Notorietatea, elementul-cheie în strategia de dezvoltare a rețelei Paco Supermarkets

Cu investiții de peste două milioane de euro bugetate în acest an, Paco Supermarkets continuă să își consolideze prezența la nivelul județului Vrancea. Retailerul mizează pe zonele urbane și pe notorietatea pe care și-a creat-o în cele trei decenii de activitate pe piața locală, dar alocă sume importante și pentru magazine în rural, cum este și locația din Tulnici, o investiție de 700.000 de euro.

Într-o comună cu mai puțin de 5.000 de locuitori, dar pe un drum intens circulat cum este DN2D, care leagă Covasna de Focșani și, totodată, face legătura între estul țării și zonele turistice din Brașov și împrejurimi, proprietarul Paco Supermarkets a investit 700.000 de euro într-un magazin complet nou care să deservească atât localnicii satului Tulnici, cât și clienții aflați în tranzit. Retailerul a cumpărat un fost magazin de cooperativă, dar, în urma unei expertize tehnice, l-a demolat și a refăcut construcția de la zero. Șapte luni mai târziu, era inaugurat supermarketul cu numărul 19 al rețelei Paco Supermarkets.

„Fiind în zonă de munte, terenul disponibil a fost destul de mic, astfel că, deși am reconstruit, nu am avut loc de extindere a spațiului disponibil. Sunt, în total, 590 de metri pătrați, din care 250 de metri pătrați dedicați spațiului de vânzare. Am decis să construim pe verticală pentru a optimiza spațiul, astfel că subsolul și mansarda sunt spații de depozitare, iar parterul este rezervat spațiului de vânzare, camerelor de frig și avem și o mică recepție”, explică Feliciu Paraschiv, fondatorul Paco Supermarkets.

Poziționat într-o zonă de tranzit, magazinul are o sortimentație tailor-made, portofoliul de produse fiind gândit astfel încât să acopere nevoile clienților de zi cu zi, dar și ale celor ocazionali, cum ar fi șoferii aflați în tranzit. Drept urmare, magazinul dispune de o mică bucătărie unde toate preparatele sunt gătite la vedere, în fața clienților. „Cel mai vândut produs din segmentul to go rămâne crispy din piept de pui cu cartofi pai. Este cel mai vândut în toată rețeaua, nu doar la Tulnici. Dar gătim la fel de bine și sarmale sau alte preparate tradiționale. Și chiar dacă ne-am gândit inițial la persoanele care se află în tranzit, mâncarea gătită este cumpărată foarte mult și de persoanele tinere din sat”, spune Feliciu Paraschiv. Dincolo de aceste produse, magazinul Paco din Tulnici are la raft 8.000 de SKUs, 70% din zona alimentară și 30% non-food.

Chiar dacă are o experiență de aproximativ 30 de ani în piața de retail și sortimentația are un numitor comun, retailerul are întotdeauna în vedere specificul zonei. „Spre exemplu, avem un magazin unde nu vindem ouă pentru că oamenii din zonă au găini. În alt sat, mai aproape de oraș, acest lucru nu mai este valabil. Apoi, în zonele viticole avem o gamă restrânsă de vinuri spre deosebire de restul locațiilor. Punctual în cazul supermarketului din Tulnici am observat câteva particularități la care nu ne-am așteptat. În prima zi am vândut toată ciocolata Dubai. Era acel trend cu ciocolata Dubai pe val atunci și stocul nostru a fost epuizat în prima zi”, spune fondatorul.

Mai mult, retailerul a venit și cu alte specialități – file de anșoa, ton premium, siropuri de la 5 to go pentru cafea, ulei de măsline premium, cremă de fistic, celebra ciocolată Mr. Beast sau gama de sucuri Prime. „Le listăm pentru că dorim să avem și acest corner premium în magazinele noastre. Nu vrem să mergem doar pe sortimentația clasică, de bază, pentru că știm că și în rural există clienți pentru produse mai «exotice». Și inițial te-ai gândi că nu se vor vinde astfel de produse, că Tulnici, de exemplu, e un sat aflat la 75 de kilometri distanță de Focșani. Dar oamenii din zonă sunt la curent cu trendurile și sunt foarte receptivi. Și cred că așteptau niște produse premium în zona lor”, adaugă Feliciu Paraschiv.

Sortimentația extinsă nu este însă singurul atu pe care mizează retailerul vrâncean. Odată cu deschiderea magazinului, Paco Supermarkets a venit în întâmpinarea clienților și cu alte servicii de care aceștia aveau nevoie. Un exemplu în acest sens este serviciul cashback, care le permite clienților ca, odată cu achiziția făcută, să retragă și cash de la casa de marcat. Această facilitate oferită de retailer le economisește localnicilor un drum de 30 de kilometri până la cel mai apropiat bancomat.

„Dincolo de serviciul cashback, am instalat în magazin și terminale de plată pentru facturi, un serviciu atât self service, cât și asistat, la casa de marcat. Și, la fel ca la toate magazinele noastre, am instalat și un RVM. Am făcut un calcul de la momentul de debut al SGR și am constatat că toată partea de colectare manuală este extrem de dificilă și anevoioasă. Așa că am investit în RVM-uri pentru toate magazinele noastre. Iar acestea sunt un plus pentru clienți, mai ales în zonele rurale cum este și Tulnici”, spune fondatorul Paco Supermarkets.

