Ovisim, o altă atitudine a retailului independent în lupta cu marile lanțuri

Cu aproape 30 de ani de activitate pe plan local, Ovisim a trecut de la statutul de comerciant tradițional, cu vânzare asistată, la distribuitor și, ulterior, la o rețea ce numără acum 15 magazine în județul Botoșani. Miza și factorul diferențiator în lupta acerbă din retail sunt atitudinea comerciantului față de clienți și încercarea de a le oferi sortimentația potrivită la prețuri competitive, mai ales în acest context economic incert.

Ca multe lanțuri de retail independente, Ovisim a luat naștere în perioada de început a comerțului local, mai exact, în 1994. A pornit ca o mică afacere a familiei Huțu din Botoșani, axată pe comerțul tradițional și cu un portofoliu restrâns de produse. Politica de business a retailerului a fost încă de atunci centrată pe oferirea unor prețuri avantajoase, astfel că deviza companiei a devenit „Altă atitudine a prețurilor”, care, consideră Bogdan Achirei, director de rețea de magazine Ovisim, este factorul diferențiator al comerciantului pe plan local.

În anii 2000, Ovisim a început un nou capitol, trecând la distribuția și vânzarea angro către companii, printre primele branduri distribuite de compania din Botoșani numărându-se Kandia, Agrana, Bermas, Croco și Pepsi. Tranziția spre „comerțul modern” a început în 2014, când fondatorii au deschis primul magazin. Era vorba despre o unitate de tip market, cu o suprafață de 200 de metri pătrați. „Era prima locație a rețelei în care se utiliza software modern special conceput pentru retail. Aceea era prima unitate care respecta standardele ce se impuneau odată cu dezvoltarea pieței de retail, standard prezent în acel moment în puține magazine locale”, povestește Simona Ionescu, General Manager Ovisim și fiica fondatorilor.

La momentul acela, magazinul din Botoșani avea o sortimentație de 5.000 de articole din categorii non-food, dry food și fresh food.

În următorii cinci ani, alte trei marketuri Ovisim au fost deschise, iar anul 2010 a venit cu un nou milestone pentru familia Huțu: deschiderea primului supermarket Ovisim.

Noul concept propunea o suprafață de vânzare extinsă, de 800 metri pătrați, o sortimentație vastă de peste 10.000 de SKU-uri, ce includea și carne refrigerată, dar și fructe și legume proaspete. Mai mult, supermarketul Ovisim avea patru case de marcat și era situat într-o zonă comercială în plină ascensiune.

În anii ce au urmat, retailerul și-a modernizat toate punctele de lucru, transformându-le din magazine alimentare cu vânzare asistată în unități de tip market. Iar dacă la sfârșitul anului 2014 rețeaua Ovisim cuprindea opt marketuri, două supermarketuri, o platformă logistică de 2.000 de metri pătrați și o rețea de distribuție în tot județul Botoșani, la finalul anului trecut retailerul independent ajunsese la patru supermarketuri cu o suprafață de vânzare de peste 650 metri pătrați, șase marketuri cu o suprafață între 200 și 400 metri pătrați și cinci minimarketuri (150-200 metri pătrați) și își dublase capacitatea de stocare a platformei de aprovizionare. Dintre acestea, 12 magazine se află în orașul Botoșani și trei în zona rurală din județ, în Flămânzi, Ștefănești și Darabani.

„Este greu de pronunțat o cifră a investiției totale deoarece acest business este în familia noastră de aproape 30 de ani și permanent s-au făcut demersuri în sensul investițiilor în tot ce era nevoie, în unități noi, capacități de depozitare mai mari sau utilaje”, adaugă Simona Ionescu.

Investiție de 600.000 euro în supermarketul din Flămânzi

Ultima locație inaugurată de retailer, în urmă cu mai bine de o lună, este în localitatea Flămânzi, județul Botoșani, și are o suprafață de vânzare de 500 metri pătrați. „Ideea deschiderii unui nou supermarket a apărut ca urmare a creșterii standardelor de comerț modern din zona respectivă, a deschiderilor de noi puncte de lucru ale rețelelor concurente, precum Penny sau Profi, și, cel mai important, din necesitatea modernizării vechiului punct de lucru situat în localitatea respectivă”, explică Bogdan Achirei.

În Flămânzi, Ovisim a activat, timp de zece ani, cu un magazin de o suprafață de 170 metri pătrați, la parterul unui bloc. În urma deciziei de a inaugura o nouă locație în locul magazinului vechi, retailerul și-a mărit suprafața de vânzare, precum și cea de stocare de marfă, a crescut sortimentația și a introdus game noi de produse. Mai mult, noul supermarket Ovisim dispune acum și de o parcare proprie cu peste 50 de locuri și este dotată cu echipamente eficiente din punct de vedere energetic.

