Răzvan Potra, managerul a cărui prioritate este crearea de sinergii în companii
Pentru Răzvan Potra, preluarea conducerii Bic în România și în regiunea Balcanilor a însemnat schimbări notabile atât pe plan personal, prin relocarea în București, cât și pe plan profesional, prin intrarea într-o nouă industrie, după o experiență profesională de aproape două decenii în beverages. Dorința de a învăța, proactivitatea și asigurarea sinergiilor în cadrul companiei sunt aspectele care îl caracterizează ca lider, dar și pietrele de temelie pe care Răzvan Potra, General Manager Bic România & Balkans, își bazează mandatul.
Despre formarea sa profesională și implicarea în industria bunurilor de larg consum, Răzvan îmi povestește că a fost una firească. Primul job a fost de merchandiser la Coca-Cola HBC, urmând apoi poziții în warehousing, producție, sales și marketing. „Am intrat în industria FMCG în perioada facultății și nu am mai ieșit. Pot să spun că nu regret, a fost o evoluție oarecum firească, toate rolurile pe care le-am avut de-a lungul timpului au venit normal”, punctează Răzvan Potra.
A trecut prin diverse alte companii - Prodal ’94, Heineken, Diageo - unde a evoluat de la area sales supervisor, la regional sales manager și chiar country manager, dar firul roșu în aceste organizații a fost faptul că a activat în industria băuturilor, indiferent că vorbim de răcoritoare sau alcoolice. La finalul lui 2021, a fost numit la cârma operațiunilor Bic în România și alte zece piețe din regiune, făcând astfel trecerea într-o nouă industrie: cea de birotică și papetărie. Despre cât de dificilă a fost această mutare, Răzvan mărturisește că, din perspectiva echipelor și a sinergiilor care trebuie create, cele două industrii nu diferă. „Din perspectiva specificului sunt diferite, iar acesta a fost factorul care m-a determinat să accept această șansă la Bic, alături de discuțiile cu managerul meu direct, echipa de management, categoriile de produse în care Bic joacă și, totodată, oportunitățile de dezvoltare pe termen mediu și lung. Nu în ultimul rând, șansa de a învăța o industrie nouă și de a ieși din cea de beverages”, spune executivul.
Vezi și: Piața ambalajelor în FMCG, de la necesitate la sustenabilitate
Proactivitatea, amprenta managerului
Fiecare poziție și experiență profesională și-au pus amprenta asupra sa, însă dacă este să aleagă câteva „pietre de căpătâi” pe care și le-a însușit de-a lungul timpului, prima este importanța de a-și manifesta dorința de a învăța lucruri, atât pe plan profesional, cât și personal. „Acesta este lucrul care mă caracterizează. În momentul în care au apărut oportunități, am fost proactiv și am cerut ajutorul, dacă a fost nevoie, pentru a accesa acea șansă”, povestește Răzvan.
Un alt element important pe care l-a învățat de-a lungul timpului, iar acum mai mult ca niciodată, după trei ani de pandemie care au schimbat regulile în piața muncii, este faptul că factorul uman este primordial. „Nu poți să construiești succesul pe termen lung dacă nu ai lângă tine oameni care cred în tine și în potențialul tău. Totodată, să ai echipa lângă tine este musai. Cred că este extrem de important ca fiecare să înțeleagă care este contribuția și rolul său în cadrul unei companii pentru că altfel nu ai cum să atingi obiectivele pe care ți le-ai setat”, punctează managerul Bic, care în momentul de față coordonează o echipă regională formată din 50 de oameni, atât pe plan local, cât și în Sofia și Serbia.
Managementul unei echipe regionale nu este o noutate pentru Răzvan Potra care a lucrat cu echipe din mai multe piețe externe în cadrul rolurilor anterioare. Managerul Bic consideră acest aspect o oportunitate de a cunoaște cât mai multe culturi, de a crește pe plan personal, dar și ca profesionist.
Revenind însă la „oamenii potriviți” care ajută la dezvoltarea unui profesionist, Răzvan este de părere că acest lucru ține și de șansă. „Oarecum e legat și de noroc, dar în cele din urmă, avem și o zicală: «Norocul ți-l faci cu mâna ta». Dacă ești dispus să înveți lucruri noi, să preiei responsabilități noi, să faci un efort în ceea ce privește dezvoltarea ta, lucrurile acestea vor fi observate pe termen lung. Și dacă ai omul potrivit lângă tine, va vedea aceste lucruri și atunci cred eu că te va ajuta să faci următorul pas în carieră”, explică managerul Bic.
