One Market, magazinul „tonomat” care automatizează experiența de shopping

Pandemia a adus în fața antreprenorilor locali multe oportunități de business, majoritatea bazate pe conveniență și rapiditate. Un exemplu în acest sens este și One Market, un magazin complet automatizat, fără angajați, deschis non stop. Deși în alte state europene acest model de business și-a dovedit eficiența, pe piața locală magazinul complet automatizat încă are de lucrat pentru a atrage o audiență puternic tradițională.

Pe strada Clăbucet numărul 57, din Capitală, între o clădire de birouri și un ansamblu rezidențial nou, și-a făcut loc un mic magazin „de cartier”, interpretat în acord cu avansul tehnologiei. Este un magazin complet autonom, care funcționează pe baza unor vending machines și fără angajați. Alin Dinuț și partenerul său de business, Horațiu Paraschiva, s-au gândit la acest concept de magazin în plină pandemie. Știau că oamenii evită contactul fizic și aglomerația din magazine într-o perioadă în care și programul de funcționare era limitat. În același timp, înțelegeau că retailul este un sector care va funcționa bine chiar și în vremuri de criză. N-au plecat la drum cu un plan de business clar conturat, știau ce își doresc să facă și au folosit experiența pe care o aveau deja din administrarea spălătoriilor self service pentru a creiona conceptul de magazin. „La început, noi am făcut o comparație simplă: un magazin tradițional reușește să supraviețuiască pe piață și să facă profit având costuri cu angajații, cu chiria și altele aferente funcționării. Noi, cu un magazin autonom, cu siguranță vom reuși să ținem costurile sub control și, pas cu pas, să ne dezvoltăm. Acest tip de magazin este foarte răspândit în Italia, modelul de business este clar eficient”, spune Alin Dinuț, co-fondator One Market. Trei luni a durat până când au reușit să amenajeze spațiul, să aducă tonomatele și să aprovizioneze cu marfă. În spațiul de 20 de metri pătrați, clienții găsesc de la băuturi răcoritoare, snackuri, dulciuri, sendvișuri, băuturi alcoolice, până la produse de igienă ori suplimente alimentare.

„Ne-am organizat destul de repede datorită experienței pe care o aveam deja cu spălătoria self service și sistemele de plată necesare în acest caz. În schimb, ne-am dorit să cumpărăm aparate noi, dar termenul de livrare era de 12 luni. Așadar, am ales un furnizor local care ne-a livrat vending machines recondiționate. Fiind primul magazin, ne-am dorit să îl deschidem cât mai repede și am ales această variantă”, adaugă Alin.

One Market a fost inaugurat la începutul acestui an și a targetat în primul rând angajații din clădirea de birouri de vizavi plus locatarii ansamblului rezidențial. Drept urmare, vorbim despre clienți care au puțin timp la dispoziție în pauza de prânz și vin pentru un iaurt de băut și un sendviș, pentru care fondatorii au instalat inclusiv un cuptor cu microunde pentru cei care doresc să le încălzească. În a doua parte a zilei, clienții sunt locatarii din complexul rezidențial care fac cumpărături de tip top-up sau vin pur și simplu pentru popcorn cald pentru că există și acest tip de aparat în interiorul magazinului. „Popcornul este făcut pe loc, durează aproximativ un minut și jumătate, și îți amintește de serile la film. Plus, nu are deloc ulei. Am găsit acest aparat în Italia la un distribuitor de tonomate și ne-a plăcut ideea. Aici, dacă am fi avut mai mult spațiu, am fi adăugat și un tonomat de înghețată”, spune Alin Dinuț.

În total, în tonomatele de la One Market sunt aproximativ 120 de produse unice în acest moment și fondatorii lucrează permanent la diversificarea sortimentației. Deși gama de produse nu este atât de extinsă ca în cazul unui magazin clasic, pe zona de convenience acoperă toate nevoile shopperilor. Preocuparea fondatorilor este să acopere toate cerințele clientului, astfel încât iau în calcul să rotească produsele până a găsi acest echilibru.

