Oblio Discounter, magazinul în care modelul cash&carry se îmbină cu conceptul de discounter
Cum în pandemie discounterii au fost printre marii câștigători, antreprenorii din spatele brandurilor Oblio, Soffy și Coralia au mizat pe acest canal pentru a pune pe picioare un nou concept de retail. Oblio Discounter și-a deschis porțile anul trecut, cu o primă locație în Sibiu, iar modelul cash&carry care propune prețuri avantajoase urmează a fi exportat în Târgu Mureș în vara acestui an.
Inaugurat în doar șase luni de la ideea inițială, Oblio Discounter Sibiu și-a deschis porțile atât cumpărătorilor finali, cât și revânzătorilor în iulie 2021. La baza conceputului a stat o discuție între Robert Țăpuc, General Manager Oblio Discounter, și Ovidiu Moldovan, antreprenorul din spatele fabricii de hârtie igienică, prosoape de hârtie și șervețele sub brandurile Oblio și Soffy, și administratorul Coralia, compania soră a discounterului. „Noi activăm pe zona de distribuție de bunuri de larg consum în județul Sibiu, avem în portofoliu Intersnack și aveam nevoie de un spațiu mai mare pentru depozitare. Am găsit o astfel de locație care ni se potrivea, doar că era prea mare. De aici ne-a venit ideea de a amenaja și un magazin în aceeași hală”, povestește Robert Țăpuc, General Manager Oblio Discounter.
Magazinul Oblio Discounter se află la ieșirea din Sibiu și are o suprafață de vânzare de 1.600 de metri pătrați, pe lângă spațiul de depozitare pentru distribuția companiei. De altfel, conceptul de magazin al Oblio este unul simplu, în linie cu decorul de depozit, cu produsele așezate pe rafturi, baxuri sau paleți.
Investiția inițială în proiect s-a ridicat la câteva sute de mii de euro și a provenit din mai multe surse, atât credite financiare, cât și leasinguri financiare sau operaționale. Despre cum i-a ajutat experiența de a face parte dintr-un grup de business integrat în lansarea Oblio în jumătate de an, Robert Țăpuc spune că au mizat pe oportunitățile care au apărut pe parcurs. „Prin intermediul fabricii de hârtie igienică și role de prosop, avem peste 100 de parteneri în țară, firme de distribuție sau magazine cash&carry. Ne-au ajutat foarte mult aceste parteneriate, practic mașinile noastre nu se mai întorc goale de la livrare, este o situație win-win pentru toată lumea”.
Vezi și: Oblio Discounter va deschide al doilea magazin, în Târgu Mureș
Oblio Discounter, focus pe zona non-food
Când vine vorba despre sortimentație, Robert Țăpuc punctează că aceasta esta „una de discounter, în primul rând”, cu un maxim de 6.500 de produse. „Am pus accent mare pe zona de non-food, acolo avem producție proprie și, prin urmare, o experiență mai mare, cât și pe partea de consumabile de hârtie. Am vrut să ne diferențiem, să fim foarte buni pe acest segment, prin urmare am alocat un spațiu generos acestei părți în magazin, de 40% din totalul suprafeței, dublu față de cât alocă în mod normal un retailer”, explică directorul Oblio Discounter.
Gama non-food cuprinde, pe lângă produsele de hârtie, de la detergenți până la cosmetice, îngrijire corporală sau a casei, iar pe lângă brandurile consacrate, au fost listate și o serie de produse importate, prin care Oblio încearcă să se diferențieze în piață, precum detergenții Dash din Germania sau Dalli din Italia. Pe zona de produse alimentare, același principiu se remarcă prin conservele importate din Ungaria, dulciurile din Austria, precum și produsele locale: pâinea de casă din zona Viscri sau brânzeturi Mirdatod de pe Valea Mureșului. „Am mai dezvoltat gama de la lansare, am găsit noi categorii. Chiar de curând am dezvoltat un segment de raft care cuprinde pahare, cratițe, oale, tot felul de articole de menaj. Un segment de produse pe care nu le aveam până acum, dar am găsit un partener care ne asigură prețuri bune”, mai povestește Robert Țăpuc.