Un start bun

Magazinul din Tulnici a fost inaugurat în luna decembrie a anului trecut și s-a bucurat de un start foarte bun. Peste 1.500 de clienți au trecut zilnic pragul supermarketului, iar valoarea medie a bonului a fost de 25 de lei.
„Startul foarte bun a fost influențat de perioada sărbătorilor, dar, până la sărbători, am atras clienții datorită sortimentației. Spre exemplu, avem vitrină asistată cu carne proaspătă. Am acoperit astfel o nevoie a clienților pentru că, în zonă, exista o rulotă a unui producător, dar aceasta era deschisă numai duminica și vindeau numai carne de porc. Or, noi am venit cu gamă completă: carne proaspătă de pasăre, porc, vită. A fost un plus pentru locuitorii din zonă”, a explicat fondatorul Paco Supermarkets.

La începutul acestui an însă, retailerul înregistra doar o treime din traficul din decembrie, un comportament de achiziție tipic însă pentru prima lună a anului.

„Ianuarie este o lună slabă pentru retail, mai ales într-o zonă rurală unde oamenii își asigură mare parte din carne și din gospodărie. Nici februarie nu este o lună mai bună. Noi, de exemplu, nu am analizat niciodată ianuarie de sine stătătoare, ci împreună cu decembrie. De ce? Pentru că în ianuarie, cel puțin în prima jumătate a lunii, oamenii au frigiderele pline cu ce au cumpărat în decembrie. Ce vedem noi pentru locația din Tulnici este că, încet-încet, începem să creștem. Și, totodată, știm că lucrurile încep să își revină în comerț începând cu 1 martie”, explică Feliciu Paraschiv.

Următorii pași

Când vine vorba despre dezvoltarea businessului, la jumătatea acestui an este programată inaugurarea supermarketului cu numărul 20 din rețeaua Paco Supermarkets, o locație de o mie de metri pătrați ridicată în Mărășești. În cazul acestui magazin, numai construcția se ridică la 1,1 milioane de euro.

„La Mărășești este tot construcție de la zero și vom avea un magazin de 1.000 metri pătrați dintr-o suprafață totală de 2.000 metri pătrați, ceea ce ne permite să avem și o parcare mai mare. Pe lângă investiția inițială, de 1,1 milioane euro necesară pentru construcție, vom mai cheltui probabil 400.000 de euro pentru amenajări interioare, echipamente, utilaje, linii frigorifice, instalații, panouri fotovoltaice. De altfel, panouri fotovoltaice avem și Tulnici, și la Păunești. Cu ajutorul acestora acoperim tot consumul de energie pe timpul zilei”, explică fondatorul Paco Supermarkets.

O altă investiție bugetată de retailer este un hub logistic în legătură directă cu magazinul cash&carry. Retailerul a ajuns la această decizie pentru a putea achiziționa cantități mai mari de marfă și, prin urmare, să aibă o poziție mai bună de negociere.

„Ce mai facem noi este că investim și într-o hală de legume-fructe de aproximativ 400 de metri pătrați. Am cumpărat și un camion frigorific foarte mare și încercăm să facem o logistică mai bună pe partea de legume-fructe. Ne dorim să facem stocuri de fructe și legume din producție locală, să le depozităm în condiții optime și să putem apoi să vindem doar legume și fructe de proveniență locală. Noi încercăm și acum să facem acest lucru, dar se întâmplă prin intermediari”, explică Feliciu Paraschiv.

În materie de costuri, construcția plus amenajarea și instalațiile necesare se vor ridica la aproape jumătate de milion de euro.

Estimări pentru 2025

„2024 a fost un an mai bun decât 2025”, spune fondatorul Paco Supermarkets. Din perspectiva sa, jucătorii din piața locală de retail se luptă cu două provocări majore. Pe de o parte, vorbim despre toate greutățile cu care se confruntă mediul de afaceri, birocrație în plus, legislație nouă, cerințe noi. Al doilea aspect, deloc de neglijat, este faptul că piața de retail devine tot mai fragmentată.

„Apar la masă jucători noi, apare o concurență acerbă. Este o canibalizare deja. Se deschid magazine fără să fie o nevoie reală în piață. Un retailer deschide un magazin vizavi de alt retailer, dar nu dintr-o nevoie a pieței. Din păcate, această canibalizare nu duce decât la scăderea calității actului de retail. De ce? Pentru că toți retailerii vor încerca să facă lucrurile mai ieftin ca să poată să rămână pe piață, mărfurile aduse vor fi din ce în ce mai slabe calitativ pentru că vor opta pentru preț în detrimentul calității ca să fie competitivi. Serviciile către clienți vor fi mai slabe”, consideră Feliciu Paraschiv.

Pe această piață puternic concurențială, avantajul Paco Supermarkets rămâne notorietatea. Acesta este și motivul pentru care retailerul nu a deschis magazine în afara județului Vrancea, prioritară în strategia companiei fiind consolidarea pieței pe care deja activează. În ceea ce privește expansiunea în rural, retailerul spune că este o zonă de exploatat, dar cu un potențial limitat. „Noi am investit în rural din dorința de a experimenta. Am deschis la început două magazine în două localități și au mers foarte bine. Dar ne-am dat seama că ruralul este limitat și dimensionat la mărimea localității. Urbanul are încă un potențial foarte mare”, concluzionează fondatorul Paco Supermarkets.

Nedelcu Tudor Penny expansiune retea magazine discounter. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Tudor Nedelcu, Team Leader Expansiune la PENNY România, despre planurile de extindere ale rețelei
Cu peste 400 de magazine deschise la nivel național, PENNY continuă să fie unul dintre cei mai activi retaileri din România. Tudor Nedelcu, Team...
Carrefour, în fața unui an cu ambiții mari. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Carrefour, în fața unui an cu ambiții mari
După un an în care integrarea cora a reprezentat proiectul cu cea mai mare amploare, 2025 va aduce pentru Carrefour România o accelerare a...