Investiția în noua locație Ovisim din Flămânzi s-a ridicat la 600.000 de euro și a constat în achiziționarea terenului, construcția clădirii, precum și dotarea și amenajarea magazinului. „Investițiile, munca asiduă a echipei și dedicarea de care au dat dovadă toți cei implicați au avut ca rezultat un punct de lucru modern, prietenos față de clienți, atractiv, un loc conceput și construit după analiza părerilor. Este un supermarket deschis pentru locuitorii din zona respectivă, cu produsele pe care le doresc și le caută și, nu în ultimul rând, cu oferte atractive”, explică Bogdan Achirei.

În materie de sortimentație, supermarketul Ovisim din Flămânzi are peste 18.000 de SKU-uri, dintre care 3.000 sunt sezoniere. „Cu ajutorul unei soluții informatice performante, avem posibilitatea de a calibra sortimentația fiecărei locații conform priorității la vânzare, distribuției directe a articolului, volumelor de vânzare, vitezei de rotație a articolelor, notorietății acestora, preferințelor zonale, precum și gradului de pierderi generate de articolul respectiv sau vitezei de aprovizionare. Noi avem o vorbă: «Dacă două magazine nu seamănă între ele, deși sunt amplasate pe același bulevard, de ce să le obligăm să vândă aceleași articole?» Clienții sunt diferiți, iar magazinele trebuie să aibă posibilitatea de a se adapta zonei”, explică Bogdan Achirei.

În noul supermarket Ovisim, numărul mediu de clienți zilnici a ajuns la peste 600, iar valoarea coșului de cumpărături a crescut cu peste 45% față de locația anterioară, ajungând la suma de 58 de lei. Prin comparație, cel mai performant magazin din cadrul rețelei, Ovisim Grivița, are un trafic zilnic de până la 2.500 de persoane. Supermarketul din Flămânzi a bifat vânzări de peste un milion de lei în prima lună de la deschidere și a avut peste 18.600 de clienți care i-au trecut pragul. Cifrele în creștere în mai puțin de două luni de la deschidere oferă încredere reprezentanților Ovisim: „Sunt dovezi că noua locație se îndreaptă spre un loc fruntaș în topul rețelei noastre, că organizarea și sortimentația aleasă funcționează și sunt pe placul clien­ților”, consideră Bogdan Achirei.

Ovisim, afaceri de 179 de milioane de lei

În prezent, 85% din cifra de afaceri a businessului Ovisim provine din rețeaua de 15 magazine, iar restul, din distribuția unor branduri precum Agrana, Croco, Pambac, Sam Mills sau Prutul SA. 2022 a însemnat o cifră de afaceri de 179 de milioane de lei pentru Ovisim, în creștere cu 20% față de anul anterior, în timp ce profitul net a crescut cu 23%, ajungând la 10,27 milioane de lei. „Evoluția financiară în anul 2022 a înregistrat o direcție pozitivă, ce a venit pe fondul ultimilor doi ani, în care am fost afectați de pandemie, război și, în cele din urmă, de începutul scumpirilor, care a frânat creșterea din a doua parte a anului trecut. Sperăm că 2023 va înregistra același trend pozitiv, dar estimările financiare le ținem la nivel moderat, de circa 10%.

Ultimii trei ani ne-au învățat să ne uităm la istoric, dar să nu ne mai bazăm atât de mult pentru construirea viitorului”, explică Bogdan Achirei. Pentru prima parte a anului, creșterea afacerilor Ovisim este de 5%, creștere organică, fără a lua în calcul deschiderea noului supermarket din Flămânzi. Mai mult, pentru anul acesta retailerul are plănuite investiții în modernizarea mai multor magazine Ovisim, următorul pe lista renovării fiind un market din orașul Botoșani.

Cât despre lupta cu marile lanțuri internaționale, Bogdan Achirei spune că aceasta devine tot mai acerbă, mai ales în condițiile în care retailerii internaționali dispun de fonduri considerabil mai mari decât lanțurile locale. „Singurele noastre arme sunt ofertele bune, calitatea serviciilor și faptul că le aducem clienților exact ceea ce își doresc în locația respectivă.

Fiecare magazin Ovisim poate să se echili­breze și să se calibreze imediat în privința sortimentației și să ofere clientului exact ce vrea, când vrea și la prețul corect, astfel încât să nu mai vrea să se ducă la retailerii internaționali”, încheie Bogdan Achirei.

2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Vremea creșterilor în retailul independent
Vremea creșterilor în retailul independent
Sunt deja câțiva ani buni de când se vorbește despre declinul retailului independent și, dacă din perspectivă numerică, anul trecut nu a...