Din totalul sortimentației Oblio Discounter, 40% reprezintă gama non-food, în timp ce restul sunt categoriile de food, băuturi răcoritoare și cele alcoolice. „Și la mâncarea de animale am acordat un spațiu generos, pentru că este un segment cu o creștere creștere anuală foarte mare”, explică Robert Țapur, care detaliază că alte segmente care sunt în ascensiune și care merită spațiu de expunere generos sunt și cafeaua boabe sau prosoapele de bucătărie. „Creșteri ieșite din tipar am văzut la aceste categorii, în rest toate cresc, România e o țară bazată pe consum. Și consumul de detergenți, de cosmetice este pe trend ascendent, deși suntem totuși la coada Europei la consumul de produse de îngrijire personală”, explică Robert Țăpuc. Cât despre dezvoltarea sortimentației, Oblio o să continue aceeași politică de discounter, cu o gamă mai restrânsă, dar prețuri bune. „Este foarte greu să le ai pe toate, trebuie să accepți un compromis. Dacă vrei să ai prețuri bune, atunci ai nevoie de cheltuieli mici, ceea ce înseamnă personal foarte bine pregătit și redus la număr, precum și o sortimentație eficientă, dar nu foarte largă”, explică Țăpuc.
Și pentru că ajungem la subiectul prețurilor, excutivul explică faptul că Oblio Discounter oferă produse reduse, în medie, cu 25% - 30% față de alți jucători din retail. Acest lucru se datorează costurilor mici, dar și achizițiilor avantajoase prin cele două propuneri de prețuri, unul per bucată, iar altul multiplu de produse, de regulă pentru baxuri.
Te-ar putea interesa și: Codrul Boieresc, băcănia unde tradiționalul este ca acasă
Cât despre scumpirile din ultima vreme, directorul general al Oblio Discounter spune că prețurile sunt în continuă creștere de la izbucnirea războiului din Ucraina. „Zilnic primesc notificări și, din păcate, aceste scumpiri sunt de 15%, 20%, chiar și 50%, depinde de produs. Noi vom adapta prețurile în funcție de achizițiile pe care le vom face, încercăm să ținem pasul cu piața, în niciun caz nu o să profităm de dezordinea din piață, o să rămânem conectați la realitate. Nu știu ce o să se întâmple, cum o să se orienteze lumea, dacă vor merge în continuare către produsele consacrate la un preț mai bun sau se vor îndrepta către o gamă inferioară. Deocamdată ne străduim să găsim marfă de aprovizionare, iar pentru producție să găsim materii prime. Este o provocare de la o săptămână la alta, întrucât sunt întârzieri, soluția este să procurăm marfă de oriunde, cu orice preț”, povestește Robert Țăpuc.
Oblio Discounter, un cash&carry destinat și cumpărătorilor finali
În jur de 600 de clienți trec zilnic pragul Oblio Discounter, dintre care 100 pot fi revânzători sau comercianți. Accentul a fost pus încă de la bun început pe acest segment B2B, însă clienții fizici ai magazinului „au fost plăcut surprinși, pentru că vin în număr destul de mare”, spune directorul general al discounterului. Valoarea medie a coșului de cumpărături în cadrul Oblio se situează în jurul a 300 de lei, iar coșul de cumpărături cuprinde produse din toate categoriile.
Cum se traduce acest model de business în cifre? De la lansarea de anul trecut, Oblio Discounter a reușit să-și majoreze vânzările cu 70%. „Putem considera magazinul matur după o perioadă de un an și jumătate cel puțin, atunci vom putea trage niște concluzii mai clare. Însă vânzările sunt conform așteptărilor, ceea ce am bugetat s-a întâmplat și ne bucurăm că de la o lună la alta înregistrăm o creștere a numărului de clienți și a valorii vânzărilor”, explică Robert Țăpuc. Targetul pentru întregul an pentru magazinul din Sibiu este de minim 5 milioane de euro fără TVA și vine după „un început de an firav, un martie ambițios și un aprilie bunicel”. Însă planurile grupului sunt și mai ambițioase cu cât cea de-a doua locație Oblio urmează să se deschidă în curând. O investiție de „câteva sute de mii de euro”, noul concept Oblio Discounter se va extinde în Târgu Mureș, în luna iunie a acestui an, momentan proiectul fiind în plină organizare. Este vorba despre un concept similar celui din Sibiu, dar cu o suprafață mai mare, de 2.200 metri pătrați, și situat într-o zonă comercială din Târgu Mureș. „Este lângă un fost complex comercial care a ars anul trecut. De aici și oportunitatea și graba de a deschide. Sperăm că acei comercianți care își făceau aprovizionarea de acolo să vină în continuare. Avem speranțe mai mari pentru locația din Târgu Mureș față de Sibiu, în sensul că estimăm vânzări de peste 3,5 milioane de euro pentru 2022”, spune Robert.
Citește în continuare AICI.