NielsenIQ: Cu o creștere a prețurilor de peste 20%, coșul mediu de cumpărături se menține la valori constante

Piața bunurilor de larg consum a raportat un avans valoric de 18,4% în primele 4 luni din 2023, dar românii cheltuiesc cam tot atâția bani la o vizită în magazin ca și anul trecut, potrivit datelor NielsenIQ. Astfel, consumatorii din România se adaptează situației inflaționiste prin reducerea consumului, orientarea către mărcile private și vizitarea mai frecventă a magazinelor, cu accent pe cele de proximitate si pe discounteri. NielsenIQ: Cu o creștere a prețurilor de peste 20%, coșul mediu de cumpărături se menține la valori constante

”Pe parcursul anului 2023, presiunea inflaționista și creșterea economică lentă vor continua să reprezinte o problemă pentru consumatorii români, care adoptă noi soluții pentru a-și ține bugetele sub control. Cea mai întâlnită metodă este renunțarea la categoriile considerate non-esențiale, urmată de respectarea strictă a listei de cumpărături cu care pleacă de acasă. În plus, consumatorii români urmează modelul altor țări din regiune, precum Polonia, Ungaria si Slovenia și se îndreaptă către magazine de tip discount, care înregistrează o creștere semnificativă în acest prim trimestru al anului (+20,7%)”, au explicat reprezentanții NiselsenIQ România.

Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, în primul trimestru al acestui an, piața de bunuri de larg consum a crescut cu +18,4% în valoare față de anul anterior, în linie cu restul regiunii Est-Europene (în creștere cu 17,4%), în timp ce volumele au continuat să scadă într-un ritm accelerat. Luna aprilie a venit însă cu o ușoară atenuare a inflației (+20% în aprilie vs +23% în T1) și a declinului volumelor (-1.9% în Aprilie vs -4.7% în T1).

Din cauza inflației, toate macro-categoriile de produse au înregistrat creșteri valorice în primele patru luni ale acestui an. Cea mai mare creștere este cea a categoriei de produse alimentare, care a bifat un avans de 20,1% și care reprezintă 56% din totalul coșului de cumpărături din retailul alimentar din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o creștere valorică de 18,9%. Produsele non-alimentare și-au majorat vânzările valorice cu 16,4%, iar băuturile alcoolice cu 13,0%.

Cu toate că 82% din categoriile de produse au crescut în valoare, doar 31% dintre ele au reușit să crească și în volum. Cele 15 categorii de top ce au crescut mai mult de 10% în valoare în acest prim trimestru sunt berea, carnea, băuturile acidulate, brânza, apa, ciocolata, cafeaua, snackurile, laptele, biscuiții, legumele, pâinea, produsele de menaj și spirtoasele, iar singura categorie din top ce creste și în consum este carnea.

Cum s-a schimbat comportamentul de cumpărare al românilor în acest context? Una dintre principalele metode de adaptare în fața presiunii inflaționiste pe care au pus-o în practică românii a fost îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor, ridicând cota de piață a acestora cu 0,8%. Aceste produse reprezintă acum 19,5% din totalul vânzărilor pieței de larg consum din România, încă sub media globală de 21% și la o distanță semnificativă față de piețele dezvoltate din vestul Europei (Elveția 52%, UK 46%, Spania 43%), dar peste media Europei de Est.

Retailul de proximitate, canalul cu cea mai dinamică creștere

În primele 4 luni din 2023, minimarketurile sunt canalul cu cea mai dinamică crestere (+26,0% în valoare), urmate de discounteri (+25.5%), supermarketuri (18,7%), comerț tradițional (+15%) și hipermarketuri (14,0%).

Hipermarketurile (Kaufland, Carrefour, Auchan, Cora), deși cu cea mai lentă creștere, rămân încă cel mai mare canal de vânzare cu o cotă de 25% din total piața FMCG. Cu un coș mediu de cumpărături în valoare de 114 lei și aproape constant în ciuda inflației (110 lei în T1’22), numărul de tranzacții în hipermarketuri crește cu doar 9%, în timp ce cantitățile cumpărate sunt în scădere.

”Dacă ne raportăm strict la categoriile de produse alimentare, în 2023 observăm pentru prima oară o egalizare a importanței fiecărui tip de canal de retail, fiecare dintre ele (hipermarketuri, supermarketuri, discounteri și comerțul tradițional) ajungând la o cotă valorică de cca 25% din total România.

Cât despre online, comertul online monitorizat de NIQ a înregistrat o creștere valorică de 15,1% în primul trimestru al anului 2023, dar sub nivelul inflației preturilor. E-comm este dominat de categoriile de îngrijire personală și a casei (40% din total FMCG, în ccreștere cu 22,2% față de 2022.). Cu toate că acest canal continuă să aducă ccreștere valorică, trendurile globale arată că e-commerce se stabilizează după finalul pandemiei.

22% din vânzări din IKA, desfășurate în cadrul ofertelor promoționale

La finalul lui 2022, 36% dintre consumatorii români declarau că încearcă în mod activ să cumpere produse la ofertă sau cu prețuri promoționale, în timp ce numărul promoțiilor era în scădere. Odată cu stabilizarea costurilor de producție și desfacere ce a urmat calmării creșterilor de prețuri din energie, retailerii și producătorii au crescut în primul trimestru al anului numărul ofertelor promotionale cu aproximativ 2%. În primul trimestru al anului 2023, 22,1% din vânzările din comerțul modern s-au desfășurat în cadrul ofertelor promoționale, în creștere față de aceeași perioadă a anului precedent. Macro-categoriile de produse care au crescut nivelul promoțional față de anul trecut sunt produsele alimentare și băuturile alcoolice, cele din urmă fiind singurele care au reușit să și crească eficiența promoțiilor față de anul precedent (73,1% eficiență în Q1 2023 față de 68,5% în aceeași perioadă a anului trecut).

”În contextul in care inflația se preconizează a rămâne cu două cifre în perioada următoare, pe parcursul anului 2023 vom asista probabil la o intensificare a eforturilor companiilor din industrie pentru a-și face loc pe listele de cumpărături din ce în ce mai scurte ale consumatorilor români”, concluzionează reprezentanții NielsenIQ România.

NIQ, liderul mondial în cercetarea de piață, dezvăluie noi cai de creștere pentru comercianții și producătorii de bunuri de larg consum. Cu operațiuni în peste 100 de țări, NIQ oferă cele mai complete și clare informații despre comportamentul de cumpărare al consumatorilor, printr-o platforma avansata de business intelligence ce poate integra analize predictive. NIQ a fost înființat în 1923 și este o companie din portofoliul Advent International.

2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
2023, anul în care shopperii au îmbrăcat haina „vânătorilor de promoții”
Anul trecut, pe fondul unei inflații de două cifre în industria bunurilor de larg consum, gospodăriile din România au avut un comportament de...
Triada inflație – război – recesiune conturează o nouă realitate în retail și FMCG
Triada inflație – război – recesiune conturează o nouă realitate în retail și FMCG
Ultimii trei ani au impactat în mod ireversibil relația consumator–producător–retailer și regulile după care se orientează în prezent cele...
consumatori preturi scumpiri inflatie
Consumatorii, mai calculați, mai pragmatici, cumpără mai puțin și aleg mărcile private
Deși inflația decelerează, prețurile bunurilor de larg consum au crescut, în medie, cu 19,3% în cel de-al doilea trimestru al anului, iar...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...