tutunul s-au scumpit cu peste 18% în primele cinci luni ale acestui an, vânzările magazinelor pe...
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per...