Și pentru că a coordonat echipe regionale și încă o face, l-am întrebat despre pulsul industriei locale și unde se situează aceasta prin prisma comparațiilor cu alte piețe. „După ce am colaborat cu colegi din multe alte țări, pot să spun că ne caracterizează adaptabilitatea, flexibilitatea, ingeniozitatea și seriozitatea. Dacă ar fi să aleg lucrurile unde mai avem de lucrat, aș spune că nu avem întotdeauna încredere în noi și este important să conștientizăm că nu suntem cu nimic mai prejos decât alte culturi și că putem contribui și aduce valoare în orice context, fie el de business sau personal”, explică Răzvan Potra.
Deși la nivel teoretic lucrurile sună bine, este posibil ca pe plan local multe companii să nu conștientizeze acest aspect în legătură cu proprii angajați. Nu este însă și cazul lui Răzvan. „Cred că organizațiile vor conștientiza tot mai mult că e nevoie să oferi un spațiu în cadrul căruia angajații să beneficieze de oportunitățile de dezvoltare pe termen mediu și scurt, în care echilibrul muncă - viață personală este tot mai important pentru angajați. Cine va conștientiza asta cât mai repede, va avea un avantaj competitiv pe piața forței de muncă. Pentru mine cel mai important este să reușim să creăm sinergii și identitate la nivel de echipă. Să știm că în situațiile de zi cu zi, dar și în ceea ce privește provocările cu care ne confruntăm putem să ne bazăm unii pe alții și să existe, într-adevăr, o aliniere în cadrul companiei. Aceasta este prioritatea mea. Nu aș spune că vizez o schimbare în sine, ci mai degrabă că vreau să construiesc pe ceea ce avem acum, împreună cu echipa, pentru că de unul singur nu pot să o fac”, explică Răzvan Potra.
Citește și: Pehart îmbunătățește portofoliul de produse Pufina și introduce o gamă nouă
Transformarea categoriei de birotică și papetărie
Cât despre provocările noii poziții din perspectiva businessului ca atare, managerul Bic România&Balkans vorbește despre transformările prin care brandul, deși unul solid, trece atât pe plan local, cât și internațional. „E clar că lumea este într-o continuă schimbare, la fel și obiceiurile de consum, cred că tocmai de aceea companiile, în general, trebuie să dea dovadă de agilitate și flexibilitate atât în luarea deciziilor, cât și în a se adapta noului context, fie el economic sau social”, explică Răzvan Potra.
Acesta este și motivul pentru care Bic a început în 2018 un proces global de transformare, iar din 2020 implementează strategia globală Orizont, a cărui scop este de a livra pe termen lung o creștere sustenabilă. „Ca parte a acestei strategii, punem un accent puternic pe inovare și orientarea către consumatori, nu numai prin produsele consacrate pentru care brandul nostru este cunoscut, ci și printr-o gamă de produse noi”, explică Potra. De exemplu, în segmentul de papetărie, Bic face tranziția de la a fi un producător de instrumente de scris la un jucător care dorește să activeze în categoria „Expresie Umană", oferind consumatorilor o gamă mai largă de produse noi, cum ar fi markerele de tatuaje Bodymark, tatuajele temporare Inkbox sau notebookurile reutilizabile Rocketbook.
Și, deși luna aceasta urmează să împlinească un an de când face parte din echipa Bic, Răzvan Potra menționează clar că este un an de creștere pentru business. Mai mult, este un an de creștere și pentru el, în care spune că a învățat de la echipa sa că activează într-o piață unde trebuie să fii pasionat de ceea ce faci pentru că este una concurențială și doar oamenii dedicați și pasionați pot livra o poveste de succes. „Cred că cel mai important aspect pe care un lider ar trebui să îl aibă este o inteligență emoțională peste medie. E nevoie de abilitatea de a înțelege ce se întâmplă cu echipa ta, de a înțelege că oamenii au și o viață personală, au problemele lor și atunci e primordial să relaționezi cu echipa, să empatizezi, să asculți. Nu în ultimul rând, să comunici transparent”, mai spune Răzvan Potra.
Despre cum arată viața după birou, mai ales că de un an s-a mutat cu familia în București, managerul spune că, din fericire, Capitala îi lasă timp liber după program. Viața după birou înseamnă în primul rând familia, locul unde își găsește inspirația și echilibrul, iar ca hobby-uri managerul Bic România & Balkans aleargă zilnic. „Nu pot spune că lucrurile s-au schimbat radical, înainte făceam naveta săptămânal, dar aveam aceleași interacțiuni profesionale. Acum, după un an, pot spune că a fost decizia corectă, atât din perspectivă personală pentru că lucrurile sunt mai echilibrate, am lângă mine familia, nu mai călătoresc atât de mult, dar și din perspectivă profesională: alegerea aceasta mi-a permis să intru într-o nouă industrie în care am multe oportunități de învățare și de dezvoltare”, încheie Răzvan Potra.