Scenarii post Covid-19. Recuperarea sau recalibrarea companiilor?

„Companiile care se pregătesc să navigheze într-un viitor incert după ce se va fi încheiat perioada de pandemie ar trebui să-și reseteze gândirea de la recuperare la regenerare”, spune Scott McKenzie, Global Intelligence Leader în cadrul Nielsen, citat de publicația Food Business News. Scenarii post Covid-19. Recuperarea sau recalibrarea companiilor?

Potrivit acestuia, „recuperare” nu mai este un termen de actualitate în rândul companiilor și nici unul realistic. „Regenerarea businessului face referire mai mult la o recalibrare a ceea ce vor face consumatorii și ceea ce trebuie să facă o companie pentru a se adapta rapid la schimbări”, completează Scott McKenzie.

Nielsen a identificat trei scenarii care pot ajuta companiile să se pregătească pentru ceea ce le rezervă viitorul „post Covid-19”. Fiecare scenariu duce la diferite tipuri de cerere în privința locurilor și modului în care consumatorii vor face achiziții, dar analiza indică, de asemenea, și comportamente comune care ar putea totuși să nu reziste în timp.

Limitările financiare, trecerea tot mai mult spre comerțul electronic și dependența de bunurile esențiale sunt doar câteva dintre detaliile la care companiile trebuie să fie atente și în funcție de care să regândească strategiile de business pentru a fi pregătite în fața nevoilor de consum din săptămânile și lunile următoare.

„Noul model de lucru ar trebui să se axeze pe modul de ascultare și pe modul de acțiune în același timp, dar făcute cu o viteză nemaiîntâlnită până acum”, declară  Scott McKenzie.

Primul scenariu identificat de Nielsen indică o revenire a pieței încă din vara acestui an, asta doar dacă răspândirea virusului va fi ținută sub control. În cazul unui astfel de scenariu, oferta ar începe să se normalizeze, disponibilitatea produselor nu ar mai fi o problemă și impactul potențial asupra prețurilor ar fi unul redus.

În aceste condiții însă, unii consumatori se pot întoarce la vechile lor preferințe din moment ce rupturile de stoc nu vor mai exista. Dar, chiar și în condiții normale, preocuparea pentru sănătate și pentru bunăstare va rămâne constantă. Drept urmare, produsele achiziționate vor fi analizate mult mai atent.

Reprezentantul Nielsen spune că „mai mult ca niciodată, o să vrem să știm că produsele pe care le cumpărăm fac ceea ce promit că fac.” În plus, consumatorii vor fi mult mai atenți și la modul în care sunt ambalate produsele pe care le cumpără pentru că vor încerca pe cât posibil să limiteze apropierea de alte persoane, aici fiind vorba de la modul de ambalare și procesul de producție, la livrare până în fața ușii și până la plata finală, online sau contactless la curier.

Drept urmare, trecerea operațiunilor în online va continua să câștige teren, este de părere Scott McKenzie. Potrivit lui, „asta înseamnă că relația dintre producători și retaileri trebuie întărită din moment ce retailerii vor investi mai mult în platformele lor digitale.”

Al doilea scenariu identificat de Nielsen prevede că repornirea economiei va fi resimțită abia spre finalul anului, începând cu luna octombrie. În aceste condiții, disponibilitatea financiară a consumatorilor va fi redusă, ceea ce înseamnă că atenția lor se va îndrepta doar spre bunurile de strictă necesitate. Însă, în același timp, este așteptată și o sprijinire a afacerilor locale, ceea ce înseamnă că vor fi mai căutate produsele realizate cu materie primă locală.

„Există o îngrijorare reală pentru produsele care tranzitează granițe”, spune Scott McKenzie, Global Intelligence Leader în cadrul Nielsen. „Oamenii vor să aibă garanția că produsele sunt sigure și făcute în condiții de igienă sporită, de unde și atenția îndreptată spre produsele care provin dintr-un lanț de aprovizionare mai scurt”, completează acesta.

Al treilea scenariu vede o revenire la condițiile normale de viață abia în prima jumătate a anului 2021, iar modificările evidențiate în scenariile anterioare ar avea un impact și mai mare asupra modului de funcționare a companiilor.

Tiparele de cumpărare vor fi încă și mai schimbate pentru că fie consumatorii vor tinde să facă economii fiind vorba de o perioadă nesigură, fie vor avea prea puțini bani pentru cumpărături dacă vor ajunge în șomaj în urma măsurilor de restructurare luate în anumite sectoare ale economiei. În aceste condiții, companiile se vor vedea în situația de a regândi dinamica prețurilor, potrivit analizei Nielsen. 

„Nu inovați, nu vă schimbați fluxul de produse și nu ajustați portofoliul...ar fi o greșeală fundamentală”, concluzionează Scott McKenzie într-un sfat pentru jucătorii din industrie. „Mentalitatea wait-and-see poate să fie utilă în privința costurilor, dar contextul actual necesită ajustări inovatoare în timp real, ajustări ale prețurilor în timp real, sortimentație modificată în timp real și ajustări ale portofoliului. «Recalibrarea» este numele jocului în acest moment.”

Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...