„Clientul ideal pentru acest tip de magazin diferă, evident, în funcție de zona unde este amplasat acesta. Dar, pentru această primă locație, dacă ar fi să conturez un profil, vorbim despre persoane între 20 și 45 de ani, cu venituri proprii, familiarizați cu tehnologia”, explică Alin.

De aprovizionarea magazinului se ocupă personal pentru că, spun cei doi, ar trebui să aibă cel puțin două magazine ca să fie rentabilă externalizarea acestui proces. Totodată, consideră că este mai bine ca, pentru început, să facă personal aprovizionarea pentru că le este mult mai ușor să înțeleagă care sunt nevoile din această zonă, ce își doresc clienții.

„Până acum, având în vedere vadul comercial, sendivișurile, băuturile răcoritoare și apa sunt cele mai vândute produse alimentare. Pe zona de non food, bateriile sunt între cele mai căutate produse și, având în vedere contextul, testele Covid-19”, spun fondatorii One Market.

Digitalizarea, atuul magazinului One Market în eficientizarea costurilor

Ca proces de funcționare, One Market folosește un sistem de telemetrie ceea ce le permite fondatorilor să vadă în timp real ce produse sunt cumpărate, care este situația stocului și, de asemenea, dacă apare o eroare, o pot rezolva instant, de la distanță. Sistemul de telemetrie a fost gândit odată cu sistemele de plată și principalul avantaj e dat de faptul că nu trebuie să fie prezenți la magazin în permanență. Plata produselor poate fi făcută atât cash, cât și cu card și, în plus, sistemul permite și implementarea cardurilor de fidelitate pe care cei doi le iau în calcul pentru viitorul apropiat. „În România, plățile cash sunt încă foarte des întâlnite. Acesta a fost și motivul pentru care ne-am dorit ca aparatele să permită și plata cu numerar, nu doar card. Oamenii încă sunt reticenți la plățile 100% digitale”, explică cei doi fondatori.

Un alt avantaj al acestui tip de magazin este că spațiile pot fi atipice. Sunt mai mici decât în cazul unui magazin clasic și sunt spații care nu permit alte activități. Drept urmare, chiria percepută este una mai mică. Pentru deschiderea One Market, investiția în amenajarea spațiului plus achiziția tonomatelor s-a ridicat la 30 de mii de euro. Peste această sumă s-au adăugat costurile cu stocurile. „Considerăm că primele șase luni sunt de acomodare, după care estimăm că putem să amortizăm investiția doar pe această locație în doi ani de zile”, declară Alin. După evoluția surprinzătoare din primele luni, cei doi fondatori plănuiesc să deschidă alte două magazine. În prima lună, 300 de persoane au trecut pragul magazinului, iar în a doua lună de funcționare, numărul acestora a crescut la 500 de persoane. Cât despre valoarea medie a bonului, aceasta este de 10 lei.

„Ne dorim să creăm un brand din One Market 24/7. One drink, One Snack și tot așa. Ne dorim să fie amprenta noastră. De aceea am căutat un nume simplu, ușor de reținut. Tot simplitate ne-am dorit și în materie de design. Voiam să fie semi industrial, dar în același timp să fie un spațiu util pentru clienții noștri. Acesta este și motivul pentru care avem o masă în interior și un cuptor cu microunde. Și, în funcție de spațiile pe care le găsim, pot fi adăugate diverse tonomate, de la cele pentru flori, până la tonomat de cartofi prăjiți sau de bere la draft. Nu există limite în dezvoltarea sortimentației”, explică Alin.

Pentru dezvoltarea One Market, cei doi targetează tot zone mixte, care au și spații de birouri, dar și zone rezidențiale. Totodată, știu clar că nu își doresc să investească acolo unde există deja jucători mari din retail, cu magazine care funcționează non stop.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Star Market Discount: Mixul de produse, diferențiator în retailul hiperaglomerat al Capitalei
Star Market Discount: Mixul de produse, diferențiator în retailul hiperaglomerat al Capitalei
După un an și jumătate de la deschiderea magazinului Star Market Discount din zona Nerva Traian din București, lecția asimilată de...