FMCG-ul a crescut cu 6% în primele 9 luni. Românii au cheltuit mai mult și au ales retailul modern

Industria bunurilor de larg consum a înregistrat o creștere de aproape 6% în valoare, în primele 9 luni ale anului. Românii au cheltuit mai mult la un act de cumpărare, însă au cumpărat cu o frecvență relativ similară față de primele 9 luni din 2016, arată datele GfK. FMCG-ul a crescut cu 6% în primele 9 luni. Românii au cheltuit mai mult și au ales retailul modern

Comerțul modern domină în continuare piața de FMCG și se distanțează din ce în ce mai mult de cel tradițional. Formatele moderne au atins o cotă de piață cumulată de peste 58%, cu două puncte procentuale mai mult decât în primele 9 luni din 2016.

Hypermarketurile continuă să fie cel mai important canal pentru această industrie, dar stagnează din punctul de vedere al cotei de piață comparativ cu anul trecut, așa cum se întâmplă și cu supermarketurile. În schimb, magazinele de proximitate râmân vedetele comerțului modern, câștigând noi cumpărători ca urmare a ritmului de expansiune ridicat. Și magazinele de tip discount se dezvoltă semnificativ - aproape trei sferturi dintre români au cumpărat cel puțin o dată bunuri de larg consum din acest format în primele 9 luni din 2017.

Din punctul de vedere al importanței principalelor categorii de bunuri de larg consum, cea mai mare pondere o dețin alimentele, atât cele proaspete (fructe, legume, carne, lactate etc.), cât și cele ambalate. În rândul alimentelor proaspete, cea mai mare dinamică au avut-o lactatele, iar dintre acestea cel mai mult au crescut în valoare untul, brânza proaspătă și specialitățile din brânză.

Dintre băuturi, cel mai bine au evoluat vinurile, șampania și spirtoasele. În zona de bunuri non-alimentare, produsele pentru îngrijirea locuinței au avut cea mai bună performanță, dar și cele pentru îngrijire personală s-au clasat bine, în special produsele pentru îngrijirea tenului. Totuși, impactul acestor categorii în dezvoltarea industriei FMCG rămâne unul limitat, din cauza ponderii mici a acestora în coșul de cumpărături.

În comparație cu anul trecut, bunurile de folosință curentă vândute la promoție au avut mai degrabă o evoluție constantă. O importanță mare în rândul promoțiilor o dețin în continuare categoriile de îngrijire personală - precum produsele de îngrijire a feței și a corpului -, produsele pentru îngrijirea casei și băuturile.

În ceea ce privește ponderea mărcilor private în consum, acestea se mențin la nivelul anului trecut. Magazinele de tip discount și cele de proximitate au vândut într-o proporție mai mare decât alte tipuri de magazine produse sub eticheta marcă privată.

2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
Anul trecut, pe fondul unei inflații de două cifre în industria bunurilor de larg consum, gospodăriile din România au avut un comportament de...
NielsenIQ: Cu o creștere a prețurilor de peste 20%, coșul mediu de cumpărături se menține la valori constante
NielsenIQ: Cu o creștere a prețurilor de peste 20%, coșul mediu de cumpărături se menține la valori constante
Piața bunurilor de larg consum a raportat un avans valoric de 18,4% în primele 4 luni din 2023, dar românii cheltuiesc cam tot atâția bani la o...
Piața FMCG, față în față cu necunoscutele lui 2021
Piața FMCG, față în față cu necunoscutele lui 2021
2020 a adus o creștere valorică de 11% pentru piața bunurilor de larg consum, o performanță net superioară anilor precedenți. Și chiar dacă...
Pandemia de COVID-19 readuce creșterile de volum în piața FMCG
Pandemia de COVID-19 readuce creșterile de volum în piața FMCG
Dacă anul trecut consumul casnic era în stagnare, comportamentul indus de pandemie a schimbat trendul. Prima jumătate a anului 2020 a adus o...