Care sunt cele mai valoroase branduri din retail și FMCG la nivel mondial?

În topul celor mai valoroase 100 de branduri la nivel global regăsim cinci retaileri și nouă mărci din FMCG, potrivit clasamentului BrandZ Top 100 publicat de companiile Millward Brown și WPP.Care sunt cele mai valoroase branduri din retail și FMCG la nivel mondial?

Coca-Cola este cel mai valoros brand din industria FMCG, ocupând poziția a opta în clasament, cu o valoare estimată la 84 de miliarde de dolari. Următorii clasați în segmentul soft drinks sunt Pepsi și Red Bull, care ocupă locurile 79, respectiv 94. De asemenea, tot în categoria băuturilor regăsim și brandul de bere Budweiser care se află situat pe locul 33, cu o valoare a brandului de circa 27 miliarde de dolari.

Singurul brand de țigări inclus în clasament este Marlboro, care se află pe locul al zecelea, cu o valoare a mărcii de aproximativ 80 de miliarde de dolari, în creștere cu 19% comparativ cu anul trecut.

În ceea ce privește brandurile de produse de îngijire personală, s-au remarcat mărcile L'Oreal, Colgate și Gillette. L'Oreal ocupă locul 38 în clasament situându-se imediat după marca Pampers. Valoarea brandului companiei de produse de îngijire personală a rămas neschimbată la 23,4 miliarde de dolari, în urma evoluției sub așteptări în Statele Unite. Brandurile Gillette și Colgate se situează pe pozițiile 52, respectiv 57, potrivit topului BrandZ.

Walmart, devansat de doi retaileri online

Cele mai valoroase branduri de retail sunt reprezentate de liderul chinez al comerțului online Alibaba și de către Amazon, acestea ocupand locurile 13 și 14 în clasament. Alibaba a intrat anul acesta în top, cu o valoare estimată la 66,5 miliarde de dolari, depășindu-l pe Amazon care o valoare puțin peste 62 de miliarde de dolari. Cei doi retaileri, deși nu au magazine fizice, valorează în prezent mai mult decât Walmart, care deține 11.000 de magazine în întreaga lume, fiind cel mai mare comerciant clasic de bunuri de larg consum.

Retailerul american ocupă poziția 26 în top și are o valoare a brandului estimată la circa 35 de miliarde de dolari. Acesta este urmat de discounterul Aldi și retailerul Costco, care se află pe pozițiile 90, respectiv 97 in top. Aldi este una dintre mărcile europene cu o evolutie bună a businessului, crescându-și valoarea cu 22%, până la 11, 7 miliarde de dolari.

Primele 100 branduri de pe glob valorează 3.3 triliarde de dolari

Apple l-a detronat anul acesta pe Google, recăpătându-și titlul de “cel mai valoros brand de pe glob” în ediția din 2015 a BrandZTM  Top 100 – Clasamentul celor mai valoroase 100 branduri la nivel global. Apple si-a crescut valoarea brandului la 247 miliarde de dolari, cu o creștere de 67% în ultimul an. Google, ocupantul locului 2, a înregistrat și el o creștere în valoare de 9%, ajungând la 173.7 miliarde de dolari. Microsoft, care valorează în prezent 115.5 miliarde de dolari, se află acum pe poziția a treia, avansând un loc printr-o creștere valorică de 28%.

În ciuda popularității extrem de ridicate de care s-a bucurat AppleWatch, adevaratul motor al creșterii valorii mărcii Apple a fost succesul înregistrat de iPhone6.  Valoarea cumulata a celor 100 de mărci din clasament se ridică la 3.3 trilioane de dolari, înregistrand o creștere de 14% față de 2014 și de 126% față de acum 10 ani, la prima editie a topului BrandZ.

“Valoarea brandurilor a crescut substanțial, în ciuda unui deceniu turbulent. Este un punct de cotitură pentru profesioniștii care se ocupă de creșterea mărcilor.  Suntem în pragul redefinirii normalității și consumatorul este în schimbare. Ultimii 10 ani de evaluare a mărcilor demonstrează că investiția în crearea de branduri puternice, valoroase oferă acționarilor o rentabilitate superioară”,  declarat
David Roth, reprezentant WPP.

Concluzii ale clasamentului BrandZ Top 100

  • Categoria cu cea mai rapidă creștere este Tehnologia  - cu o creștere de 24% în ultimul an, mărcile din acest sector care figurează în Top 100 au o valoare cumulată de peste 1 trilion de dolari, aproape o treime din valoarea tuturor brandurilor din clasament;
  • Brandul cu cea mai rapida crestere este Facebook, cu o ascensiune de 99% obținuta prin strategia sa de achiziție și integrare a altor aplicații sociale ca Instagram și WhatsApp și prin ințelegerea modalităților de monetizare și cross-sell a platformelor sale.
  • Brandurile europene stagnează, în timp ce brandurile chinezești cresc, iar cele americane înregistreaza o revenire. Numărul mărcilor din China continuă să crească la 14 clasate în Top 100, de la una singură în 2006, o creștere de 1004% în valoare. Valoarea brandurilor din Statele Unite a crescut cu 137% în ultimii 10 ani (și cu 19% in ultimul an), comparativ cu o creștere de doar 31% pentru Europa (și o scădere de 9.3% în ultimul an). În clasamentul actual figurează doar 24 mărci din Europa, o scădere față de 2006, când clasamentul cuprindea 35 de mărci.
  • Mărcile foarte valoroase ajută la creșterea mai rapida a profiturilor și a valorii pentru acționari. Monitorizarea celor mai puternice branduri din top 100 în ultimii zece ani ca ‘portofoliu de acțiuni’ arată că prețul acțiunilor lor a crescut de trei ori mai mult decat indicele MSCI World și cu aproape două treimi mai mult decat indicele S&P500.

Topul BrandZ 100 al celor mai valoroase branduri la nivel blobal este realizat de agenția de cercetare Millward Brown. Studiul combină indicatori de brand equity măsurați în urma intervievării a peste trei milioane de consumatori din întreaga lume în legătură cu mii de mărci B2C și B2B, cu o analiză a performanței financiare și de business a fiecărei companii (utilizând date de la Bloomberg și Kantar Retail) pentru a evidenția rolul brandului în generarea de valoare pentru companie și pentru acționari.

Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Într-un mediu aflat în continuă schimbare, o strategie de business concentrată în jurul consumatorilor și a comportamentului acestora poate...
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Pentru Mega Image, adaptabilitatea este cuvântul-cheie dacă vorbim despre anul 2022. Retailerul vrea să-și păstreze ritmul de dezvoltare și...
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după rezultatele raportate pentru...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului comercial Cocor este o relocare...